MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

CCM GP450 Adventure: Tulák

Představení

V každém z nás je kus svobodného ducha, který odmítá hranice. A každý z nás má občas chuť praštit do stolu a vypadnout, když na ně v životě zase jednou narazí. Medicín pro takové případy je více, po téhle ale kocovinu mít nebudeš. Otestoval jsem pro tebe CCM GP450.

Malá rodinná firma z britského Manchesteru má ve výrobě svérázných, nicméně ve sportovních kláních velice úspěšných off-roadových motocyklů, tradici přes 45 let. Byli všude: na Dakaru, v MX, dělali endura i šlapačky a dělali je opravdu dobře. Dobře udělaná je také jejich vlajková loď a v současnosti vlastně i jediný vyráběný model GP450. Jeho rám s lepenými frézovanými hliníkovými výlisky odkazuje na konstrukci letadel či závodních monopostů. Nabízí lepší podvozek (plně nastavitelná vidlice Marzocchi a zadní jednotku Tractive), než kterým se může pochlubit lecjaké soutěžní enduro. Má zesílený podsedlový rám, takže ti nebude praskat, až na něj navěsíš výbavu na svůj velký výlet. Odolné a chytře tvarované plasty s hliníkovými krytkami na nádrži fungují jako padáky a leccos vydrží – vyzkoušeno odložením na silnici i v terénu.

Ráfky drží, šucplech chrání, motor vrčí – 125 kg suché váhy žene za horizonty čtyřdobý jednoválec o objemu 450 cm3. Je to tak trochu sirotek: nakreslili ho kdysi dávno v Husqvarně, zdědilo ho BMW a dnes ho vyrábějí v Kymcu na Tchaj-wanu – sám jsem tam pečlivě vyrovnané kartery na vlastní oči viděl. Kromě CCM se, pokud je mi známo, do žádného jiného motocyklu nemontuje. V GP je tento čtyřventilový exot s řetězovým kolečkem v ose zadní kyvné vidlice seškrcený na 40 koní. Je to málo, ale v porovnání s hmotností to nevyznívá špatně: 0,31 koně/kg. Součástí balíčku jsou tři ideálně rozložené dvacetilitrové nádrže slibující dojezd až 500 km.

V sedle

Dojezd 500 km na krosce vzbuzuje úsměv. Ale zdání klame. CCM je ten nejpohodlnější off-road na světě: gelové sedlo umožnuje měnit polohu, řídítka jsou široká a dostatečně daleko od těla, široké stupačky nízko uložené, motorka je celkově velmi štíhlá. Prostě ti padne do ruky. Čelní štít je nastavitelný a v daných rychlostech funguje. Slovo rychlost si v souvislosti s CCM asi spojíš spíš s terénem. Na silnici GP totiž jednoduše nejede. Je to pětikvalt, navíc hodně nakrátko zpřevodovaný, a to je na maximálce prostě znát – podržíš ji na 130, ale víc tě ucho ani srdce nepustí. Kdyby motorka měla funkční otáčkoměr, jezdil bys na silnici stovkou. Ale to ti nevadí, protože jinak bys nečetl až sem.

Důležité je pohodlí, a to sedí. Rychlost CCM poznáš v terénu – po milovických pláních se čtyřistapadesátka prohání s přirozeným sebevědomím zdejších divokých koní – obutí Mitas 09 navzdory. Bike se krásně řídí, skvěle zatáčí, citlivě brzdí. Funguje, jako kdybych s ním přebrodil řeku živé vody. Driftuju ze zatáčky do zatáčky, na trojku si přizvednu přední kolo, aby mi nespadlo do jámy, tohle je jako na ostrém enduru! Téměř. V zájmu trvanlivosti a udržení servisních intervalů po 8000 km je motor utlumen více, než by si zasloužil, a v těch opravdu srdečních výjezdech je to znát. V nízkých otáčkách cuká a vibruje, více než pověstná 690, a v nízkých otáčkách rozhodně nejde za plynem tak, jak jsem ze současných ostrých čtyřtaktů zvyklý.

Zasloužil by si otevřenou koncovku a malý facelift křivky výkonu. Výrobce to prý umí. Jenže budeš právě tohle na hřebenech řešit? Spíš asi ne. Ve středních a vyšších otáčkách je ale zátah motoru příjemný, na pátý stupeň překvapuje elasticitou a v běžném provozu nabízí dostatek síly k předjetí. Brzdu z tebe na silnici rozhodně neudělá.

Seznam kapitol

Konkurence

Nebudu to protahovat – neexistuje. Srovnání s GS nebo Afrikou mi přijde mimo. CCM bych postavil spíš vedle ostrého endura s rallyovým kitem. Jenže na tom stěží dojedeš do Rumunska. Takže KTM 690 nebo Husky 701. Sáhl jsem po první alternativě v rallyové úpravě od specialisty Rade Garage. Hmotnost s náplněmi: přes 160 kg i s přídavnou podsedlovou nádrží na 6,2 litru plus rallye kit (ocelový stromeček, světla, karbonová kapotka), výkon 67 koní, servis po 5000 km.

Cena ve výsledku zhruba nastejno jako CCM, ale úplně jiný pocit. Malý rejd, skvělý motor, horší podvozek, menší komfort, vyšší hmotnost, brzdy s ABS. Ve srovnání s CCM je KTM regulérním cestovním endurem, které umí fantasticky potahat a leccos projede, navíc se servisem za každým rohem. CCM kontruje nízkou hmotností, hravostí, kvalitou zpracování a jistou exkluzivitou. Kolik zájemců z této úzké cílové skupiny cestovatelů právě tohle dokáže ocenit, musí vědět nejlépe v CCM. Málo jich asi nebude, jinak by se model GP450 už dávno nevyráběl.

Seznam kapitol

Drahá?

Jsi ve věku, kdy už víš, že vnímání ceny je individuální záležitost. Je daná tvým příjmem a prioritami. A tím, na kolik si sám sebe a své koníčky ceníš. Pozoruju to sám na sobě – ještě nedávno mi připadalo absurdní, že existuje skupina lidí, kteří si za dvě stě a více tisíc pořizují motocykly do terénu, aby je tam následující sezony systematicky ničili. A co teprve šlapačkáři? Za ošizené kolo s motorem, kde ani není kam si sednout, dají stejné peníze, za které se prodává fantastická Yamaha MT-07 i s ABS.

Hádej, do které skupiny dneska patřím… CCM je drahé. Je lehké, je osazené špičkovými komponenty, bytelnou technikou, stojí za ním vývoj i ruční práce a prodává se ve směšně malých sériích. Což se na ceně odrazit musí. Tak to je a nikdo z nás to nezmění – ledaže by ses rozhodl si jeden z britských šperků sám pořídit. Ten druhý určitě dostaneš s množstevní slevou.

Seznam kapitol

Verdikt

Na to, abys objel svět, si nemusíš kupovat CCM. To nám všem dobře ukázal už před lety Pavel Suchý a jeho rozhrkaná Jawa. GP450 si koupíš jednoduše proto, že ji chceš mít doma a chceš na ní jezdit. Je odrazem tvého světonázoru, tvojí rebelie proti instantním a rychlým zážitkům. CCM GP450 je Land Roverem Defender mezi motocykly. Tulákem, který si raději svižně vykračuje horskými pěšinami než po asfaltových krajnicích.

Seznam kapitol

Technické údaje

MOTOR  
Konstrukce: čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec, Vrtání × zdvih: 98 × 59,6 mm, Zdvihový objem: 449,50 cm3, Kompresní poměr: 12:1, Výkon 29,4 kW (40 k) při 7000 1/min, Točivý moment 42,8 Nm při 6500 1/min, Spojka: vícelamelová v olejové lázni, Převodovka: manuální, 5rychlostní

PODVOZEK  
Rám: mostový rám z hliníkových výlisků, Vidlice: USD vidlice, Ø 45 mm, Brzda vpředu: čtyřpístkový pevný třmen, Ø 320 mm, Brzda vzadu: jednopístkový plovoucí třmen, Ø 240 mm, Asistenční systémy: žádné, Ráfky: 1.6 × 21; 2.15 × 18, Pneumatiky: 90/90 ZR 21; 120/90 ZR 18

ROZMĚRY A HMOTNOSTI 
Rozvor 1510 mm, Úhel hlavy řízení 63,25°, Stopa 108 mm, Dráha odpružení vpředu/vzadu: 265/265 mm, Výška sedla: 790–950 mm (lze objednat přímo na míru), standard 890 mm, Hmotnost s plnou nádrží 145 kg, Objem nádrže 20 l

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 269 000,- Kč
Cena testovaného modelu 0,- Kč





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: