MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Kawasaki ZRX1200: The big bike

Ojetina

Jeden silný a extrémně spolehlivý čtyřválec, trojí podoba přední masky a jedna cílová skupina – milovníci velkých mašin. S 1200 kubíky zdánlivě trefa do černého.

Je krásné sledovat, co dokáže „obyčejná“ přední maska. V případě modelu ZRX1200R přesně taková, kterou hrdě vystavoval na odiv jeho jedenáctistovkový předchůdce. Perfektní retro, které neopakovatelným způsobem vzpomínalo na 80. léta, kdy na velkoobjemových „řaďácích“ od Kawasaki jezdili ti opravdoví zlí hoši, nebo při nejmenším ti, kteří se jimi chtěli stát. Přitom mezi lety 2001 a 2007, kdy se tahle 122 koní silná dvanáctistovka vyráběla, jí přišla na chuť spíše racionálně uvažující klientela. Možná to bylo proto, že se ZRX šlo zcela suverénně a bez stresu ujíždět na vlně solidního točivého momentu (už od 2000 otáček jste měli po ruce 80 Nm). Nebo taky proto, že jste díky velkorysému prostoru nemuseli spolujezdce ani zavazadla nechávat doma a provozní náklady nebyly kdovíjak vysoké. A hlavně proto, že snad neexistoval kus, který by se někdy samovolně zastavil!

Všechny tyto přednosti platily pro ZRX bez ohledu na modelovou variantu. Ať už šlo o naked, nebo moderními tvary polokapotované S (pro mototuristiku zdaleka nejkomfortnější). Jenže proti „erku“ mohly zbylé dvě varianty kvůli své nevýraznosti tak akorát blednout závistí a zapadávat prachem kdesi v rohu dealerství. Nepomohlo ani to, že na všech třech bicích perfektně fungovala šestipístková Tokica, převodovka a že dokonce i zvuk linoucí se z koncovky byl super… Pouze takový detail jako malá přední maska s hranatým světlem ve spojení s lakováním v retro nádechu stačil k tomu, aby ZRX1200R dostal na výsluní. A jenom díky němu nemáme teď mezi českými ojetinami moc z čeho vybírat, málokdo ji chce totiž dát z ruky!

Servis a údržba

Od konvenčně navrženého čtyřválce, jako je ten v ZRX, nečekejte žádnou zradu. V případě, že je mu dopřána adekvátní péče, vydrží na věky. Opět tedy platí, že pokud narazíte na exemplář s dobře vedenou servisní historií, není se čeho bát ani v případě vyšších nájezdů daleko za hranicí 50 000 km. ZRX by mělo teoreticky zavítat do servisu každých 6000 km, ale relativně se prodraží pouze větší servisní prohlídky při každých 24 000 km (seřízení ventilů, kontrola vidlic atd.). Platí zde tedy přímá úměra mezi počtem předchozích majitelů a obezřetností při kontrole. S větší skepsí je také třeba přistupovat k inzerátům, ve kterých se píše třeba o spoustě nových dílů či speciálním laku apod. Mohlo by to poukazovat na havarovaný stroj. Mezi nejčastější příslušenství zvyšující pořizovací cenu patří zavazadlové systémy.

Seznam kapitol

Situace na trhu

Na české nabídce se plně odráží fakt, že ZRX nikdy nebyla kasovní trhák. Tuzemský trh tak v současnosti nabízí pouze cestovní variantu S s polokapotou a pouze v modelových ročnících 2001 a 2002 za ceny startující na 60 000 Kč. Přičemž mezi nabídkami převažují firemní inzeráty (některé biky jsou však ve stavu 1A). Na nejoblíbenější verzi R u nás nenarazíte. Majitelé zdařilé reminiscence časů, kdy v amerických superbicích na motocyklu ve stejných barvách kraloval Eddie Lawson, dobře vědí, že mají v rukou hodnotný bike, a moc často jej do oběhu neposílají. Pokud byste chtěli verzi R v barvě Limegreen, nezbude vám než vyrazit za německé hranice, kde hezké kusy jen stěží nakoupíte pod 5000 € (6500 € i více není výjimkou!). Nicméně šíře nabídky je oproti ČR několikanásobná, a že je z čeho vybírat. Model ZRX bez kapoty a s kulatým světlem však zůstává raritou i u našich západních sousedů.

Seznam kapitol

Historie modelu

2001: Trojice modelů 122koňového biku ZXR1200/R/S uvedena na trh jako následník modelu ZRX1100 (106 koní). Cena: 365 000 Kč; 369 000 Kč (R); 375 000 Kč (S)

2004: Poslední rok výroby pro varianty ZRX1200 a ZRX1200S. Jiný vzduchový filtr, karburátor a zapalování, katalyzátor. Cena:  299 000 Kč; 309 000 Kč (R); 339 000 Kč (S)

2005: ZRX1200R dostává nerezový tlumič výfuku, změněný zadní brzdový kotouč, pružiny přední vidlice a zadní tlumení. Cena: 299 000 Kč

2007: Poslední rok výroby motocyklu Kawasaki ZRX1200R Cena: 249 000 Kč

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4
+
Extrémně spolehlivá technika
Potentní řadový čtyřválec
-
Relativně nízká hmotnost nákladu
Špatná dostupnost na českém trhu





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Kawasaki ZRX1200R/S 2001
Technické informace:
Objem motoru 1164 cm3
Výkon 90 kW při 8500 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Kawasaki ZRX1100 1997
Technické informace:
Objem motoru 1052 cm3
Výkon 146 kW při 8700 ot/min
Točivý moment 98 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Kawasaki ZRX1200
Technické informace:
Objem motoru 1164 cm3
Výkon 90 kW při 8500 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: