MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha MT-03: Floutek a suverén

Představení

Jedním z běžných předsudků motorkářů je heslo: objem ničím nenahradíš. Ačkoliv je to praxí prověřená pravda, čas od času se objeví motorka, která tento postulát pořádně rozviklá.

Je však fér připustit, že tu mluvím o celkovém dojmu z motorky, ne jen o motoru. Yamaha letos v podobě MT-03 uvedla na evropský trh motorku, která malému objemu motoru navzdory dokáže nabídnout velikou porci zábavy. Napsat takovou větu hned na začátek testu sice trochu zavání marketingem, ale prostě je to tak!

 

Floutek

Není divu, když její konstrukce je prakticky shodná s kapotovanou R3. Vlastně všechno je úplně stejné: brzdy, podvozek, rám i motor. Jediný a podstatný rozdíl je v pozici řídítek. MT-03 je proto mnohem pohodlnější a řidič má pocit absolutní nadvlády nad strojem. Pro motorku na začátek ideální vlastnost, ale pozor! Dvouválcový, silně podčtvercový motůrek dokáže motorku rozpohybovat na 165 km/h při jízdě sólo vsedě. Do 7000 1/min je jeho projev spíš umírněnější, ale ve vyšších otáčkách kvílí jako závodní motor a dává pocítit „temnou stranu Japonska“. Ten pocit dokáže i v usedlém taťkovi probudit drzého floutka… Kdo chce jezdit svižně a využívat motor naplno, musí se připravit na velmi časté řazení. Průběh točivého momentu sice umožňuje akceleraci už od 3000 1/min, ale hodnoty zrychlení jsou v této oblasti více podobné pohybům lenochoda a v městském provozu nedostatečné. Klíčem k nadvládě nad běžnými auty je nebát se řadit i o tři rychlosti níž a držet otáčky v horní třetině rozsahu.

Seznam kapitol

Suverén

Ve vyšších rychlostech vynikne velmi jistý podvozek. Kromě předpětí zadní pružiny na něm sice nic nejde nastavit, ale vlastně to ani není nutné. Přední vidlice s průměrem trubek 41 mm je velmi tuhá a ve spolupráci s trubkovým rámem a dlouhou, asymetrickou kyvnou vidlicí zaručuje perfektní stabilitu v podélném směru. Nastavení tlumení a pérování příjemně filtruje nerovnosti českých okresek a umožňuje bezpečně držet zvolenou stopu. Problém nenastává ani při nenadálé nutné korekci, čemuž prospívá nízko umístěné těžiště. Vždyť sedlo je jen 78 cm nad zemí. Ale právě sedlo je pro mne zdrojem mírného zklamání. Nejsem zrovna čahoun (168 cm), a přece je mi sedlo při pokusu zalehnout za řídítka nečekaně krátké. Zadek se vlastně neustále opírá o vyvýšené sedadlo spolujezdce, jež neumožňuje větší posun dozadu. Časem jsem přišel na to, že motorka mne takto nutí sedět s lokty vytrčenými do stran a připadám si jako suverén.

Seznam kapitol

Milé detaily

Točivému motoru a skvělému podvozku zdatně sekundují také brzdy. Nejsou to žádné nepříjemné jedovky a pro jistotu i vyšší komfort při prudším brzdění jsou vybaveny ABS. Co mne velmi potěšilo, je digitální ukazatel zařazeného rychlostního stupně a řadicí dioda upozorňující na nutnost řadit nahoru. To jsou v této kategorii motorek možná až zbytečnosti, ale kdybych byl o 20 let mladší, byl bych za takové připomínky závodních genů velmi rád. Stejně jako za dravý design a krásná desetipaprsková kola.

Seznam kapitol

Technické údaje

MOTOR: kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec, 321 cm3, výkon 30,9 kW (42 k) při 10 750 1/min, točivý moment 29,6 Nm při 9000 1/min, převodovka manuální, 6stupňová

PODVOZEK: trubkový rám z oceli, teleskopická vidlice, Ø 41 mm, brzdy vpředu/vzadu jednokotoučová dvoupístková/kotoučová, ABS, Pneumatiky 110/70-17; 140/70-17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Výška sedla 780 mm, Hmotnost s plnou nádrží 168 kg, objem nádrže 14 l

Seznam kapitol

Verdikt

Yamaha MT-03 bude svými rozměry a ergonomií vyhovovat spíše menším jezdcům nebo dívkám. Ale nabízí až nečekanou porci rychlosti a jízdní suverenity spolu s velmi snadným ovládáním. Proto může být opravdu ideální motorkou pro začátečníky, ale také zábavným společníkem pro volné chvíle zkušenějších bikerů.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha MT-07
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07 (2015)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 55 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-03 (2013)
Technické informace:
Objem motoru 660 cm3
Výkon 35 kW při 6250 ot/min
Točivý moment 56 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha MT-03
Technické informace:
Objem motoru 660 cm3
Výkon 33 kW při 6000 ot/min
Točivý moment 56,2 Nm při 5250 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: