MC 4/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Nová KTM 1290 Super Adventure
BMW R 1200 R po 50 000 km
Triumph Bonneville Bobber

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Boloňská formule: Ducati 750 F1

Youngtimer

Právě ve chvíli, kdy byla Ducati prodána Cagivě, vznikl jeden z nejkrásnějších motocyklů boloňské historie. 750 F1 dokazuje, že jen ten, kdo má sílu snít, má také sílu žít! 

Tehdy to s Ducati vypadalo dost bledě. I když se dnes s oblibou tvrdí opak. Bratři Claudio a Gianfranco Castiglioniové převzali roku 1983 Ducati hlavně proto, aby měli dodavatele dílů pro své budoucí modely Cagiva. O nějakou slávu historické značky jim zas až tak úplně nešlo. Bylo jasné, že nerentabilní modely s královskou hřídelí brzy čeká ukončení výroby. A menší motor s vačkovými hřídelemi poháněnými rozvodovým řemenem? Nikdo nevěděl, jestli bude za pět let ještě vůbec ve výrobě.

Boloňská formule

Jenže agregát vyvinutý šéfinženýrem Fabiem Taglionim se ukázal jako opravdové mistrovské dílo. Roku 1979 debutoval ve sportovní 500 SL Pantah a prokázal se jako velmi trvanlivý a všestranný. Právě proto si našel přes italská mistrovství cestičku až na Isle of Man. Poté, co mu byl odňat status motoru kategorie GP, prosadil se ve velmi populární třídě Formula TT, tehdejším předchůdci dnešních superbikových závodů. Od roku 1981 posbírala nádherná TT2 s hmotností 128 kg a motorem Pantah o objemu 600 cm3 a výkonu 78 koní řadu cenných titulů.

Na tomto technickém základě pak byly postaveny další modely, tentokrát proto, aby mohly být nasazeny ve vytrvalostních závodech. Zvětšením zdvihu a objemu motoru tak vzniká 750 TT1 a F1. Začátky nebyly bůhvíjak oslnivé, 750 TT1 vyhrála teprve v roce 1983 při závodě 24 hodin na okruhu Montjuïc v Barceloně.

Tehdy to stačilo na přilákání prvních fanoušků, stejně jako legendární vítězství Paula Smarta při závodě na 200 mil v Imole o devět let dříve, které proslavilo 750 SS. Koupěchtiví „ducatisti“ si přáli bike do provozu, a také jej dostali – pod názvem F1 Replica.

Jeho příhradový rám se podobá tomu ze závoďáku, a protože je svařený z menších profilů než u Pantahu, je o něco stabilnější. Poprvé u sériové Ducati zde byla použita kyvná vidlice odpružená centrální jednotkou, přičemž její čep byl uložen přímo v bloku motoru – stejně jako u modelu Pantah. Na konci podsedlové části rámu se nacházel atypicky umístěný akumulátor – i proto zadní část motocyklu vypadá tak mohutně.

Zbytek motocyklu je ale plně poplatný zásadám sportovní elegance. Kapotáž těsně přiléhá k rámu, mezi trubky příhradové konstrukce přesně zapadá 22litrová nádrž. 16palcový přední ráfek s  třemi elegantními dvojitými paprsky přispívá k tomu, že motocykl působí přikrčeným dojmem, nízko umístěná řídítka jsou zase výzvou pro pilota samotného. Popojíždění po krátkých trasách a jízdu po městě vám vaše tělo jen tak nezapomene, ale jakmile vyjedete na otevřenou cestu, začnete si pořádně užívat možná až příliš agilního podvozku, dobrých brzd a tužšího pérování.

Když srovnáte hmotnost 192 kg (s plnou nádrží) s původní hodnotou závodního stroje, nevypadá to na kdovíjaký zázrak, ale motocykl se na běžné silnici chová pořád velmi slušně. To motor je už méně přesvědčivý. Z jedné výfukové koncovky se sice ozývá sebevědomý zvuk, výkonově se ale twin drží zpátky. Z dvouventilu vymáčknete maximálně 63 koní, což pro tehdejší pouliční ladiče často znamenalo výkonový strop. Ve skutečnosti ale motor potřeboval jen větší karburátory a ventily a pozměněný tvar spalovacího prostoru. Výkonový potenciál tu rozhodně byl, jak jasně dokazovaly závodní stroje s výkonem až 95 koní. F1 ale svoji misi, výkonovému deficitu navzdory, splnila. Nadšení ze závodních trofejí a úspěchů homologovaných verzí nakonec přimělo ke konci roku 1985 bratry Castiglioniovy k tomu, aby Ducati zaujala hlavní pozici v jejich podnikatelských plánech.

Seznam kapitol

Scéna

Na počátku osmdesátých let Ducati vyráběla pouze několik tisíc motocyklů ročně a fanoušci žili hlavně z úspěchů závodních šestistovek a sedmsetpadesátek, které čas od času dokázaly načechrat peří japonským strojům a zachovat tak pověst značky. Zasloužila se o to jména jako Tony Rutter (čtyři tituly Formula TT2) či řada dalších závodníků od Waltera Villy po Marca Lucchinelliho. Na základě toho vznikla malá série extrémně vzácných „production racerů“. S jejich pekelnými motory má sice replika a její další výroční modely pramálo společného, přesto se 750 F1, vyráběná pouze mezi lety 1985 až 1988, počítá mezi respektované (a také velmi ceněné) klasiky značky Ducati.

Seznam kapitol

Technické údaje

(modelový rok 1985): vzduchem chlazený čtyřtaktní dvouválec do V, 90 °, 748 cm3, 51,5 kW (70 k) při 8000 1/min, 71 Nm při 6000 1/min, pětistupňová převodovka, příhradový rám z oceli, hmotnost s plnou nádrží 192 kg, pneumatiky vpředu 120/80 16, vzadu 130/80 18, objem nádrže 22 litru, maximální rychlost 202 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,4 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Ducati 1299 Panigale
Technické informace:
Objem motoru 1285 cm3
Výkon 151 kW při 10750 ot/min
Točivý moment 145 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati 1299 Panigale S
Technické informace:
Objem motoru 1285 cm3
Výkon 151 kW při 11500 ot/min
Točivý moment 145 Nm při 10250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati 1199 Superleggera
Technické informace:
Objem motoru 1198 cm3
Výkon 149 kW při 11500 ot/min
Točivý moment 134 Nm při 10200 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati 1199 Panigale R
Technické informace:
Objem motoru 1198 cm3
Výkon 143 kW při 10750 ot/min
Točivý moment 132 Nm při 9000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati Monster 750 2001
Technické informace:
Objem motoru 748 cm3
Výkon 45 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 62 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Český snowboard světu vládne! Ta nejlepší párty na závěr sezony světových pohárů se rozjela jistě ve…

Častá trasa českých dovolenkářů nás nechala ověřit kvality dvou cestovních etalonů. Pod koly Japonce…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: