MC 5/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Honda NR750
Michelin Power RS
Japonské choppery

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

H-D Roadster: A hlásiče drhly

Představení

Nejsportovnější stroj současného prodejního programu amerického výrobce? Sport? Cože? Kolik váží, jak jede? Po XR 1200 další, tentokrát opatrnější pokus H-D, jak oslovit aktivní jezdce.

Normálně používám sportovní rukavice s protektory kloubů. Ale tady to nepůjde. Mezi rukojetí a zpětným zrcátkem je tak málo místa, že s tímto typem rukavic nejsem schopen zvednout prsty a hmátnout po spojce. Navíc ani páčka spojky, ani přední brzdy nejsou nastavitelné. Takže na spojkování dvěma prsty můžu taky zapomenout. Pravý blinkr na pravé ruce, kterou je třeba dávkovat plyn při zatáčení? A ty stupačky? Překáží přesně v místě, kudy bych chtěl došlápnout na zem. Proč ten boční stojan nevzbuzuje ani za mák důvěry? Prosím vás, a neutrál to má? To nám to ale pěkně začíná!

Ono to fakt funguje!

Naopak bezklíčkové zapalování s alarmem je skvělá věc. Klíček potřebujete, pouze pokud chcete zamknout řízení. Motor spolehlivě naskakuje a motocykl se silně chvěje. Vzduchem chlazený dvouventil se rychle zahřeje a je připraven. Kdo není zvyklý na krouťák odspodu a měkkou reakci na plyn (sekundární převod řemenem), připadá si při rozjezdu jako vystřelený z praku. Převodovka řadí bezchybně a nestydí se doprovázet akci kovově znějícím potvrzením. Kvalty jsou ale nezvykle dlouhé a berou motorce kus dynamiky. Na padesátce počítejte maximálně s trojkou. V-twin potřebuje na vyšší rychlosti alespoň 2500 otáček a opravdu dobře se cítí v pásmu 3000–5000 otáček.

Od 4000, kdy vrcholí křivka točivého momentu (97 Nm), se za ještě důraznějších vibrací dává řádně do díla. Z výroby zkrácené koncovky výfuku produkují klasický zvuk vzduchem chlazeného dlouhozdvihového véčka. A vše je v pořádku: hluku je dostatek, ale nikdy neobtěžuje. Letošní novinka vycházející z řady Sportster 1200 je nyní jejím nejdražším zástupcem. Největším překvapením pro mnohé bude zcela předělaný podvozek. Nový potenciál se skrývá v geometrii, která je podstatně blíže běžným motocyklům, masivní přední obrácené vidlici a kvalitních zadních tlumičích. Ve spojení s kompaktní jezdeckou pozicí, dobrým citem pro přední kolo a výtečnými brzdami tu máme stroj stojící někde na pomezí světa cruiserů a konvenčních naháčů.

Na příčných nerovnostech sice poskakuje jako ratlík, jinak se ale plně natankovaný motocykl, vážící 258 kg (údaj výrobce), nenechá rozhodit ani horším povrchem při svižné jízdě. Podvozek je dostatečně stabilní i v táhlých rychlých zatáčkách a současně příjemně ovladatelný ve vracečkách. Jen při rychlém překlápění ze strany na stranu je třeba počítat s vyšší hmotností. Hutný zátah vidlicového motoru je do jisté míry maskován nepřesným plynem a zejména opěrkou integrovanou do sedla řidiče. Pilot se tedy při zrychlování nemusí, ostatně díky umístění stupaček ani nemůže, zapřít nohama. Ty jsou v kontrastu s extrémně úzkou nádrží hodně roztažené. Trup se natahuje dopředu. Docela aktivní ergonomický trojúhelník uzavírají skvěle padnoucí, akorát široká řídítka.

Pozice sezení je trochu „drsňácká“, trochu sportovní, rozhodně ne turistická. Dlouhým etapám nenahrává ani potřeba častého tankování. Výrobce sice udává normovanou spotřebu 4,9 litru na 100 km a my jsme při využívání plného potenciálu motoru jezdili za parádních 5,7 l, nicméně kvůli nádrži na 12,5 litru si musíte každých 200 km stejně protáhnout nohy.

Seznam kapitol

Známka charakteru, nebo punku?

A teď trochu polemiky. Dlouhé zpřevodování a zejména do široka umístěné, brzy škrtající stupačky. To jsou dva hlavní faktory, které Roadsteru nikdy nedovolí překročit hranici do světa opravdové rychlosti. Je to dobře? My si myslíme, že ano. Jsou tu ale ještě další věci: vysoká hmotnost motocyklu, velká setrvačnost motoru při ubrání plynu nebo třeba horší výhled kvůli relativně nízkému sedlu (785 mm) a předkloněnému tělu. Přestože má jezdec k dispozici analogový otáčkoměr doplněný digitálním rychloměrem a ukazatelem zařazené rychlosti (na poměry H-D opravdu rarita), sport je jinde.

Toto je Roadster. A Roadster je Harley-Davidson. A Harley-Davidson je v dnešní době dokonalých motorek tak trochu punk. Ještě jsem nejel na Harleyi, který by mě nebavil. Můžu mít tisíc objektivních připomínek k jízdním vlastnostem, ale nakonec vždy zjistím, že ten jiný vesmír, do kterého mě Američan přenesl, je prostě podmanivý. Je to svět pohody, radosti a vyrovnaného sebevědomí.

Seznam kapitol

Verdikt

Roadster je skvělá motorka. Je moderní, protože funguje, jak má, zatáčí, brzdí. Je klasický, protože je nekomplikovaný, stylový a má charakter. A k tomu všemu je zábavný a přátelský. Jedna rada na závěr pro všechny, kteří Harleye dosud přehlíželi: raději ho nezkoušejte, nebo si na něj přes všechny jeho zdánlivé nedostatky začnete myslet!

Seznam kapitol

Technické údaje

MOTOR  
Konstrukce: čtyřdobý vzduchem chlazený dvouválec do V, 45 °, Ventilový rozvod OHV, 2 ventily na válec, Vrtání × zdvih: 88,9 × 96,8 mm, Zdvihový objem 1202 cm3, Kompresní poměr 10:1, Výkon 49 kW (67 k) při 5500 1/min, Točivý moment 103 Nm při 3750 1/min, Spojka: vícelamelová v olejové lázni, Převodovka manuální, 5rychlostní

PODVOZEK  
Rám dvojitý kolébkový z oceli, Vidlice USD,  Ø 43 mm, Brzda vpředu: dvojitá kotoučová, Ø 300 mm, Brzda vzadu: kotoučová, Ø 260 mm, Ráfky 3.00 × 19; 4.25 × 18, Pneumatiky 120/90 R 19; 150/70 R 18

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1505 mm, Úhel hlavy řízení 62,6 °, Stopa 140 mm, Dráha odpružení vpředu/vzadu: 115/81 mm, Výška sedla 785 mm, Hmotnost s plnou nádrží 258 kg, Objem nádrže/rezerva 12,5/3 l

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 341 000,- Kč
Cena testovaného modelu 0,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Harley-Davidson XR 1200X
Technické informace:
Objem motoru 1202 cm3
Výkon 67 kW při 7000 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 3700 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson XR 1200
Technické informace:
Objem motoru 1203 cm3
Výkon 67 kW při 7000 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 3700 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Cestovní endura hýbou světem. Tak jsme vyrazili vyzkoušet rovnou to nejostřejší, které je v…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: