MC 12/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Novinky 2018
Srovnání velkých cruiserů
Přestavba: Suzuki Hayabusa

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW RT vs. Yamaha FJR: Destinace Lipno

Srovnávací test

Častá trasa českých dovolenkářů nás nechala ověřit kvality dvou cestovních etalonů. Pod koly Japonce i Evropana se mihly dálnice, okresky, rozbité i úžasně hladké cesty. S kterým z nich si na dovolené užijete víc?

Cestování na motocyklu se dá pojmout nespočtem způsobů. Někdo má rád dobrodružství v sedle cestovního endura, jiný zase rád přiohne hřbet za velkým plexi svého sportovního toureru, přidá plyn a proplétá se nekonečnými kilometry kvalitního asfaltu. Ať tak či onak, modelové palety všech významných výrobců jsou na podobné lidské rozmary dobře připraveny. Dokazuje to i Yamaha a BMW, jejichž dvě cestovní vlajkové lodě jsme postavili proti sobě. BMW R 1200 RT prošlo výraznou modernizací a osazením kapalinou chlazeného boxeru nedávno, ale majitelkou čerstvější omlazovací kúry je v tomto případě Yamaha, která svým majestátem zdobí showroomy tří ladiček již od roku 2001 a v Evropě se jí prodalo přes 60 000 kusů. Pro letošek na ni v Japonsku pustili bandu moderně smýšlejících inženýrů, kteří si vyslechli připomínky zákazníků a s FJR si pohráli. Asi nejzásadnějším „narušením“ za ty roky už notoricky známé technické integrity je osazení zcela nové převodovky se šesti rychlostmi a o půl kila nižší hmotností. Ne že by šestka FJR se silou menšího kolesového parníku nějak zásadně chyběla, ale přece jen přispěla k ještě příjemnější dynamice – abyste měli potřebu ji řadit, musíte jet už opravdu hodně rychle (teoreticky by na ni FJR zvládlo 301 km/h) nebo brát ohled na spotřebu. Se skříní se pracuje příjemně, nově je navíc spojena s anti-hoppingovou spojkou se snazším ovládáním – už žádné zavlnění při ostřejších nájezdech. Další novinkou, která na FJR slaví premiéru, je kompletní ledkové svícení (to přední dělá z noci den, opravdu) včetně světel do zatáček, nechybí ani praktické vylepšení v podobě méně se lesknoucího krycího skla přístrojů a jejich lehký redesign. Smělé kroky, kterými se Yamaha snaží srovnat s nemilosrdnou konkurencí svému věku navzdory. Podaří se jí to?

ŠEST VÁLCŮ A KARDANY

Pomoci jí k tomu má i čtyřválcová třináctistovka kompatibilní s Euro 4. Ta je skutečně podařenou prezentací japonských motorářů, taková klidná síla, která se ale umí pořádně projevit. Její výkon strmě stoupá až na hranici 8000 otáček, kde o 20 koní pobije BMW. A otáčky jsou přesně to, co má Yamaha ráda. Japonskému agregátu s elektronickým plynem a přepínatelnými režimy (volíme S – ostřejší reakci na změnu zatížení navzdory, línější T si žádá točit plynem skoro jako navijákem) schází možná jen o něco vyhlazenější průběh točivého momentu, který má mezi 4000 a 5000 1/min citelný propad a navíc tam ucítíte docela vibrace.

To „vodník“ RT je úplně z jiného těsta. Sotva jej nastartujete, už o něm víte. Zacloumá motorkou a skrz masivní hlavy válců cítíte každý pulz pístů uvnitř. Podle vzhledu byste čekali odměřeného a kapku vláčnějšího Germána, jenže opak je pravdou. Tohle jádro má temperament a dává vám jej dostatečně pocítit. 125 koní a stejné množství newtonmetrů sice za Yamahou zaostávají, ale díky vervě, s jakou se boxer projevuje, a zpřevodování ji ve výsledku s přehledem stíhají. Na pocitu neobyčejně rychlého odpichu má svůj podíl i příplatkový asistent řazení, se kterým sázíte kvalty nahoru a dolů bez spojky o sto šest. Tenhle poloautomat vás bude zaručeně bavit a v zamotaných kopcovitých úsecích vám připraví dokonce tak trochu závodnickou atmosféru. Spojka jde sice ovládat velmi lehce, vystačíte klidně s jedním prstem, přesto se investice 10 842 Kč do rychlořazení vyplatí. U Yamahy si připlatíte za verzi s automatickou převodovkou AS dokonce 30 000 Kč! S BMW dojedete také dál, boxer není tak žíznivý (4,9 l/100 km) jako čtyři válce Yamahy. Ty si v průměru řekly skoro o litr na sto navíc.

Co se snadno rozjede, musí jít také zpomalit. Od toho na obou strojích pracují papírově dostatečně dimenzované komponenty, je ale zajímavé sledovat jejich zcela odlišný reálný projev. RT zde naplno využívá výhodu předního zavěšení, na brzdách (přední páčka aktivuje všechny tři brzdiče) se minimálně „potápí“ a brzdí velmi ostře (chybí mu jen o něco málo zřetelnější brzdný bod na páčce). Yamaha je v tomto ohledu mnohem méně výrazná, účinek se dávkuje dobře, měl by být však razantnější a také ABS by mohlo být jemnější. Dobře lze ale využívat duální brzdový systém a zadním pedálem, který aktivuje i dva přední pístky, těžkopádnější Yamaze pomáhat do oblouku. Jak BMW, tak FJR jsou vybaveny kardany, které se nijak nepříznivě neprojevují na jízdních vlastnostech, naopak potěší minimálním servisem, trvanlivostí a nezamažete se o ně.

Seznam kapitol

POSAĎTE SE

Lidské oči klamou, to je známý fakt, který naplno demonstruje i toto srovnání. Při pohledu na RT a XJR byste dali ruku do ohně za to, že naducané a bohatě oplastované BMW musí být těžší než štíhlejší Yamaha, vystavující na odiv svou dlouhou, dynamickou linii. Jenže chyba lávky. Zatímco plně natankované BMW váží 282 kg, váha u Yamahy ukáže plných 305 kilo. Alespoň víte, že na poctivé oceli Japonci určitě nešetřili. Rozdílná distribuce hmotnosti se projevuje i v praxi. Pomineme-li manipulaci na místě, která vás nebude bavit ani u jednoho biku, tak zde profituje spíše BMW. Za vysokou nádrží sedíte hodně v motorce, řídítka padnou akorát do ruky a nízké těžiště a krátký rozvor usnadňují zatáčení. Minimálně na vás fouká, i nohy máte schované za mohutným motorem.

Pouze elektronicky nastavitelné plexi s konvexním horním obloukem může vyšší postavy štvát tím, že koukají přímo přes jeho hranu, nebo na ně víc fouká. Na Yamaze se sedí pěkně po staru, na motorce, pro řídítka se musíte víc natáhnout dopředu, což vás na zakroucených pomalejších cestách třeba v okolí Kamýku může velmi snadno vyčerpat. Řídítka lze alespoň nastavit ve třech polohách. Proti větru vás ochrání shodně elektronicky nastavitelné plexi, jen se pro jeho úpravu musíte poněkud otravně proklikat nabídkou v menu. Nově matně lakované kapotáže se dají manuálně rozšířit, aby odváděly proud vzduchu od vašich nohou.

Seznam kapitol

ZA KOMFORT SE PLATÍ

Oba biky rozhodně nejsou z levného kraje. Zvláště u Yamahy bychom od boku tipovali nižší cenu. Modelovou péči si nezapomněli v Japonsku poctivě vyúčtovat, takže nové FJR s elektronickým podvozkem přijde na 529 990 Kč, většinu výbavy ale máte rovnou v ceně, včetně kufrů a tempomatu. Přesto je v katalogu pořád z čeho vybírat. To u BMW jsou na všemožné pakety a tlusté doplňkové katalogy vyloženě přeborníci. Základní cenu R 1200 RT (460 000 Kč) tak všechny dokoupené vychytávky (rádio, alarm, vyhřívané sedačky, tempomat a další nekonečný seznam) vyšponovaly až na 572 502 Kč – zkuste pak paní domácí vysvětlovat, že místo krásného nového rodinného vozu, do kterého se vejdete se všemi ratolestmi, babičkou i psem, přirachotíte před dům na okázalém bavorském boxeru… ehm.

Seznam kapitol

VE DVOU SE TO LÉPE TÁHNE

Málokdo si pořizuje cestovní motocykl, aby na něm většinu času trávil sólo bez bagáže… I když se přirozeně lépe sveze. Na situaci plně naloženého stroje jsou připraveny obě testované mašiny a velice jim s tím pomáhají elektronické podvozky, u kterých si v palubním menu pohodlně vyberete konfiguraci zatížení, a hurá na výlet. Zvlášť přední vidlice funguje u FJR skvěle, ale zadní pružina by mohla být méně podtlumená. Dynamická ESA u RT je tvrději nastavená a jednoznačně preferuje hezký povrch, ale máte celkem devět možností nastavení, tak ještě abyste si nevybrali… Dostatečně prostorná a pohodlná jsou i sedla spolujezdců (u BMW si jej dokonce vyhřejete).

Pohodlněji se bude „batůžek“ cítit na BMW, kde nemá tolik zalomené nohy a sedí o něco výše, takže má lepší přehled o situaci, ale o to víc mušek v úsměvu. U obou strojů bychom vzhledem k jejich zaměření čekali také více prostoru pro nohy posádky, na FJR se vám bude při správné pozici nohou na stupačkách (hezky na špičky, lachtany nechte v zoo) často stávat, že se budete s partnerkou okopávat. Pak už záleží pouze na síle vašeho vztahu, kolik kilometrů to takto vydržíte. Bavorský cestovatel také snese o 15 kilo větší zatížení – což není zrovna málo prázdninových propriet či „svící se šesti“. U RT musíme ocenit také systém kufrů, který je centrálně uzamykatelný, a s kufry se velmi dobře manipuluje – to, že si je odnesete s sebou na hotel, je otázkou vteřiny. U Yamahy jsme bohužel neměli možnost zavazadla vyzkoušet.

Seznam kapitol

KAM DÁL

Šumavské zatáčky jsou daleko za námi, impozantní cestovní koráby za tlumeného cinkání výfukových svodů chladnou na pražském redakčním dvorku a my dlouze debatujeme, se kterým z nich pojedeme za rok zase na Lipno. Yamaha se skvěle osvědčila na rychlých úsecích cesty s dlouhými protahováky, je to hodnotný kus robustní techniky, která bude zdolávat dálavy ještě dlouho po tom, co my si o tom budeme moci už jenom číst. BMW nás potěšilo svou živostí, bezprostředním ovládáním a nekonečnou výbavou zpříjemňující přesuny v jedné stopě – mnohdy skoro zapomenete, že nejedete ve stopách dvou.

Rozbitá cesta mu sice příliš nesvědčí a zvyknout si musíte i na hůře čitelné informace od předního teleleveru, ale jako protihodnotu získáte absenci živelnějšího přesunu hmot při brzdění, jaké známe z klasické podvozkové koncepce a větší hmotnosti FJR. Je dodiskutováno, zhasínáme v garáži. Příště bereme obě dvě a vyrážíme zase. Klidně někam mnohem dál, protože jenom dlouhé stovky kilometrů na jeden zátah odhalují skutečnou podstatu těchto polykačů kilometrů. Už aby byly zase prázdniny…

Seznam kapitol

VERDIKT

1. BMW R 1200 RT
Těžké rozhodování nakonec přisuzuje první místo bavorské cestovní stálici. S temperamentním boxerem si na dlouhých cestách užijete víc zábavy než s Yamahou a je snazší jej řídit. Bohatá výbava na úrovni vozu vyšší střední třídy vás rozmazlí, podvozek vás zase bude tahat z dálnice do zatáček, kde se cítí jako ryba ve vodě. Jenom pozor na trochu nevyzpytatelné zavěšení předního kola.


2. Yamaha FJR1300AE
Velmi těsně druhá Yamaha letos hodně zabodovala dílčími vylepšeními, pořád ale zůstává pravověrným sportovním cesťákem ze staré školy s velkým rozvorem a pořádným motorem, jenž se pyšní hutným zátahem a naprosto krémovým projevem. Nevítězí jenom proto, že jí oproti BMW chybí více hbitosti a na zakroucenějších okreskách směr Lipno vás snáze unaví. Rovně, daleko a hlavně rychle – to je její doména.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Komentáře

Motokatalog
Yamaha FJR 1300 AS
Technické informace:
Objem motoru 1298 cm3
Výkon 106 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 134 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha FJR 1300 AS (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1298 cm3
Výkon 107 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 138 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha FJR 1300 AE (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1298 cm3
Výkon 107 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 138 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha FJR 1300 A/AS
Technické informace:
Objem motoru 1298 cm3
Výkon 106 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 134 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha FJR 1300 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1298 cm3
Výkon 107 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 138 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R 1200 RT (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 92 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R 1200 RT (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 92 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R 1200 RT (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha FJR1300
Technické informace:
Objem motoru 1298 cm3
Výkon 104 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 134 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Výkřik „Madonna mia!“ podle výkladového slovníku vyjadřuje překvapení nebo silné emoce. A právě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: