MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CRF1000L Africa Twin: Motor

Dlouhodobý test

Srdcem CRF1000L je její řadový dvouválec Unicam. Motor, který vás na první pohled nenadchne, na ten druhý ale přesvědčí tak, že nebudete chtít žádný jiný.

Určitě najdete podstatně výkonnější a suverénnější motory, třeba vloni dlouhodobě testovaná osmistovka Hondy Crossrunner byla při měření akcelerace o dost rychlejší než litr Afriky. Nově zkonstruovaný řadový dvouválec působí v dnešní době se svým ani ne 100koňovým výkonem trochu staromódně, jenže toto přesvědčení vám vydrží jen do první chvíle, než se na něm svezete.

Řadový dvouválec se dvěma vyvažovacími hřídelemi se totiž vyznačuje mimořádně kultivovaným chodem a skvěle zvladatelným nástupem výkonu. Na silnici nikdy nemáte pocit, že jste přetíženi porcí výkonu, která je na dlouhých cestách vlastně na obtíž. Naprosto jistě od prvních metrů kontrolujete výkon agregátu, s nímž výborně spolupracuje i šestistupňová převodovka. Co na silnici může působit jako průměr, začne dávat smysl hlavně v pomalých terénních pasážích.

Díky neagresivnímu, velmi dobře kontrolovatelnému nástupu výkonu zvláště v oblasti mezi 2000 a 4000 1/min snadno dávkujete trakci zadního kola, plyn se ovládá pěkně postaru lankem a vy máte pocit, jako by vaše ruka přímo otevírala škrticí klapky. Jednoduché, přesné, funkční a snadno opravitelné na dlouhé cestě. Motor je vybaven třístupňovou vypínatelnou kontrolou trakce, chybí tu však volitelné jízdní režimy. Ale kupodivu je ani příliš postrádat nebudete. Není potřeba se spoléhat na elektroniku, tady máte vše ve svých rukou a víte, že je to tak dobře.

Méně je více: co je to Unicam?

Zavedený název neskrývá nic komplikovaného. Jedná se totiž o jednoduchý rozvod s nahoře uloženou jednou vačkovou hřídelí – tedy SOHC (single overhead camshaft). Obvyklé řešení u moderních čtyřventilových motocyklových motorů používá dvě vačky (jedna hřídel otevírá sací, druhá výfukové ventily), Honda ale v roce 2004 poprvé u krosek zavedla odlišné řešení jen s jednou hřídelí. Ta je umístěna nad řadou sacích ventilů a v tom se odlišuje od klasické konstrukce SOHC, kdy je hřídel umístěna uprostřed mezi ventily a ty otevírá pomocí vahadel. U řešení Unicam vačky přímo otevírají sací ventily a přes vahadla pak ventily výfukové.

Hlavní výhodou je úspora hmotnosti (o jednu vačkovou hřídel méně) a hlavně prostoru – hlava válců zabere méně místa. To je důležité právě pro motokrosové a sportovní motory, protože kompaktnost usnadňuje centralizaci hmotnosti. Technické řešení se navíc dlouhodobě prokazuje jako spolehlivé – např. jednoválec CRF250R točí o 3000 1/min více než Africa Twin. Výhody konstrukce už rozpoznala i konkurence – pro letošek inovovaný jednoválec LC4 u KTM 690 je rovněž vybaven jen jednou vačkovou hřídelí po vzoru Unicamu (Hondě totiž nedávno vypršela patentová ochrana), která je však umístěna nikoli nad sacími, ale nad výfukovými ventily. Konstrukční záměr je stejný: stejně výkonný motor, který je lehčí a kompaktnější.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda XRV 750 Africa Twin 1998
Technické informace:
Objem motoru 742 cm3
Výkon 44 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 61.8 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda XRV 750 Africa Twin
Technické informace:
Objem motoru 742 cm3
Výkon 43 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 61 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CRF1000L Africa Twin
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 70 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 98 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: