MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM 690 Duke R: Umění jednoho

Test

Že jsou jednoválce v silničních motocyklech minulostí? KTM jde ostře proti tomuto tvrzení a na kola staví pátou generaci evergreenu jménem Duke. Dali jsme si dostaveníčko rovnou s tím nej, co mezi 690 najdete. s verzí R. 

Seznam kapitol:
  1. R rovná se relé…
  2. Verdikt

Jméno Duke už za ty roky zlidovělo, vždyť první generace spatřila světlo světa už před více než dvaceti lety. Rozhodně to ale neznamená, že by tohohle už trochu odrostlého chuligána v továrně nějak odepisovali. Naopak, více než 50 000 prodaných kusů je zkrátka slušná motivace k tomu, poslat do letošní sezony novinku a dopřát jí rozsáhlou modelovou péči, jejíž výsledky jsou navíc hodně znát.

Nebyla by to KTM, aby jako první pán na holení nepřišel na řadu motor. Zdánlivě nevylepšitelný jednoválec LC4 minulé generace, o jehož schopnostech toho už bylo napsáno skutečně mnoho a byl vychválen za své výkony i kultivovanost až do nebes (ani my jsme si to neodpustili), přesto dostal od mattighofenských motorářů pěkně po hlavě. A to doslova, celá je totiž zbrusu nová. Cizelování motorové skříně mělo za následek ještě použití nového, lehčího pístu s větším vrtáním, nové ojnice a dokonce i kliky.

Výsledkem je vyšší špičkový výkon, citelně rozšířená oblast použitelných otáček spolu s ještě větší chutí dostávat se do nich. Podle hesla, co je v hlavě, to se počítá, se inženýrům také podařilo do už tak velmi omezeného prostoru vměstnat další vyvažovací hřídel. A to byla pověstná trefa hřebíčku na hlavičku. Jen těžko budete pátrat po jiném „monu“, které je natolik vibrací prosté a jehož dodávka výkonu tak lineární a s přehledem zvladatelná. Nenechte se ale zmást, drobný agregát klame tělem. Je až překvapující, s jakou vervou posílá ve vyšších otáčkách zhruba 150kilogramové KTM ven ze zatáček. Kolikrát se nestačíte divit, kde se to v něm bere, a lovíte přední kolo z oblohy. 75 koní (dva přidá oproti standardu koncovka Akrapovič) a 74 Nm jsou hodnoty jak stvořené pro tenhle bike. Tady někdo věděl, jak převést teorii do praxe. Hrát si s takovým motorem je zábava na nekonečné týdny, měsíce a roky. Ostatně komu nevadí chvíli posečkat, než začne ta pravá show, může si i Duka R pořídit s omezeným výkonem pro řidičák A2! 

R rovná se relé…

S přiostřenou variantou R za svých bez desetikoruny 281 000 Kč dostanete nejen nic moc polepy (opravdu bikeři chtějí lesklou stříbrnou fólii?!), oranžová kola, rám a cingrlátka jako LED blinkry a už dříve zmíněný lehký „akrap“. Myslelo se i na techniku, ergonomii a hlavně elektronickou výbavu. „Erko“ má ve standardu přední plně nastavitelnou USD vidlici i zadní centrálu WP s většími zdvihy doplněné o sportovněji orientovaný trojúhelník nohy–zadek–ruce. A přední brzdu, která svými výkony parafrázuje film „Trhala fialky dynamitem“. Testovací piloti prý vybírali ze dvaceti různých variant a nakonec se rozhodli pro brzdič Brembo M50 v kombinaci s radiální pumpou. Než pořádně vezmete za páčku, raději si porovnejte vnitřnosti, jde o ryzí ukázku síly a dávkovatelnosti.

Ale jinak se na Dukovi R přebrzdění předního kola ani mnoha dalších jezdeckých chyb nemusíte příliš obávat. Téměř nad každým vaším úkonem totiž bdí oko megabytovo. Od dvousvíčkového zapalování a ride-by-wire plynu přes velejemnou kontrolu trakce (účinek mění podle jízdního režimu), trojici jízdních módů (funguje to, de facto máte tři biky v jednom), regulaci blokování zadního kola při podřazování až po stabilizační systém MSC s ABS do zatáček včetně režimu supermoto (zadek blokujete dle libosti). Neuvěřitelná elektronická palba, která nastavuje laťku pro konkurenci v segmentu vražedně vysoko a jejíž výčet snad nemá konce.

Jedině byste ji přes intuitivní menu na barevném TFT displeji všechnu povypínali, což je také možnost. Pak už je jenom na vás, jak s oranžovo-černou továrnou na radost z pohybu v jedné stopě, která se vodí jako mávnutím kouzelného proutku, naložíte. Jedno je jisté, vždycky bude pro každou vylomeninu, která vás napadne, ale zároveň nepohrdne ani nějakým tím praktickým návrhem v podobě výletu s drahou polovičkou či návštěvy ucpaného městského centra. Stačí umět si to užít.

Seznam kapitol

Verdikt

Malá, hravá a podmanivá strojovna, která si vás získá vytříbenou technikou, ovládáním po vzoru koloběžky a jednoválcem, který nemá obdoby. Takový samet byste od něčeho s vrtáním 105 mm a výkonem 75 koní opravdu nečekali. Jen ty kýčovité polepy měly ustoupit lakovně a cena by mohla padnout blíž k úrovni standardní 690.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 280 990,- Kč
Cena testovaného modelu 280 990,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 690 Duke R
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 51,5 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 1290 Super Duke R (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1301 cm3
Výkon 132 kW při 8870 ot/min
Točivý moment 144 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: