MC 11/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Suzuki GSX-S1000F po 50 000 km
H-D Sportster slaví 60. výročí
Novinky, testy, rozhovory

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ducati Multistrada Enduro: Zvíře v lese

Představení

Už při odhalení jsme avizovali, že kartami v prestižní třídě adventure biků může zamíchat také letošní novinka z Boloně. První svezení nám dává za pravdu – Ducati má v terénu velké ambice!

Vždycky nás překvapí, když se značka etablovaná v daném segmentu pustí do experimentování. Přitom by vlastně ani nemělo. Pokud je někdo schopný ovládnout asfalt stylem, jakým se to v poslední době daří týmu z Borgo Pannigale, je pravděpodobné, že ani při objevování nových horizontů nešlápne až tak vedle. Nešlápne. Zčásti i proto, že nové Enduro konstrukčně vychází z velmi povedené loňské Multistrady, poháněné famózním kultivovaným motorem s proměnným časováním ventilů. Z její „eskové“ verze tu najdeme elektronický podvozek se systémem Skyhook, jiná je kratčeji odstupňovaná převodovka, robustní dvouramenná hliníková kyvná vidlice, tlumič řízení a brzdy s „bošáckým“ ABS do zatáček. Nové jsou také dobrodružstvím vonící, přesto velmi elegantní tvary masivní kapotáže s výškově nastavitelným plexi a 30litrová nádrž.

A především vyplétané ráfky: vpředu kompromisní 19palcový, vzadu obligátní 17palcový s užší zadní 170mm pneu (na litých kolech Strady se vzadu točí stodevadesátka). K podstatným změnám patří také delší zdvih podvozkových komponentů a o celé 3 cm větší světlá výška (famózních 200mm) – s tím souvisí také výška nenastavitelného sedla. Pokud měříte necelých 180 cm jako autor textu, na zem dosáhnete pouze špičkami, za nižší sedlo si musíte připlatit.

Na silnici umí

Tady není třeba se pouštět do velkých diskuzí, Testastretta 11 DVT vám na sportovní režim – který kvůli jeho nejpřímější reakci na plyn jednoznačně doporučujeme – rozehraje orchestr emocí, bez kterého, s nadsázkou řečeno, už nebudete chtít žít. Je to živelný, brutální, ale už ne ten hrubý motor, který jsme znali dříve. Na rozdíl od prvních kapalinou chlazených Multistrad se už nebrání ani cestovatelskému brblání kolem 2500 1/min. Můžete si být ale celkem jisti, že s bikem, který zrychluje z nuly na 140 km/h za 5,5 vteřiny, nebudete chtít jezdit jako turista. Sebemenší reakce na otočení pravého zápěstí budí závislost a touhu po rychlosti, která úzce souvisí se spektrem použitých otáček. Kolem 4000 1/min máte k dispozici krásnou porci téměř 120 Nm točivého momentu, další nakopnutí můžete čekat za hranicí 6000 otáček a vrchol někde pod osmi tisíci.

Je důležité podotknout, že 160 temperamentních hřebců nepostrádá slušné vychování, kombinovaná spotřeba během našeho třídenního testu nepřesáhla 5,6 l/100 km, což mimo jiné znamená, že 400 km dáte na jeden zátah. Na velmi dobře čitelném TFT displeji najdete ale mnohem více informací. Kromě avizovaných čtyř jízdních režimů, které ovlivňují jak mapu, tak charakteristiku podvozku, ABS a trakce a další (ale hlavně po vypnutí motoru nezmizí jako jinde…), se tu můžete několika kliknutími na efektně podsvícené tlačítko levé rukojeti vydat do vlastní individualizace elektroniky. Nepatřím mezi freaky výpočetní techniky, ale možnost nastavení trakce, citlivosti ABS, podvozku a mnohých dalších vychytávek je u Ducati až dětsky jednoduchá. Rozhodně dává smysl více než dnes tak populární bezklíčkové zapalování. Zvláštní móda…

K devízám Multistrady vždy patřilo velmi jisté chování na silnici – to se nemění ani v případě Endura. Do zatáček padá jako kámen, sedí, ani se nehne, dokonale drží stopu. Vzhledem k vyššímu těžišti a o 28 kg vyšší hmotnosti oproti standardu se sice nepřeklápí příliš lehce, ale to tak nějak podvědomě čekáte. O kmitání řídítek či neklidu podvozku v rychlostech kolem 200 km/h nemůže být řeči. Dokonalé, jisté, pro oba členy posádky velmi komfortní cestování. Ale co ten terén?

Seznam kapitol

Těžká, ale funguje

Několik kliků v režimu off-road a ABS už zasahuje pouze na předním kole. Vypínám kontrolu trakce, protože ta i na nejnižší citlivost zasahuje hrubě a příliš iniciativně. Podvozek změkne, motor zkrotne na 99 koní a jeho výkonová křivka se fantasticky vyhladí, takže se nemusím obávat neočekávaných výbuchů temperamentu. Největší porci točivého momentu tu teď máte do 4000 1/min, tedy přesně tam, kde se budete pohybovat nejčastěji. Během pár vteřin a bez nářadí nastavuji páku zadní brzdy a už za jízdy popouštím levou rukou čelní štít dolů.

Ač se to nezdá, motorka je v bocích útlá téměř jako kroska a spolu s dobře tvarovanou nádrží a vysoko uloženými řídítky umožňuje zaujmout velmi pohodlný endurový postoj. Je těžká, rozhodně vám v lese nebo na polňačce nedá ten pocit lehkosti, jako to umí paradoxně neméně kilogramů vážící GS ADV. Na rozdíl od humpolácky působícího boxeru s do stran vystrčenými válci byste ale tuhle fešandu, oděnou do anodizovaného hliníku, z bláta zvedat nechtěli. Je jí na to prostě škoda.

Zpracování jednotlivých detailů je opravdu hodnotné a navíc na úrovni, o které si může většina konkurence nechat jenom zdát. A vy ty díly přece měnit nechcete. To ale neznamená, že bike na šotolině nefunguje. Podvozek vám dává jasnou zpětnou vazbu, velké zdvihy žehlí nerovnosti, nad komfortem bdí „nebeský hák“, takže pokud na chvíli zapomenete na svoji hypotéku a stav konta, umožní vám hrát si s plynem a přenášením váhy řídit valící se půlmilion v plynulých a dlouhých driftech. Abyste se následně dostali do problémů rozjet se na mokré louce… K regulérnímu off-roadovému testu to totiž bude chtít lepší obutí než dodávané Pirelli Scorpion Trail II.

Seznam kapitol

Verdikt

První krátké svezení ve stupačkách Endura 1200 jasně potvrzuje, že v Ducati dobře vědí, jak má bike prestižní kategorie adventure vypadat a fungovat. To, že s ním v terénu nakonec jezdit chtít nebudete, ještě neznamená, že to neumí.  I v lese totiž umí být pěkné zvíře...

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Ducati Multistrada 1200 S Touring (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1198 cm3
Výkon 110 kW při 9250 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 7500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati Multistrada 1200 S (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1198 cm3
Výkon 118 kW při 9500 ot/min
Točivý moment 136 Nm při 7500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1198 cm3
Výkon 110 kW při 9250 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 7500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Letošní sezona – alespoň ta silniční – je u konce, ale kolotoč motocyklových novinek naopak začíná…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: