MC 4/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Nová KTM 1290 Super Adventure
BMW R 1200 R po 50 000 km
Triumph Bonneville Bobber

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Nakedy Honda, Kawasaki, Suzuki a Yamaha: Zlatá střední

Srovnávací test

Nakedy střední kubatury patří k nejoblíbenějším motocyklovým kategoriím u nás. Japonská čtyřka v posledních letech nabízí skvělé stroje za hodně slušné peníze – a nyní konečně i Suzuki představila skutečně konkurenceschopný bike. Jak si letošní novinka SV650 poradí s mimořádně oblíbenou Yamahou MT-07, atraktivní Hondou CB650F a osvědčenou Kawasaki ER-6n?

Nakedy s objemem mezi 600 a 700 kubíky mají něco do sebe. Motory poskytují výkonu tak akorát, mechanické podvozky nevyžadují žádné zdlouhavé elektronické laborování a víkendový výlet ve dvou se dá také v pohodě zvládnout. Navíc s cenou začínající lehce nad 150 000 Kč za nový stroj se není co divit, že tyto nakedy oslovují nejširší skupinu motorkářů a motorkářek. Ve střední třídě dlouho hrála prim Kawasaki, jejíž ER-6n patří k nejúspěšnějším modelům značky. Před dvěma roky Honda představila svoji slušivou CB650F, jíž konkuruje tolik oblíbená (a hned v prvním roce uvedení na český trh beznadějně vyprodaná) Yamaha MT-07.

Poslední ze čtyř nipponských nakedů ale dost zaostával. Suzuki svým Gladiem mířila na totéž publikum, ale moc se to nedařilo, a dobře ovladatelný motocykl nevděčně získal status stroje jakoby vyhrazeného především něžnému pohlaví. Letošní novinka to má změnit. SV650 prošla zásadní technickou i designovou inovací, a proto je načase vyzkoušet, jak se jí povede v přímém srovnání s osvědčenou konkurencí. Jsme také zvědaví na porovnání motorových koncepcí – řadový čtyřválec se tu utká se dvěma řadovými twiny a jedním vidlicovým dvouválcem. Všechny čtyři motocykly pořádně otestujeme na dálnici, ve dvou a třeba i v noci, hlavní část testu se ale bude odehrávat tam, kde je těmto bikům nejlépe a kde vy za jejich řídítky nejspíš budete trávit nejvíce času – na zatáčkovitých okreskách.

Honda CB650F

Jediný řadový čtyřválec v testu mezi ostatními vyniká – nejen svým charakteristickým zvukem, ale především výkonem. Honda má na jednu stranu jasně nejvýkonnější agregát v testu (poskytuje o 13 koní více než MT-07 a SV650), který zároveň dosahuje nejvyšších otáček. Na druhou stranu slabší točivý moment hlavně ve středních otáčkách znamená jediné: tenhle motor chcete a musíte točit. Čtyřválec miluje otáčky, čím výš, tím líp, suverénně a s lehkostí se vytáčí, bez protestů se nechá ždímat až k omezovači. Kvůli slabšímu točivému momentu je také nutné často řadit – v porovnání s twiny samozřejmě nemá čtyřválec tak dobrou elasticitu jako silnější dvouválce.

Ale motor si toho nechá líbit opravdu hodně a to samé lze říct o podvozku. Ten je výborně vyvážený, přední klasická vidlice je dobře sladěná s centrální pružicí jednotkou a výsledkem je lehkost a bezvadná stabilita v zatáčkách všech druhů. V jednom je ale Honda naprosto skvělá – poskytuje totiž svému pilotovi křišťálově čistou zpětnou vazbu. Naprosto přesně cítíte, co se s motocyklem při jízdě děje. Tato tovární charakteristika je důležitá, protože – jako u dalších třech motocyklů – na podvozku kromě předpětí vzadu nenastavíte vůbec nic, takže základní setup musí pokrýt vše od rozbitých cest přes sportovní svezení po kvalitním povrchu až po monotónní přesuny po dálnici. Ale Honda to zvládá mimořádně dobře a její podvozek je nejlepší v testu – přesný, precizní a jasně čitelný. Přesto oproti třeba Yamaze je znát, že charakteristika je spíš sportovní než pohodlná. To se úplně nedá říct o brzdách, ty jsou sice opravdu dost účinné a dobře se dávkují, ABS nicméně zasahuje přece jen zbytečně agresivně. Co je ale nutné pochválit, je pohodlná jízdní pozice. Během třídenního testu se za řídítky CB650F vystřídali čtyři redaktoři a svoji pozici si tu našel opravdu každý. I když oproti konkurenci máte kvůli širšímu motoru kolena trochu víc od sebe než u twinů, nijak to nevadí ani při dlouhodobé jízdě. A ještě jedna věc nás na Hondě zaujala – motocykl se ani po delším čase neokouká a vypadá pořád skvěle. Navíc kdo by si při pohledu na jeho sbíhající se svody nevzpomněl třeba na stále krásnou CB400 Four? Honda jako by nenápadně připomínala, že její čtyřválce mají za sebou silnou historii, na kterou „cébéčko“ navazuje tak, že tvoří výborně sladěný celek. CB je nejdražším strojem v testu (navíc kvůli točivému motoru s mírně vyšší spotřebou než konkurence), svým zpracováním i detaily však působí opravdu hodnotně.

Seznam kapitol

Kawasaki ER-6n

Kawasaki je nejstarším motocyklem v testu, od roku 2006 se ER-6n stala mimořádně oblíbeným bikem, jehož popularitě prospěla i poslední modernizace v roce 2012. Že je Kawa tak trochu v letech, si uvědomíte hned, jak usednete do sedla. Jízdní pozice je oproti ostatním třem bikům poměrně pasivní, sedíte spíše v motocyklu než na něm, pozice řídítek není úplně nejlepší. Oproti konkurenci tu ale najdete třeba nastavitelnou páčku spojky (nastavit polohu brzdové páčky je možné u všech strojů). Srdcem ER-6n je řadový twin, trochu vyšší volnoběh vstřikování rychle srovnává a můžeme pohodlně vyrazit. Řadový motor je třeba točit – to platí i pro dvouválec, který se probouzí hlavně kolem 7000 1/min. Motor se pěkně vytáčí, nijak neprotestuje, lineárně zrychluje. Ale… nedělá nic víc, jako by mu chybělo trochu té jiskry – to dokonce i čtyřválcová Honda pocitově nabízí víc motorkářských emocí. Všechno funguje, všechno běží, ale to podvědomě očekávané „něco navíc“ motor Kawy nenabízí. Časový odstup od poslední větší modelové péče je cítit i z podvozku. Jeho komponenty neposkytují zdaleka tak jasnou zpětnou vazbu jako podvozek Hondy, Kawa není tak sportovní, avšak tuto svoji charakteristiku nezúročí třeba v cestovním pohodlí. Dojem z podvozku je prostě trochu nemastný neslaný, naopak ER-6n nabízí největší volnost náklonu. I když k jejímu využití by se nejspíš hodily lepší pneumatiky než Dunlop D 214 N, které zpětnou vazbu od podvozku také dvakrát nezlepšují. Účinnost brzd je velmi solidní (srovnatelná s Hondou, ale slabší než na Yamaze), dávkování ale není tak přesné, jak bychom očekávali. Kawa v porovnání s konkurencí více zdůrazňuje prostou funkčnost a za jejími řídítky máte pocit, jako by toho nabízela o něco méně. Jako by tu bylo o něco víc vidět, že motocykl střední třídy musí přijmout řadu kompromisů.

Tak či tak se zelenému biku nedá upřít originální elegance. Hadice chlazení i kabelové svazky jsou umně skryty za drobnými bočními plasty a třeba výfuk nebo banánová zadní kyvka vypadají opravdu skvěle. Na to, že se jedná o nejstarší bike v testu, ER-6n rozhodně nevypadá.

Seznam kapitol

Suzuki SV650

To Suzuki je sice nejnovější, svým kulatým světlometem ale navazuje na staré dobré časy oblíbených twinů před rokem 2006. Zatímco ke Gladiovi se designově snad ani nezná, má s ním společný ocelový rám (starší „esvéčka“ měla rám z hliníkových slitin). Při prvním pohledu na letošní novinku vás také mimoděk napadne, že rozpočet tu hrál nejspíš dost důležitou roli. Motor se trochu krčí v rámu, zahalen do hadic a kabeláže, zadní kyvka vypadá docela lacině, vše je na první pohled podřízeno funkčnosti. Možná trochu rozpačitý nástup Suzuki ale rychle zapomenete, jakmile probudíte vidlicový motor k životu. Jestliže jste u Kawy cítili, že motocykl střední kubatury je výslednicí řady nutných kompromisů, tady máte najednou z motoru úplně, ale úplně opačný pocit. Twin zní velmi suverénně, svým jadrným projevem jako by říkal, že tohle není „jen šestpade“. Když se rozjedete, ani se vám nechce věřit, že pod vámi je opravdu jen ten na první pohled skromně vypadající motor. Dvouválec se totiž velmi snadno vytáčí, s velkou chutí se žene do otáček, na přidání plynu reaguje velmi přesně – jen je třeba vzít v úvahu, že maximálního výkonu dosahuje nejdříve ze všech, už v 8300 1/min, ždímat jej do omezovače (v 10 500 1/min) nemá cenu, protože jeho chuť ke zrychlování pak rychle uvadá. Za řídítky se cítíte pohodlně, nikde nic nepřekáží, nevadí. Dokonce i vyšší postavy se tu poskládají velmi snadno, i když by možná ocenily řídítka o něco vepředu tak, aby jízdní pozice byla správně aktivní. Podvozek je svojí charakteristikou spíše tužší, nicméně se podařilo najít kompromis mezi tvrdostí a pohodlím, takže jízda ani na horších cestách není zbytečně nepříjemná. Podvozkové komponenty neposkytují tak dobrou zpětnou vazbu a agilitu jako u Hondy, motocykl ale není třeba do náklonů nějak nutit a v zatáčkách drží jako přibitý. Účinnost brzd je o něco lepší než na CB a ER-6n, dávkovatelnost by nicméně mohla být o něco lepší.

Nový model ale neboduje jen svým designem nebo motorem, nýbrž i celkovou nenáročností provozu. Cena pro český trh byla naštěstí stanovena velmi rozumně (o 3000 Kč dražší než Kawasaki), nadto se Suzuki pyšní nejnižší spotřebou v testu a servisními intervaly po 12 000 km. „Esvéčko“ jasně dokazuje, že pořádnou motorku je možné pořídit doslova za pár korun a tak ji také provozovat.

Seznam kapitol

Yamaha MT-07

Co se týče nákladů, asi si každý vzpomene na Yamahu MT-07, kdy při uvedení na český trh před dvěma roky stála neuvěřitelných 130 000 Kč, takže se po ní u dealerů jen zaprášilo (jen za první rok se prodalo více než 200 motocyklů!). Následující zdražení o 20 000 Kč jí na popularitě nijak neubralo a stále je to mimořádně oblíbený bike českých silnic. Kvůli spravedlivému srovnání testujeme verzi s ABS (k dispozici je ale i varianta bez antiblokovacího systému, stejně jako u Kawasaki).

Cena je ale jenom jednou z položek našeho komplexního hodnocení. Rozhodující jsou přece jízdní dojmy a emoce. A ani tady se Yamaha rozhodně nehodlá nechat zahanbit. Za svůj charakter totiž vděčí především svému výjimečnému řadovému dvouválci. S přesazenými ojničními čepy (a zároveň nejvyšším zdvihovým objemem v testu) dává tento motor konkurenci docela na frak. Při sprintu na stovku se MT-07 sice vyrovná CB650F (Kawa a Suzuki zaostávají o jedinou desetinu sekundy), ale co se týče zátahu, tady nemá elasticita silné sedmistovky konkurenci. Třeba když při zařazené šestce vezmete v 60 km/h prudce za plyn, pojedete o 40 km/h rychleji za pouhé čtyři sekundy, tj. o 0,6 s rychleji než na SV650 a ER-6n. Dvouválec se navíc s radostí lehce vytáčí, přesně reaguje na zatížení a nechá si líbit takřka cokoli. Jen škoda, že stejně precizně nepracuje i převodovka.

Pocity z podvozku se podobají jízdnímu kolu. Motocykl je neuvěřitelně ovladatelný, do náklonů padá se samozřejmostí, které konkurence nedosahuje. Pružicí elementy jsou nicméně nastaveny dost komfortně. Sice vyžehlí většinu nerovností, ale při agresivnějším stylu jízdy je hlavně zadní pružicí jednotka docela přetížená. Zpětná vazba také není tak čitelná jako třeba na Hondě. Skvělé jsou ovšem brzdy, jejichž dávkovatelnost i účinnost jsou nejlepší v testu. Jízdní pozice je trochu svérázná, ale i vyšší postavy se tu nakonec poskládají. Jen jedno Yamaze rozhodně nejde, a to je jízda ve dvou, úzké tvrdé sedlo neposkytuje zrovna dobré zázemí pro výlet v páru. Jinak ale MT-07 zaujme především svým skvělým agregátem a hravou ovladatelností.

I tato solitérská charakteristika Yamahy ukazuje, jak odlišné jsou jednotlivé motocykly. V sedle každého z nich jsme strávili tři testovací dny na nejrůznějších silničkách, ale i dálnicích a městských křižovatkách. Zjistili jsme, že střední třída už dávno není jen uměním kompromisu, jejíž cílovkou by byli  jen ti, kteří se dívají na každou korunu. Naopak, zvláště v případě Hondy, Yamahy a Suzuki vás překvapí, s jakým sebevědomým se stroje projevují a jak schopné dokáží být nejen při každodenní cestě za prací či o nedělním výletu, ale třeba i při okruhových dnech nebo volných jízdách v Sosnové.

Během testu se ukázalo, že podobný koncept rozhodně nemusí znamenat podobné motocykly. Ačkoli například Yamaha a Kawasaki k sobě mají konstrukčně docela blízko, jsou svým projevem výrazně odlišné. Na druhou stranu Honda jako jediný čtyřválec sice vybočuje, ke konkurenci má ale blíž, než by se mohlo zdát. Během stovek kilometrů v sedle se ukázalo, že Yamaha a Suzuki jsou o něco lepší než konkurence, hlavně díky příznivější ceně (ve srovnání s Hondou) a modernější technice a emocím, které nabízejí (ve srovnání s Kawasaki). Yamaha je mimořádně schopný bike, nakonec ale vítězí vyváženost a pečlivé sbírání bodů ve všech důležitých kategoriích. Zapomeňte na Gladia, SV650 je zpět!

Seznam kapitol

Verdikt

1. Suzuki SV650
Suzuki nemá ani nejlepší motor, ani nejlepší podvozek, ale její vyváženost, skvělá funkčnost a rovněž velmi solidní pořizovací cena i nízké provozní náklady z ní dělají těsného vítěze našeho srovnání. Nenápadný návrat velmi schopného biku!

2. Yamaha MT-07
Yamaha má vůbec nejzábavnější motor a nejlepší brzdy. Prodejním trhákem se určitě nestala jen tak nadarmo. Jen příliš měkká zadní pružicí jednotka a nechuť k jízdě ve dvou znamenají minimální ztrátu na SV650, a tedy druhou pozici. Ale jen o fous.

3. Honda CB650F
Čtyřválec Hondy má sice nejvyšší výkon, přesto jsou twiny Suzuki a Yamahy jasně lepší. CB650 se ale pyšní mimořádně přesným podvozkem a celkově hodnotným zpracováním. Jen je škoda, že se jedná o zdaleka nejdražší motocykl v testu.

4. Kawasaki ER-6n
Kawasaki byla dlouho ztělesněním úspěchu střední třídy. Horší motocykl se z ní za ty roky rozhodně nestal, jen konkurence na sobě dost zapracovala. V ergonomii, chování podvozku i charakteristice motoru jsou soupeři o něco lepší.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha MT-07 (2015)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Kawasaki ER-6n (2013)
Technické informace:
Objem motoru 649 cm3
Výkon 53 kW při 8500 ot/min
Točivý moment 64 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CBR 650 F
Technické informace:
Objem motoru 649 cm3
Výkon 64 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 63 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CB 650 F
Technické informace:
Objem motoru 649 cm3
Výkon 64 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 63 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki SV650 2003-
Technické informace:
Objem motoru 645 cm3
Výkon 52 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 84 Nm při 7200 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Těžko dnes najít mezi cestovními endury dvě slavnější legendy, než je Honda Africa Twin a BMW GS. Dvě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: