MC 12/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Novinky 2018
Srovnání velkých cruiserů
Přestavba: Suzuki Hayabusa

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Sportstourery BMW, KTM, Kawasaki a Suzuki: Miles & more

Srovnávací test

Sportstourery se nedávno zdály být na vymření. Těžkopádným křížencům cestovních a sportovních motocyklů konkurují hbitá endura a moderní crossovery. Naše čtyři biky ale dokazují, že kdysi slavná kategorie zažívá renesanci. Zběsilé nakedy prošly cestovatelským vychováním a chtějí vám nabídnout to nejlepší svezení a zároveň maximální pohodlí. Podaří se jim to?

Seznam kapitol:
  1. Verdikt
  • KTM 1290 Super Duke GT
  • BMW S 1000 XR
  • Kawasaki Z1000SX Tourer
  • Suzuki GSX-S1000F

Non siete stanchi? Ptá se nás vrchní Giancarlo, zatímco skoro soucitně servíruje skvělou italskou kávu. Podívám se na otlačené tváře svých kolegů ze Španělska a Německa a na otázku po únavě odpovím cosi ve smyslu, že už se těšíme na přísun kofeinu. Sedíme v restauraci na okraji severoitalského lázeňského města Levico Terme a máme za sebou 600 kilometrů po dálnici s jedinou krátkou zastávkou na tankování. Naším cílem je vyzkoušet čtveřici sportovně-cestovních biků, které mají ambici nabídnout sportovní svezení a zároveň vás za odpoledne přepravit z Čech klidně na druhý konec Evropy. Jindy nudná dálniční epizoda při čekání na zatáčky je pro srovnání sportstourerů tím nejlepším začátkem.

Naše čtyři motocykly ale vlastně nejsou sportstourery, jak jsme na ně zvyklí. Honda VFR, Kawasaki ZZR nebo BMW RS jsou koncepčně přece jenom odlišné. To naše kvarteto interpretuje cestování podstatně rychleji – základem jsou velké ostré nakedy, které byly samozřejmě uzpůsobeny pro dlouhé cestování. Dobře je to vidět na KTM 1290 Super Duke GT, která přímo vychází z „erkového“ naháče. Pozměněná jezdecká ergonomie (širší řídítka jsou výše), větší nádrž (+5 l), semiaktivní podvozek a úprava sacích kanálů mají „bestii“ ochočit, aby bez reptání dovezla svého pilota třeba na sever Itálie. Na první pohled je od svého nahatého sourozence daleko i BMW S 1000 XR s odlišnou geometrií podvozku, delšími zdvihy a pohodlnější ergonomií. Obdobně působí i Kawasaki Z1000SX Tourer, nejstarší motocykl v testu, který byl představen už v roce 2011 a naposledy předloni prošel modernizací. Za slušivou celokapotáží jako by se Kawa snažila skrýt, že jejím nejbližším příbuzným je agresivní „Zed“. Na pomoc si bere sériově dodávané kufry, delší převod šestky a větší nádrž. Ještě méně úprav v porovnání s nakedem prodělala novinka od Suzuki. „Efko“ je vlastně totožné s nakedem, jen opatřeno slušivou kapotáží.

Testované motocykly tedy nepatří ke skupině trochu obtloustlých a pro někoho těžkopádných sportstourerů, ale spíš navazují na legendární a stále oblíbené biky typu Banditu S nebo Fazeru – tedy motocykly poskytující výkon a sportovní svezení silného nakedu (na rozdíl od „klasických“ sportstourerů ZZR a VFR), na které naložíte zavazadla a pohodlně na nich zvládnete opravdu dlouhou cestu (na rozdíl od Z1000 nebo S 1000 R).
Právě tento rozdíl se naplno projevil při dálničním přesunu. V sedle XR sedíte opravdu rovně, nohy máte díky o 35 mm nižším stupačkám pohodlně ohnuté, zatímco za šikovně tvarovaným a snadno nastavitelným plexi na vás téměř vůbec nefouká. V tvrdším sedle tušíte sportovní orientaci BMW, ale po únavě z váhy na rukou jako u S 1000 R ani stopy. Jediným rušivým projevem jsou při konstantní jízdě překvapivě výrazné vibrace v oblasti kolem 6000 1/min, to byste od čtyřválce nečekali.

V sedle Kawy máte z motoru obdobný pocit, čtyřválec je pocitově trochu hrubější než u BMW, vibrace se ale drží v rozumných mezích. Jízdní pozice je mírně sportovnější než na BMW, ale pozice řídítek i stupaček neunavuje ani po několika hodinách jízdy. Za plexi fouká trochu víc, i tak jsou ale rychlé přesuny po dálnici v sedle Z1000SX velmi pohodlné.
KTM a dálnice, to je kombinace, která příliš nefungovala. Problémy s podélnou stabilitou u cestovních endur vybavených kufry jsou známé (psali jsme o nich v MC 6/2016). I to je důvod, proč jsme testované motocykly vybavili bočními kufry (v případě KTM za příplatek 20 999 Kč). Super Duke GT vás zprvu překvapí opravdu pohodlnou jízdní pozicí. Trochu tvrdší sedlo netlačí ani po delší době, nohy nejsou zbytečně ohnuté, široká řídítka se pohodlně drží. Na německé dálnici s naloženými kufry zrychlujeme nejdřív trochu obezřetně, motocykl ale sedí jako přibitý. Rychle získáváme důvěru a dokonce ani v rychlostech kolem 250 km/h není z podvozku cítit neklid.

To Suzuki problémy s bočními kufry řešit nemusí, protože v nabídce příslušenství žádné nejsou. Nenastavitelné plexi funguje dobře na českých dálnicích, pakliže dodržujete rychlostní limity, pro vyšší rychlosti je nicméně možné přikoupit vyšší, cestovní variantu. Za řídítky GSX rychle najdete pohodlnou pozici a při dálničním maratonu potěší vibrací prostý chod čtyřválce (v tom je Suzuki o něco lepší než BMW a Kawasaki).

Dálniční etapu zvládlo kvarteto bez ztráty kytičky, uvidíme, jak si povede v severoitalských zatáčkách. V kopcovitém regionu Tridentsko-Horní Adiže jich je ažaž. První se do zakroucených vlásenek vydává BMW. Nejtěžší bike v testu (242 kg bez kufrů) nemá natolik sportovní geometrii jako naked, i tak se ale vrhá do zatáček s velkou chutí. Podvozek výborně spolupracuje s motorem, který nám chvílemi přijde až příliš výkonný (naměřili jsme mu 170 koní). Faktem ale je, že vás neustále nutí jet rychle, superbikový původ čtyřválce se prostě nezapře. Pozměněná geometrie však trochu rozmělnila jasný feedback od předního kola, přesto semiaktivní podvozek s komponenty Sachs pracuje velmi přesně. Dobře to je vidět ve chvíli, když projíždíte zatáčkou, v žádné její fázi není třeba nějak korigovat směr jízdy. XR sedí jako přibité, jeho stabilita v náklonech je lepší než u konkurence. Elektronika zčásti eliminuje i potápění předku při prudkém brzdění a celkově zajišťuje komfortní svezení se sportovní přesností. I když na rozbité cestě cítíte, že podvozek není tak jistý, jak byste chtěli. Naprosto skvělé je ale rychlořazení, které pocity z řízení posouvá o úroveň výš. Řadicí asistent funguje naprosto přesně a díky němu si bez přerušení užíváte zátah vysokootáčkového čtyřválce, který zrychluje s neuvěřitelnou chutí.

V sedle Kawasaki si na nedostatek komfortu rozhodně stěžovat nebudete. Na agresivní projev jeho sourozence, streetfighteru Z1000, můžete rovnou zapomenout, SX Tourer má nejkomfortnější podvozek v testu. Celkově Kawasaki působí méně akčně než BMW, je spíše uvolněná a nenuceně se proplétá horskou asfaltkou. Její čtyřválec se s radostí vytáčí, a i když je to nejméně výkonný motor v testu, v zatáčkách koně rozhodně postrádat nebudete, protože čtyřválci v široké otáčkové oblasti nikdy nechybí dostatek síly. Co ale s komfortním podvozkem Kawy úplně neladí, jsou pneumatiky Bridgestone S 20, které při agresivnější jízdě postrádají dostatek přesnosti. Když po Kawasaki chcete ostré tempo, celkově jí to není úplně po chuti. Motor by si to nechal líbit, ale při agresivnějším stylu jízdy se ukazují meze jinak komfortní charakteristiky podvozku. Předek se při brzdění prudce potápí, zpětná vazba od podvozku není tak jasná jako na KTM nebo BMW a vy podvědomě chcete jet o něco pomaleji než u konkurence.

Super Duke GT má technicky až překvapivě blízko k nakedu – geometrie příhradového rámu i zadní kyvka zůstaly beze změn, přesto se zdaleka nejedná jen o kapotovaný Super Duke R. Největší změny se odehrály na podvozku – ten nyní pracuje elektronicky (jako u Super Adventure), úpravám neunikl ani motor, přesněji řečeno sání (o 2 mm užší sací kanály) a výfuk (vybaven přívěrou). Pocitově je chod motoru o něco málo klidnější, což lze pozorovat hlavně v nejnižších otáčkách pod 3000 1/min, za svým maximem 170 koní v 10 900 1/min se pak žene se snad ještě větší chutí. Se svojí silou strčí dvouválec své čtyřválcové konkurenty hravě do kapsy a i ti, co pořád nadávají na elektroniku, opravdu uvítají jemně regulující kontrolu trakce, která krotí dvouválcový reaktor. KTM poprvé ve své historii nabízí u svých dvouválců řadicí asistent. Takže jsme samozřejmě byli zvědaví na jeho funkci. KTM s jeho nasazením otálela, že prý nechce nabízet neprověřené komponenty. Faktem je, že bychom si nejspíš ještě raději počkali.

Hlavně v nižších otáčkách při částečném zatížení nefunguje řadicí asistent zdaleka tak dobře jako třeba na BMW, změna rychlosti není tak plynulá a elektronika má s rotujícími hmotami mohutné dvouválcové třináctistovky evidentně co dělat. Teprve od středních otáček funguje asistent, jak má – jenže jen při řazení nahoru. Oboustranně fungující rychlořazení (jako u S 1000 XR) prozatím v nabídce není. BMW je přímým konkurentem, i co se podvozku týče. GT je totiž vybaveno semiaktivním podvozkem se třemi režimy (Comfort, Street, Sport). A nutno uznat, že hardware WP spolupracuje se softwarem KTM na výborné úrovni. Jízdní režimy se od sebe skutečně odlišují – režim Street komfortně eliminuje hluboké potápění přední vidlice při brzdění, režim Sport zase umožní opravdu ostré tempo. Funguje to výborně, byť v rychlostech daleko za legální hranicí. Podvozek KTM tak pracuje o něco lépe než u BMW, k čemuž přispívají i skvělé pneumatiky Pirelli Angel GT. Oceňujeme zvláště to, že pocitově v sedle KTM téměř vůbec necítíte těch 19 kg navíc, kterými je rakouský cestovatel obtěžkán.

To Suzuki je oproti KTM o 16 kg lehčí, oproti BMW působí s hmotnostní výhodou 26 kg jako vysportovaná atletka. Ze všech čtyř motocyklů má Suzuki nejblíže k nakedu – tvrdší podvozek, krátký převod a 156koňový motor (výrobce slibuje o 10 k méně) znamenají bezmála superbikovou zábavu. Motor se pyšní skvělou kultivovaností (v tom je lepší než konkurence), dávkování výkonu ale není tak přesné. Reakce na plyn nám přišla zbytečně hrubá, což se dlouhodobě ukazovalo ve srovnání s kultivovanou konkurencí jako nevýhoda. Suzuki vůbec působí tak, jako by měla cestovní kapotáž jaksi navíc. Je to pořád naked bike, a proto je to z našeho kvarteta motocykl, který se na dlouhé cestování hodí nejméně.

Na konci třetího testovacího dne zastavujeme v tomtéž hostinci jako na začátku. Objednáváme espreso, děláme si poznámky a shrnujeme dojmy. Jestliže Suzuki má ze všech nejblíže k ostrému nakedu, tak na opačném pólu je komfortní Kawasaki. BMW se od nakedu S 1000 R vzdálila velmi výrazně a stal se z ní vlastně úplně jiný motocykl – crossover se superbikovými geny. O překvapení se postarala KTM – dokázala totiž uchovat sportovní ctnosti Super Duke R, ale přitom přidat vše, co potřebujete pro pohodlné cestování. Mimořádně podařená kombinace.

Vrchní Giancarlo přichází s tácem malých šálků silné kávy. My mezitím u mapy řešíme cestu zpět. Shodujeme se, že se nám domů zas až tak nechce a pojedeme pořádnou oklikou. Giancarlo nás chvíli nechápavě pozoruje, polyká svoji obligátní otázku po únavě a servíruje nejlepší espreso na severu Itálie.

Verdikt

1. KTM 1290 Super Duke GT
GT přebírá vše dobré ze Super Duka R a zároveň se daleko víc hodí na dlouhé cesty. Silný motor a přesný podvozek fungují výborně. GT je komfortním cesťákem, který neztrácí nic ze sportovní radosti nakedu. Mimořádně povedená kombinace.

2. BMW S 1000 XR
Superbikový motor v podvozku pohodlného crossoveru funguje překvapivě dobře. Nejvýkonnější motor vás bude bavit, semiaktivní podvozek je lepší než mechanické komponenty Suzuki a Kawasaki.

3. Suzuki GSX-S1000F
GSX zůstává pravověrným nakedem – ostrým, rychlým a agresivním. Skvělý motor, zpřevodování zajišťující vítězství v každém sprintu a agilní podvozek však oceníte spíš při sportovní jízdě než na dlouhém výletu. Na něm budete postrádat i lepší ochranu proti větru a zavazadla.

4. Kawasaki Z1000SX Tourer
Jasným plusem je komfort, účinná ochrana proti větru a kufry v základní výbavě. Avšak Z1000SX postrádá dravost konkurence a jednoznačně se orientuje na dálkové cestování. I při něm by se mu ale hodilo lepší obutí a o něco přesnější podvozek.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Komentáře

Motokatalog
Suzuki GSX-S 1000 F
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 107 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 106 Nm při 9500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW S 1000 XR
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 118 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 9250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Kawasaki Z 1000 SX (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1043 cm3
Výkon 104 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 111 Nm při 7300 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 1290 Super Duke R (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1301 cm3
Výkon 132 kW při 8870 ot/min
Točivý moment 144 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Výkřik „Madonna mia!“ podle výkladového slovníku vyjadřuje překvapení nebo silné emoce. A právě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: