MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Husqvarna 701 a Pavel Kejmar

Jízdní dojmy

Když máte v garáži Husqvarnu 701 Supermoto a v kapse telefon na jednoho z nejlepších pilotů téhle asfaltovohliněné disciplíny u nás, vězte, že vás napadne to samé co nás – vyrazit s ním na trať, dát Husky co proto a pak si s chutí vyslechnout jeho hodnocení.

Dostatečná sebereflexe a zvědavost, jak si s touhle mašinou poradí kovaný profík v oboru a co na ni bude říkat, nás přivedly až na okruh ve Vysokém Mýtě. „Kejmi“ dostal k dispozici plnou nádrž a zánovní sadu pneumatik, aby zjistil, jak moc to Husky se supermotem myslí vážně. Jela rovně, jela ze zatáčky do zatáčky, jela bokem, jela po jednom kole, pak zase po druhém, driftovala na brzdách i pod plynem a vyzkoušela si také terénní vložku. Kromě toho nám Pavel dal pořádnou lekci jízdy a předvedl ideální stopu po místní klikaté dráze. Řeknu vám, udržet se toho pacholka a jeho ostré čtyřistapadesátky byl vskutku nadlidský výkon, objem neobjem. Alespoň se opět potvrdilo, že je to všechno jen a jen v rukách a já musím mnohem víc trénovat. A jak se tohle rychlé odpoledne líbilo Pavlovi? To nám prozradil v netradičním testrozhovoru.

Testrozhovor

Kejmi, řekni mi, co tě na první pohled na Husky nejvíce zaujalo. Bylo tam něco, co tě překvapilo, cos nečekal?
Nečekal jsem takovou ovladatelnost, vůbec nepotřebuješ k řízení ruce. A obecně posaz. Je to motorka pro líné lidi a odpouští hrozně moc věcí. Překvapila mě taky velká plocha sedačky – vejde se na ni opravdu každý a můžeš se na tom perfektně hýbat. A je hrozně hodná. Když si ji vezme do ruky začátečník a bude na sobě systematicky pracovat a chvíli si zvykat, může s ní po čase jet klidně republiku. Ze začátku jsem sice měl pocit, že mi hodně zavírá řízení, i když byla dobře nafoukaná guma, ale chtělo to jen trochu cviku – pak už krásně zatáčela, kam jsem chtěl.

Takže motoricky ti 701 Supermoto sedla? Když to srovnáš se svým závoďákem, je to velký rozdíl?
Motor se mi líbí moc, možná by ale mohl mít víc síly ve spodku nebo se naopak nechat déle točit. Tomu by ale u jednoválce, jako je Husky, mohl pomoct i dobrý laďák. S ostrou 450 snese srovnání. Máš tam obrovský točivý moment díky velkému objemu. Oproti závodní motorce je 701 taky hodně posazená na zadní kolo, závodní bike je naopak „nakopnutý na předek“. Rozložení hmotnosti je někde úplně jinde, ale určitě to není žádná zásadní překážka.

Všiml sis něčeho, co by ti během rychlejší jízdy vadilo?
Celou jízdu jsem přemýšlel, co na tohle řeknu. (směje se) Chvílemi jsem měl pocit, jako by tam ani nebyl antihop. V některých nájezdech to při podřazování dost poskakovalo. Ale dost mu to kazí i spojková pumpa, která by měla mít lepší dávkování, ne tolik on/off.

Co říkáš na to, jak Husky brzdí?
Přední jednokotouč je absolutně dostačující. I tady v Mýtě, kde míváme při závodech problémy s přehříváním brzd. Dávkovatelnost i účinek přední i zadní brzdy jsou fajn, díky dobré zadní brzdě se dá i krásně driftovat.

Líbí se ti možnost přepínání palivových map? Vnímal jsi v nich velký rozdíl? Co reakce na plyn?
Je fajn, že tam je možnost, akorát teda přepnout to pod sedlem je očistec. Jinak mezi standardní a ostrou mapou je podle mě minimální rozdíl. Ta ostrá akorát víc tahá od středních po vysoké otáčky. Jednička, dvojka pořád po zadním, spadne až na trojku. Možná bych čekal větší rozdíl. Na okruhu za mě ale určitě použít ostřejší mapu. Reakce na plyn je krásně jemná a plynulá, to se mi moc líbilo.

Jak hodnotíš sériově dodávané pneumatiky Continental ContiAttack Supermoto v kombinaci s podvozkem? Nechal bys, nebo měnil?
Luxusní obutí! Rozhodně bych neměnil. Skoro jsem nechápal, že můžou „obyčejné“ silniční gumy takhle držet. Grip mají fenomenální, předek drží jako přibitý i přes to, kolik na něj jde fyzicky váhy. Jenom, jak tak koukám, asi docela mizí před očima! (směje se) A přední vidlice WP je super, dobře že tam nevymýšleli vzduchové tlumení. Jenom teda není zrovna praktické, že musíš vyndat celý zadní tlumič, abys nastavil předpětí, ale zase to hned někdo příliš aktivní nerozvrtá – sériové nastavení se pro běžné civilní použití celkem povedlo.

Spektakulárně jsi ztrestal místní off-roadovou sekci. Jak to podle tebe 701 Supermoto zvládla?
Hrozně mě v terénu překvapila. Jak je měkká a v poměru k mojí závodní motorce o dost těžší, tak se paradoxně kontrolovala v terénu líp než ta moje. Čím rychlejší chci být, tím víc se na motorce musím hýbat, a tohle ti 701 dovolí bez ztráty kytičky. Nebál bych se s ní jezdit po polňačkách na ryby a ještě bych se hezky svezl. Jenom pozor s hladkými gumami na trávu! (směje se) I když taková osmička mezi kuželi na trávě je skvělý trénink i na mistrovství světa!

Husqvarna svou cenou zapadá mezi prémiové stroje. Líbí se ti, jak je dílensky zpracovaná?
Když jsem ji viděl poprvé, zapůsobila na mě vzhledově jako hrozně těžká, ale když si na ni sedneš, hodně toho zmizí. Udělaná je pěkně, působí hodnotně. Taky se mi na pohled moc líbí doplňkové tříbarevné sedlo, jenom by nemuselo tolik klouzat.

Kejmi, ty se věnuješ i přípravě mladých talentů supermota. Kdybych chtěl trénovat na 701, jak bych se měl nejlépe připravovat? Má to nějaká svá specifika?
Určitě bych si nechal poradit, v tom vidím jako instruktor u lidí velkou chybu – dělají to neradi. Ať už jsou to poznatky k technice motorky, či jejich stylu jízdy. Často mají „tu svoji“ pravdu a je hrozně těžké přesvědčit je o opaku. Třeba taková Supermoto Academy, kterou dělám, tě určitě posune. V zásadě ale platí: neřešit pořád jak u blbejch na dvorečku motor, výkon a koně, ale obstarat si kvalitní obutí, ošetřit podvozek a jít trénovat a zlepšovat se. Supermoto je k tomu ideální disciplína – motorky jsou lehké, dobře cítíš, co se s nimi děje, máš je víc v nohách, máš je víc v rukách, naučíš se je krásně vnímat. Když teda nejsi totální dřevo. A projedeš se na asfaltu i po hlíně. Stačí se kouknout, co trénují borci jako Marquez a Rossi.

Kejmi, díky za spoustu zajímavých postřehů. Kdybys to měl nějak shrnout, co bys o 701 řekl?
Je to výborné nářadí na naučení se vnímání motorky a zlepšení jízdy jako takové. Úplný začátečník to bude mít docela těžké, ale až pochopí, co všechno si může dovolit, zjistí, že vlastně nemá s tímhle bikem meze. Můžeš jít pořád dál, přidávat, zrychlovat, ale na limit motorky jen tak nenarazíš. Mnohem dřív jsi na svém vlastním – to mě hodně překvapilo! Udělal jsem několik chybiček, malinko mi uklouzl předek i zadek, ale 701 mi to všechno odpustila. Za mě pohodlná motorka, na které se dá neuvěřitelně letět!

Seznam kapitol

5 tipů Pavla Kejmara, jak zrychlit 701

Na supermoto trati

„Do provozu bych s ní kromě spojky nic nedělal, koupil bych ji klidně tátovi. Pokud bych ale chtěl vyhrát republikovou třídu S2, udělal bych tohle“:

1.
Přitvrdit předpětí podvozku a více utlumit
2.
Upravit geometrii – dostat více váhy na přední kolo
3.
Vyměnit anti-hoppingovou spojku za lépe fungující + pumpu za lépe dávkovatelnou
4.
Zapracovat na mappingu motoru (ev. osadit laděnou koncovku) – posílit spodek motoru
5.
Vyměnit zadní ráfek (z 5" na 5,5") pro lepší grip na výjezdech

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 258 990,- Kč
Cena testovaného modelu 258 990,- Kč





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: