MC 12/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Novinky 2018
Srovnání velkých cruiserů
Přestavba: Suzuki Hayabusa

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Aprilia Tuono V4 1100 Factory: Síla & charakter

Jízdní dojmy

Tuono ve verzi factory je jako socha, vydržíte na něj koukat celé hodiny. Ale běda, jak vás někdo nechá otočit klíčkem – z italského plnokrevníka se vám bude jenom těžko sesedat. Jak fungoval na mosteckém autodromu?

Jsou naháče a naháče. Některé výrobce už v továrně připravil tak, aby byly pohodlné a zvládaly všední každodennost a nikoho u toho příliš neotravovaly… A hlavně u toho dobře vypadaly. Pak jsou takové, a že jich je jako šafránu, u kterých výrobce příliš nefilozofoval a netaktizoval – čapnul nejostřejší superbike v nabídce, zastřihl mu kapoty a nasadil rovná řídítka. Tak, a to je přesně případ Tuona V4 1100 Factory.

Základním stavebním kamenem totiž není nic jiného než RSV4 RF – Italové mají často šílené, ale ve výsledku velmi dobré nápady… Tuono ve verzi Factory si od RSV4 vypůjčilo kromě rámu a temperamentního jádra v podobě otáčekchtivého vidlicového čtyřválce také design zadních partií (až narazíte na hezčí motocyklové pozadí, dejte nám vědět – sedět na tom jako spolujezdec bychom ale opravdu nechtěli) a hypnotizující závodnickou grafiku Superpole. Technicky se od standardního Tuona RR liší zejména v podvozkových komponentech, kdy verze Factory snímá povrch dráhy komponenty Öhlins, má o něco lehčí přední kotouče a zadní pneumatiku o rozměru 200/55. A že je to potřeba.

Emoční exploze

Na výjezdu s vytočeným motorem se vám hodí každý milimetr styčné plochy, který macaté Pirellce pomáhá přenést 121 Nm na asfalt. Motor je totiž pořádný rapl, který na každé otočení elektronického plynu odpoví razantním výstřelem vaší maličkosti kupředu, a to všechno za úctyhodného akustického projevu. V případě testovacího kusu ještě dokořeněného laděnou koncovkou Akrapovič. Ta přijde bratru na 54 586 Kč, kromě krásné podívané a ještě lepšího soundtracku, ze kterého vás ale ani po celém dni nebude bolet hlava, s ní získáte i na míru odladěnou mapu vstřikování.

Výfuk nevýfuk, mapa nemapa, za jedinečný jízdní projev je zodpovědná zejména čtyřválcová atomová elektrárna, která se hrdě vystavuje v leštěném hliníkovém rámu. Nic pro usedlé povahy, ryze závodní projev 175koňového agregátu se špičkovými hodnotami naskládanými hezky ve vysokých otáčkách vám učaruje – průběh strmé výkonové křivky je skoro jako podle pravítka, takže to rozhodně neznamená, že by se mu nechtělo i v nižších otáčkách. Zvláště v módu Race je v něm ale něco, co vás bude neustále nutit tahat za heft víc a víc a stepovat u toho po řadičce s quickshifterem jako diví. Odměnou vám bude záplava adrenalinu a spokojené pohledy na výsledkovou tabuli.

Seznam kapitol

Racing Především

Jasnou devízou Tuona, kterou Factory dotahuje k dokonalosti, je kromě motoru také podvozek. Letité šlechtění po závodech nechává pozdravovat. Celé šasi výtečně spojuje mechanickou zpětnou vazbu a dokonalé zásahy tovární elektroniky. V každém okamžiku přesně víte, po čem jedete a jak moc ještě můžete zatlačit. A když to přeženete, pomůže vám elektronický arzenál – nezištně a velmi jemně. Zapotí se kontrola trakce s osmi stupni, kterou můžete přepínat „on air“, a hlavně kontrola zvedání předního kola se třemi stupni citlivosti – ptačí zobák Tuona má neustálou potřebu mířit k nebesům. Tuhé šasi se superbikovou geometrií si ale žádá váš aktivní přístup, „Factorku“ prostě musíte pořád řídit – to, co dělá, dělá výborně, ale musíte ji k tomu vést a neustále na ni dohlížet. V překlápěčkách jí musíte pomoct, v oblouku ale získáte strojově přesnou jízdu jako po kolejích. Milimetrově přesné nájezdy a razantní výjezdy s dlouhým černým podpisem za zadním kolem – to je něco, co Tuono umí bravurně, nefalšovaný závodnický pocit, když se usilovná práce pilota přetavuje v rychlé časy.

Snad jediné oblasti, kde Tuono proti některé konkurenci malinko ztrácí, jsou brzdy a stabilita v přímce. Nejen že bych u biku za takovou cenu čekal tu nejvyšší specifikaci komponentů (už jen pro ten pocit, že kámoš na Ducati nemá lepší, že?), ale k jinak chirurgicky přesnému ovládání mi vláčnější a méně transparentní dávkování příliš nesedí. A výmluvy konstruktérů, že se radiální pumpa nevejde kvůli přednímu štítku, neberu – na vlastní oči jsem viděl, že to jde, jen asi nesmíte v továrně mít tak nesmlouvavého nákupčího dílů… I u brzd ale platí, že ledacos zachrání špičková elektronika. Jen je třeba myslet na to, že citlivost ABS je na okruhu třeba odklikat na nejnižší stupeň, jinak se vám třeba před mosteckým retardérem může stát, že chvílemi kvůli včasnému zásahu systému nepříjemně probrzďujete. Ne, ne, s bikem za půl milionu si skutečně nechcete potykat se zábranou z pneumatik nebo nedej bože s kačerem. Na výjezdu na rovinku vás zase občas potrápí fackovaná, kterou vám pod náporem výkonu chtějí uštědřit řídítka, od toho je tu ale nastavitelný tlumič řízení, který tenhle neduh dokáže ve velké míře eliminovat.

To jsou ale jen drobné a řešitelné pihy na mechanické kráse exkluzivního butikového nářadí, jehož služby stojí nemalé peníze. Ale může vás těšit, že agentury před vámi raději začnou schovávat pohárky pro kategorii nakedů a že se vám nemalá investice během jednoho vyjetí na trať vrátí na zážitcích hned několikrát. Bella Italia, a to se počítá!

Seznam kapitol

Verdikt

Krásná motorka s neopakovatelným jízdním a zvukovým projevem, vypiplaným podvozkem a neskutečnou chutí jezdit pořád a všude na plný plyn. „Tuňák“ zůstává svůj, pořád je to jedinečný charakter, který na každém metru zdůrazňuje svůj ryzí superbikový původ. Vždy dokáže z pilota dostat maximum, jeho vlastní je ale jen těžko dosažitelné. Stroj pro pány jezdce a továrna na emoce z jízdy – vítejte na vrcholku nakedového potravního řetězce a rychle zapomeňte na kompromisy. Na pohodové výlety bez vyčerpání bodového i debetního konta hledejte jiné adepty!

Seznam kapitol

3 tipy, jak s nakedem zrychlit na okruhu

1. Buďte aktivní, pomozte geometrii stroje svědomitou prací svého těla. Nikoliv silou.

2. Na rovinkách se nestyďte zabalit co nejvíc za budíky – aerodynamika dělá divy!

3. Pozor na škrtání stupačkami, motorem či rámem – méně zatížené přední kolo může snadno ztratit přilnavost.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5
Cena základního modelu 449 990,- Kč
Cena testovaného modelu 517 571,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Aprilia Tuono V4 1100 RR
Technické informace:
Objem motoru 1077 cm3
Výkon 129 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 9000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Technické informace:
Objem motoru 1077 cm3
Výkon 129 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 9000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Výkřik „Madonna mia!“ podle výkladového slovníku vyjadřuje překvapení nebo silné emoce. A právě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: