MC 6/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Yamaha MT-07 po 50 000 km
BMW R nineT Racer
První jízda: Suzuki GSX-R1000

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW GS vs. Honda Africa Twin: Cesta Časem

Srovnávací test

Těžko dnes najít mezi cestovními endury dvě slavnější legendy, než je Honda Africa Twin a BMW GS. Dvě ikony nejtěžších vytrvalostních soutěží prošly během dlouhého motocyklového života rychlým vývojem, až by se chtělo říct, že nejnovější R 1200 GS a CRF1000L nemají se svými předky vůbec nic společného. Na první pohled to tak může vypadat, ale co se skutečně stane, když se dvě motocyklové legendy setkají se svými o 40 let mladšími nástupci?

Seznam kapitol:
  1. Verdikt

Když jsem na Tři krále v roce 1951 nastoupil do prvního závodu, vyhrál jsem, protože jsem nic neuměl,“ vysvětluje dnes třiaosmdesátiletý Herbert Schek nezaměnitelným švábským dialektem, jak se dostal k motocyklovým závodům. „Byl to tehdy závod v motoskijöringu a všichni jeli tak rychle, že jejich lyžaři popadali. Já jel naopak dost pomalu, protože jsem se bál, a nakonec jsme náhodou vyhráli.“ Směje se 15násobný účastník rallye Dakar, zatímco otevírá garáž u showroomu BMW v průmyslové čtvrti dvacetitisícového jihoněmeckého města Wangen.

Asi byste dnes nenašli člověka, který by o GS věděl víc. V roce 1980 představený model vycházel právě z Herbertových zkušeností – a z jeho třech národních titulů v enduru, které získal na přestavěném a původně do terénu naprosto nevhodném BMW R 75/5. Ještě důležitější jsou jeho úspěchy v šestidenní, které hrály důležitou roli při rozhodování mnichovské továrny o stavbě prvního cestovního endura. S BMW ale Herbert, který jinak závodil na Maicu, Jawách i Herculesu s Wankelovým motorem, spolupracoval nejen jako jezdec, ale také jako vývojář. Ostatně právě slavný vítězný speciál Gastona Rahiera z Dakaru 1984 pochází z jeho dílny. R 80 G/S, které za chvíli osedlá, vypadá jako nové a je v podobně perfektním stavu jako o osm let mladší první model Afriky Twin. Na ní před chvílí přijel Eddy Hau, čtyřnásobný mistr Evropy v enduru, který se v roce 1991 postavil právě v sedle Afriky na start Dakaru – a na téměř sériovém stroji dojel na celkovém 19. místě.

Vedle těchto osobností a jejich strojů vypadají nejnovější CRF1000L a R 1200 GS najednou poměrně nezajímavě. Přesto právě tyto dva stroje jsou nejlepším důkazem toho, který segment táhne motocyklovou branži – krize nekrize – kupředu. Cestovní endura jsou pohodlná, praktická a spolu s motocyklem si kupujete pocit, že projedete téměř jakýmkoli terénem. Právě tohle byl záměr R 80 G/S na začátku osmdesátých let i Afriky Twin z jejich konce. Označení G/S (jako počáteční písmena německých slov Gelände – terén a Straße – silnice) jasně naznačuje, že prim tu má hrát univerzalita. A také jednoduchost – dokonce i startér byl u prvních modelů k dispozici za příplatek jen na přání. BMW se svojí novinkou sklidilo nečekaný úspěch, který zaskočil i největšího světového výrobce.

Honda se snažila odpovědět předchůdcem Afriky Twin a postavila dvouválec XLV750R. Motocykl, původně určený jen pro evropský trh, měl sebrat BMW nejen vavříny v soutěžích, ale především zákazníky. Nestalo se ale ani jedno. Kýžený úspěch se nedostavil a Honda nutně potřebovala nový, atraktivnější motocykl. Cesta k zákazníkům vedla přes rozpálený písek dakarských rychlostních zkoušek. Právě obrovská popularita této soutěže v osmdesátých letech přivedla zákazníky do showroomů pro zbrusu novou XRV650 se všeříkajícím názvem „Africa Twin“. Ani nikomu nevadilo, že nový stroj má daleko více společného s cestovním a do té doby nikterak závratně populárním Transalpem než se závodním speciálem NXR750. O tři milimetry větší vrtání a lepší podvozek sice zlepšily jízdní výkony, ale možná ještě důležitější byly tovární barvy HRC, takže motocykl se najednou přímo podobal vítězné „Queen of Desert“. Zrodila se „Královna pouště“, legenda, která zůstala ve výrobě po dvou modelových inovacích až do roku 2003 a letos zažívá velkolepý comeback. „Jako tenkrát na Dakaru,“ směje se Eddy a startuje téměř třicetiletý dvouválec Hondy. Úzká stavba motocyklu je i dnes zřetelná a kupodivu se zas až tak neodlišuje od zbrusu nového řadového twinu, který stojí hned vedle. Už na první pohled jsou si oba japonské stroje až překvapivě podobné.

BMW je na tom docela jinak. Erko s krásně žebrovanými válci a tehdy na začátku osmdesátých let revolučním, letmo uloženým zadním kolem vypadá vedle R 1200 GS téměř jako dětská hračka. Na rozdíl od Afriky je GS ve výrobním programu bez přestávky a důsledná modelová péče přinesla inovativní technická řešení (čtyřventilový motor a vidlice telelever v roce 1994 či šestirychlostní převodovku v roce 1999), na jejichž vrcholu je poslední zásadní evoluce s kapalinou chlazeným motorem, výkonem 125 koní, novým rámem a poprvé vlevo uloženým kardanem. Snad i to je příčinou, proč jsou hned první pocity z jízdy v sedle obou německých motocyklů dost odlišné.

Rychle opouštíme město a vydáváme se do prosluněné krajiny kolem jezera. Na oba youngtimery je radost pohledět, 50 koní G/S se vám zdá tak akorát a motor překvapí skvělou kulturou chodu, což byla tehdy na začátku osmdesátých let velká konkurenční výhoda oproti hrubým jednoválcům. Kapalinou chlazený boxer je vedle svého předchůdce jako z jiné planety – jede úplně šíleně, motocykl reaguje velmi přesně na vaše pokyny, pocity z podvozku jsou téměř nesrovnatelné, stejně jako míra komfortu, která je o několik úrovní lepší. Ale zároveň je znát, že pocity z řízení jsou i méně bezprostřední, jakoby zředěné elektronickými asistenty a do posledního detailu vycizelovaným podvozkem. Snad i to je daní za suverénní jízdní výkony – nové GS zrychlí z 0 na 140 km/h o 6,6 sekundy rychleji než jeho předchůdce. Ale je to opravdu tak důležité? Zkusme vyměnit stroje! Jenže Herbert po sotva dvaceti kilometrech zastavuje a s díky nám jeden z nejdůležitějších motocyklů mnichovské továrny za poslední léta vrací. „To je na mě moc velký a těžký a ani to neumím pořádně ovládat,“ odvětí a s úsměvem usedá na R 80 G/S za jednoduchá řídítka s hrazdou. Skutečně, z BMW se za ty roky stal motocykl, který poskytuje jízdní výkony úplně odlišné kategorie, a stejně odlišné jsou i pocity z jízdy.

Ani Eddy nedá na svoji letitou Afriku dopustit. „Tehdy jsem si to neuvědomoval, ale dnes vím, že XRV650 je i podle dnešních měřítek stále moderní motocykl – řízení je příjemně neutrální, brzdy odvádí solidní práci, hmotnost není příliš znát,“ obhajuje japonský youngtimer. Výkonově je na tom XRV stejně jako BMW, motor ale přece jen působí životaschopněji a i dnes vás bude bavit, kupodivu ani vyšší hmotnost (+24 kg oproti G/S) není takovým problémem, jak byste čekali. A srovnání s novou generací? Eddy se nenechává dlouho přemlouvat, palivové čerpadlo zabzučí, řadový dvouválec Afriky se probouzí k životu a někdejší soutěžní pilot rychle mizí za první zatáčkou.

Zatímco GS se za desetiletí vývoje vzdálilo svým počátkům tak, že se z něj nakonec stal úplně jiný motocykl, v případě Afriky je tomu jinak. Už papírové hodnoty napovídají, že přes všechny inovace k sobě nemají oba japonské stroje zas až tak daleko – např. stopa nebo úhel hlavy řízení jsou téměř totožné. Zatímco BMW R 80 G/S bylo na svém počátku navrženo s ohledem na maximální jednoduchost, R 1200 GS se svojí výbavou je až téměř rozmarným strojem. To u Hondy se nemůžete zbavit dojmu, že oba stroje jsou si podobné v jednoduchosti, s jakou byly vymyšleny. Jízdní režimy, ride-by-wire… nic takového na nové Africe není, a právě i touto úsporností nenápadně navazuje na své předchůdce. A překvapivě v tom má nová Afrika blíže i k R 80 G/S, než je tomu u nejnovějšího „géesa“. Eddy se vrací z testovací jízdy a přesně tuto zkušenost potvrzuje. „Na ní bych jel klidně znovu Dakar,“ usmívá se. Ačkoli jízdní výkony japonské novinky jsou téměř jednou tak dobré, i když CRF1000L o něco lépe zatáčí a díky promyšlené centralizaci hmotnosti snadno schová svoji o 13 kg vyšší hmotnost, přesto byste rozhodně neřekli, že oba stroje dělí dlouhých 28 let motocyklového vývoje.

Testovací odpoledne se chýlí ke konci. Vracíme se opět do ospalého Wangenu. Na blízkém fotbalovém stadionu trénuje dorost, cestou přes město míjíme zpola zaplněné zahrádky klidného maloměsta. Oba dakarští veteráni v cíli našeho testu vypínají své stroje a na závěr dne ještě prohodíme pár slov. „Ale motoskijöring byste stejně ani s jednou nevyhráli,“ dodává na závěr hodnocení nejnovějších strojů Herbert a zamyká garáž plnou zaprášených vítězných pohárů.

Verdikt

Když dva dělají totéž, není to vždy totéž. Taková je zkušenost z tohoto testu. Zatímco postupná a nepřetržitá evoluce učninila z BMW GS v nejnovějším vydání motocykl, který poskytuje naprosto odlišné jízdní výkony i pocity oproti svému předchůdci, je tomu u Hondy trochu jinak. Samozřejmě je nová Afrika rychlejší, obratnější a přesnější v řízení, přesto si záměrně bere něco ze svých předchůdců.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda CRF1000L Africa Twin
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 70 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 98 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda XRV 750 Africa Twin
Technické informace:
Objem motoru 742 cm3
Výkon 43 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 61 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda XRV 750 Africa Twin 1998
Technické informace:
Objem motoru 742 cm3
Výkon 44 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 61.8 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R 1200 GS Adventure (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R1200GS 2007
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 72 kW při 7000 ot/min
Točivý moment 115 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R1150GS 1999-2004
Technické informace:
Objem motoru 1130 cm3
Výkon 63 kW při 6750 ot/min
Točivý moment 98 Nm při 5250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R1100GS 1993-1999
Technické informace:
Objem motoru 1085 cm3
Výkon 60 kW při 6750 ot/min
Točivý moment 97 Nm při 5250 ot/min
Galerie Podrobné info
Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: