MC 4/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Nová KTM 1290 Super Adventure
BMW R 1200 R po 50 000 km
Triumph Bonneville Bobber

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Thruxton R a R nineT: Rovnou do srdce

Jízdní dojmy

I dnes existují motocykly, které mají trochu jiné ambice než vyhrát závod nebo dojet na světa kraj. Thruxton i BMW vás chtějí zasáhnout přímo do srdce, chtějí upoutat vaši pozornost a získat vaši duši. Který z nich to umí lépe?

Triumph je živoucí legendou – i když se vlastně nejedná o nic jiného než o láskyplně opečovávaný a skvěle vybavený model Bonneville. Svou image i konstrukcí jasně odkazuje k éře klasických, hlasitých a podomácku přestavěných café racerů 60. let, které v nás evokují pocit „těch opravdových biků“. Dnes bychom na nich do práce asi jezdit nechtěli, na Thruxtonu ano. Nejen proto, že vypadá prostě dobře, zatraceně dobře. Každý malý detail, na kterém zrak váš či kolemjdoucích spočine, tu stojí za to. Každý je vypiplaný tak, aby autentický vzhled podporoval a přitom nenarušoval funkčnost. Zatímco kožený pásek na nádrži opravdu plní svoji funkci, za atrapou karburace je umně ukryto, jako už dříve v minulosti u britských klasiků, vstřikování.

Spousta leštěného hliníku, plechu a oblých tvarů a do toho ta nejlepší technika, kterou si dnes můžete koupit: ABS, kontrola trakce, tři mapy, brzdy Brembo s radiální pumpou, podvozek Showa & Öhlins. Kouzlo Triumphu ale spočívá ještě v něčem jiném – kombinace starého a nového je tu tak nenásilná, že vás vůbec nenapadne se nad ní pozastavovat. Před vámi stojí jednoduše nádherný motocykl. Až by se chtělo říct, že působí jako hračka, jako „angličák“, se kterým je škoda si hrát. Jenže nejezdit na Thruxtonu by byl těžký hřích. BMW na vás půjde jinak. Žádná uhlazená elegance, žádná duchařina ve smyslu vyvolávání epických vzpomínek na minulost.

A pokud snad přece jenom ano, rozhodně ne na éru britských pouličních rváčů, ale na německou klasiku s lomítkem mezi názvy a přídomkem Sport. NineT je minimalistický naked s atributy tradičního germánského inženýrství: boxer, kardan, vzduch. Přitom ani tady archivní techniku nenajdeme: jsou tu radiálně uložené třmeny Brembo, komponenty Sachs, ABS a spousta, spousta kartáčovaného hliníku. Jeho přímočará jednoduchost ve vás evokuje chuť nerozebírat levně působící detaily, ale prostě sednout a někam vyrazit.

Do hlubin vaší duše

Přesně to jsme udělali. A znovu nás překvapilo, jak snadno se BMW řídí. Geometrie, celková stavba motocyklu jsou úplně jiné než u Triumphu. Jezdec sedí téměř nad zadním kolem, ruce má na širokých řídítkách položené hodně vysoko, relativně vysoko jsou uložené také stupačky. NineT se vede městem a zátočinami za ním téměř stejně intuitivně jako Scrambler od Ducati. Což mimo jiné také znamená, že umí udělat střelce i z řidičů, kteří si jej původně kupovali třeba jen jako módní doplněk. A z pilotů piloty ještě lepší. Vzduchem chlazený boxer je další eso v rukávu: ve spodních a středních otáčkách tahá jako soumar, živelně, a přece je k neutahání.

Znovu si uvědomuji, jak moc mám tyhle „staré“ boxery rád. Ale pojďme dál: způsob, jakým se BMW vrhá do zatáček, je doslova nemorální. Ne proto, že si na něm stupačky obrousíte dříve než na jiných motocyklech, ale protože vás tento krotce vypadající klasik zřejmě velmi brzy připraví o doklady. Nebo o rozum. V náklonu je zkrátka doma a vy s ním, vše jde hravě a intuitivně, už nikdy nebudete chtít jezdit rovně. Ale jsou tu i stinné stránky. Třeba podvozek – zatímco přední vidlice funguje a dává vám adekvátní představu o tom, po čem jedete a kam ještě můžete zajít, podtlumená zadní jednotka vás na méně kvalitním povrchu vesele ignoruje. A v první díře vám dokáže zadnici nakopat tak, že se těm dalším obloukem vyhnete. Jak má vypadat dokonale fungující podvozek, nás učí Thruxton.

Dámy a pánové, tohle je báseň, oba komponenty jsou perfektně sladěné, Triumph se přes nerovnosti doslova přenáší a informuje vás o nich jen citlivým zachvěním v řídítkách. A dává zapomenout na to, že váží poctivých 225 kg s plnou nádrží, o tři kilogramy více než BMW. Zatímco zmíněný podvozek je návyková záležitost, na posaz si budete chvíli zvykat. Není nepohodlný, ale vzhledem k nízko uloženým řídítkům a více na přední kolo orientované jízdní pozici je prostě jiný než na BMW. Závodníci, ze staré i nové školy, tu budou doma, my ostatní se rádi přizpůsobíme. Ono nám totiž nic jiného ani nezbude – Thruxton zůstává svébytnou osobností a řídit jej není tak samozřejmé jako u nineT.

Na rozdíl od něj za vás sám neudělá nic, ale stačí jen jemná práce s tělem ve správný čas a Triumph za vámi půjde kamkoli. Potřebuje vedení a velké srdce, pak je přesný, rychlý, efektivní. Jízda po městě žádný med není: zatímco hravé BMW je i tady doma, Thruxton chce za město – na venkov, do dlouhých rychlých zatáček, kde dává jeho „oldschool racing“ pozice a geometrie s ostřejším úhlem řízení smysl a ve kterých vám Thruxton nabídne svůj sebejistý podvozek. A motor. Zatímco ve městě působí oproti divoce reagujícímu boxeru nevěřitelně vycepovaný paralelní twin s přesazenými čepy až nudným, nenápadným dojmem, za první cedulí „konec obce“ vám předvede, jak má vypadat dokonalá výkonová křivka a nárůst výkonu! Samet – samet – samet.

A síla! Britovi jsme sice na stolici naměřili 95 koní, o nějakých 15 koní méně než BMW, přesto v nižších otáčkách zatahuje dokonce silněji než boxer. A stále zůstává tím uhlazenějším, elegantnějším a lépe dávkovatelným. A jízda v jeho výše uloženém sedle (o 20 mm ve srovnání s BMW) a za archaicky úzkou nádrží tak jedinečná jako na starém Triumphu. Na rozdíl od něj ale Thruxton do našeho století opravdu patří. Fakt, že si žádá sportovní nasazení, je jeho velkou předností.

Seznam kapitol

Verdikt

Místo ve vašem srdci si dokáží získat oba. R nineT svou přímočarostí, jednoduchým nadčasovým designem a opravdu snadným ovládáním. Jako ten bezpochyby lepší a lépe udělaný motocykl se však po dnešním odpoledni ukazuje Thruxton. Získává body za své nenápadně dokonalé fungování a neméně dokonalé autentické zpracování. To vše za nižší cenu než BMW.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Triumph Thruxton (2013)
Technické informace:
Objem motoru 865 cm3
Výkon 51 kW při 7400 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 5800 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Triumph Thruxton
Technické informace:
Objem motoru 865 cm3
Výkon 51 kW při 7400 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 5400 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R nineT (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 119 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R nineT
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 119 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Český snowboard světu vládne! Ta nejlepší párty na závěr sezony světových pohárů se rozjela jistě ve…

Častá trasa českých dovolenkářů nás nechala ověřit kvality dvou cestovních etalonů. Pod koly Japonce…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: