MC 11/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Suzuki GSX-S1000F po 50 000 km
H-D Sportster slaví 60. výročí
Novinky, testy, rozhovory

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Husqvarna 701 Supermoto: Krása účelnosti

Test

Supermoto je vyhraněná disciplína pro vyhraněné jedince, která si žádá vyhraněné stroje. Husqvarna 701 nabízí věrohodný způsob, jak si tohle všechno vyzkoušet a mít u toho světla i blinkry. Jaká je?

Ať už si to chceme přiznat, nebo ne, motardy ve věku cestovních endur patří, podobně jako sportovní šestistovky, na spodní příčky žebříčku popularity, chcete-li prodejnosti. Pouze hrstka značek si je drží v nabídce a ještě méně z nich je nějakým způsobem vyvíjí, či dokonce přichází s novými modely. Je to velká škoda, protože supermota jdou až na dřeň samotné jízdy na motocyklu a jsou skvělým prostředkem k tomu, jak se naučit vnímat tuhle oblažující činnost zase z jiného úhlu pohledu. Vždyť nejsou vlastně nic jiného než dvě kola, podvozek a motor sladěné za jedním jediným účelem – být co nejhbitější v zatáčkách a občas si i trošku zazlobit.

Stojatou motardovou vodu posledních let se pokusila rozčeřit až Husqvarna, když vyrukovala s projektem jménem 701 Supermoto. Až na pár drobností jde sice o převlečené KTM 690 SMC R, přesto to nelze takto suše konstatovat a jít od toho. Husky je jiná a je svá. A nám se podařilo uzmout ji do redakce na delší dobu, než je obligátních pět testovacích dní. Budeme tak společně mít šanci poznat, jak moc náročné je delší soužití s radikálním charakterem, na kterém nesvezete ani svoji slečnu. Jdeme na to!

Budete ji milovat

A to hned z několika důvodů. Zaprvé se na ni krásně kouká. Bílo-modro-signálně žlutá kombinace vzhled Husky příjemně osvěžila. Stejně tak pár detailů, které si půjčila z úchvatného Conceptu 701 – jako třeba pruhy na ráfcích (kéž by byly lakované a ne lajdácky nalepené) a kryty podsedlovky. Stran dílenského zpracování toho ale není moc co vytknout. Snad jen, že přední plastové masce dává pořádně zabrat vedení brzdové hadičky, které ji škrábe, a tlumič výfuku se po pár stovkách kilometrů začne nevábně vybarvovat a pěkně zatápět zadnímu blinkru. Na to „to“ ale naštěstí nejezdí. A tím se přes oslí můstek dostáváme k tomu, co vás na 701 bude bavit nejvíc – jezdit a bláznit v úseku zatáček klidně celý den. V téhle disciplíně je naprosto k neutahání a navíc, jak stejně časem zjistíte, je vlastně zrozená jenom pro to.

Jednoválec se zběsilým pístem o vrtání 102 mm neustále zatlouká zadní „continentálku“ do asfaltu a tu přední posílá k nebi. Lhostejno, na jakou z prvních tří rychlostí či na jakou ze tří motorových map (čtvrtá pro špatné palivo). Tu nejostřejší „Advanced“ snad ani nezkoušejte, pokud víte, že někde budete muset trochu ubrat plyn… Mimochodem přepínání map ovladačem pod sedlem připomíná prvorepublikovou kasařinu a bez znalosti manuálu se při něm neobejdete. Ride-by-wire sice reaguje už na vaše myšlenky, pod 4000 otáček se s rakouským singlem ale moc neskamarádíte, stejně tak nemá cenu trápit jej daleko za 7000, kde nastává radikální propad točivého momentu i výkonu. Hodně úzké použitelné pásmo, co říkáte? A ještě k tomu si jej ani neověříte podle otáčkoměru, který tu jednoduše chybí (na rozdíl od KTM).

Husqvarna hraje jenom k tanci a poslechu a rozhodování nechává pouze na vašem citu – další věc, která vám jistě zaimponuje. Cit a trpělivost si žádá také podvozek. Chvíli si budete zvykat na jeho geometrii, jiné vyvážení a vyšší zdvihy, než znáte z většiny silničních biků, pak se vám ale odmění dechberoucí agilitou a mechanickým gripem, který je schopný generovat i v neuvěřitelných náklonech. Vzhledem k vysokému sedlu v 910 mm vás v náklonu jako první zarazí vlastní hlava. Přilnavosti hodně pomáhá lepivé obutí Continental ContiAttack SM, které ale mizí před očima.

Pravda, o chlup lepší odezva od předního kola by neškodila, ale kdo chce moc, nemá nic. Což ale rozhodně neplatí o brzdové soustavě. Přední čtyřpístkové Brembo v kombinaci s axiální pumpou se perfektně dávkuje a nemilosrdně se zahlodává do 320mm kotouče, to samé platí i pro brzdu zadní. Ve spojení s anti-hoppingovou spojkou Adler je zpomalování téhle 158kg (s plnou nádrží) hračky výslovnou radostí. A šibalové už vědí – zvlášť když pohodlně jedním tlačítkem vypnete ABS!

Seznam kapitol

Budete ji nenávidět

Radikalita si žádá ústupky a pořízení motardu zase kompromis vůči sobě samému. Proto rovnou zapomeňte na trasy, na kterých je delší než dvoukilometrová rovinka nebo které se počítají na stovky kilometrů – úzké a tvrdé sedlo vám to spočítá i s úroky. 701 není výletník. Aby fungovala, musíte tahat za plyn a zatáčet. Konstantní tempo singlu taky příliš nevoní, i když se pyšní dvěma svíčkami a dobře odstupňovanou převodovkou. Jistě si také říkáte, že za zrcátka à la Simson by si v roce 2016 někdo zasloužil facku, ale je to vlastně fuk. Do řídítek jdou takové vibrace, že v nich stejně nic nevidíte. Na čerpačce zase budete neustále honit „stylové“ víčko od nádrže po zemi…

Přes to všechno, když si po dojetí utahaní večer doma lehnete, budete mít pořád pusu jako rohlík a rádi si necháte zdát o kvílení zadní gumy a vůni smysluplně vypálených aromatických uhlovodíků, které jste právě zažili. Husky vám hodně sebere, ale pokud ji pochopíte a naučíte se ji používat, mnohem víc vám nakonec vrátí zpátky.

Seznam kapitol

Verdikt

Snahu zalíbit se všem u Husqvarny rozhodně nehledejte. Život je otázkou priorit. A jediné priority 701 jsou zábava a pocit z jízdy. Chcete-li senzitivní nářadí na tříbení jezdeckého stylu, už máte dost oranžové barvy, přebytečný čtvrtmilion a potřebujete se vybouřit po každém vyjetí z garáže, je vaše volba jasná. Marně přemýšlíme, který jiný současný bike na trhu (nepočítáme-li sesterskou KTM 690 SMC R) nabízí tak úzké zaměření. Ale to, co umí, umí vážně dobře!

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Letošní sezona – alespoň ta silniční – je u konce, ale kolotoč motocyklových novinek naopak začíná…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: