MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CBR500R/CB500F: Přestupní stanice

Představení

Honda kompletně zmodernizovala dvě své pětistovky. Jak naked CB, tak jeho kapotovaná varianta CBR přináší na první pohled svěží design a novou techniku. Nadto ale nabízí ještě něco víc.

Honda to se svými „cébéčky“ nemá úplně jednoduché. Dnešní situace totiž pětistovky pasuje do role spíše začátečnických biků. Do role sekundantů objemnějších sourozenců a přestupní stanice na cestě za vysněným „velkým“ motocyklem. Na Hondu CB či CBR se ale můžeme dívat i docela jinak.

Při pohledu na oba biky jen těžko uvěříte, že se jedná o technicky identické stroje. Zásadně se ale liší právě jen v designu, mírně odlišná je i pozice řídítek, tím však rozdíly končí. Při prvním usednutí za řídítka kapotované pětistovky vás překvapí, jak pohodlný tento supersportovní junior je. Řídítka jsou sice oproti nakedu o 49 mm níže, přesto není pozice nijak nepohodlná hlavně díky správně umístěným stupačkám a výrazným prolisům v nádrži. Tolik známý „Honda feeling“ se dostavuje i tu. Ani pětistovky nejsou výjimkou a už po pár kilometrech máte pocit, že na tomto motocyklu jezdíte přinejmenším celou sezonu.

Lepší podvozek, skvělý twin

Vydáváme se směrem do kopců na severovýchod od jihošpanělské Sevilly. Na zdejších okreskách se skvělým asfaltem se navzdory 10 °C cítíte i díky malému provozu velmi dobře. CBR500R totiž poskytuje díky své slušivé kapotáži vcelku solidní ochranu proti chladnému rannímu větru. V sedle si uvědomíte, jak velký tento malý motocykl vlastně je – pocitově je za řídítky opravdu hodně místa a navzdory sportovnímu, až agresivnímu vzezření CBR je i proplétání se úzkými uličkami španělských vesniček vlastně docela příjemné.

Za městem samozřejmě přichází ke slovu řadový dvouválec. Ten doznal oproti předchozímu modelu poměrně výrazných změn – přestavba sacího traktu zlepšuje reakci na plyn, výfuk je nyní o něco kompaktnější a zapracovalo se i na rozvodovém mechanismu a převodovce. Všechny tyto změny mají hlavní cíl – poskytnout maximální výkon v mezích legislativy pro řidičáky A2, který bude skutečně využitelný.

Chladné ráno konečně ustupuje zprvu trochu nesmělým slunečním paprskům. Silnice osychá a cesta nás vede do vyhlášeného úseku o „šesti stech zatáčkách“. Přesně tohle je silnice jako stvořená pro motocykly této kubatury. 48 koní je až až, zatáčka střídá zatáčku, v rychlém sledu akcelerace, brzdění a řazení využijete přesnou reakci motoru na přidání plynu. Dvouválec má navíc od zhruba 4000 1/min až překvapivě hodně síly. Jeho charakteristika ale není nadmíru sportovní nebo snad agresivní, i když od 6000 1/min se neubrání výraznějším vibracím. Jinak je to prostě agregát příjemný a vhodný pro každodenní ježdění (navíc se skvělou spotřebou 4,5 l/100 km). To je ale jen polovina jeho charakteru, ta druhá totiž spočívá v neuvěřitelné ochotě nechat si líbit takřka cokoli. Chcete jet pomalu a pozvolna? Není problém. Chcete motor ždímat v oblasti kolem 8000 1/min, inu prosím, jak je libo. Nejen motor, ale vlastně celý motocykl tohle naprosto přesně vystihuje – funguje prostě pořád stejně čitelně a efektivně, a to v jakékoli rychlosti.

Seznam kapitol

Kvalitní komponenty

Znovu je to poznat v zatáčkách. Právě v nekonečných španělských klikaticích je totiž potřeba ocenit solidně fungující podvozek. Jednoduché komponenty (zcela nová přední vidlice má ovšem nastavitelné předpětí) fungují přesně, dobře se vyrovnávají jak s nerovnostmi, tak i s rozbitým úsekem, který abyste však na španělském jihu pohledali. Vpředu najdeme pouze jeden kotouč o průměru 320 mm, brzdný výkon je ale i při poměrně svižném tempu dlouhodobě naprosto dostačující, velmi je třeba ocenit i zadní brzdu, která nefunguje jen v režimu on/off, ale lze ji docela slušně dávkovat.

Ačkoli s kapotovanou CBR500R je technicky nahaté „cébéčko“ zcela identické, je jízda na CB v jedné věci pocitově přece jen jiná – řídítka jsou o něco málo širší a jsou také výše. Pocit z předního kola možná není tak jasný jako na CBR, ergonomie vás ale neunaví ani po celém dni v sedle, a to přesto, že například spojkovou páčku nelze ani na jednom z modelů nastavit. CBR tak kupodivu drobnou změnou svojí ergonomie poněkud podporuje spíš soustředěnější a plynulejší (tedy i rychlejší) jízdu, kdežto CB je pocitově zase o něco akčnější.

Rozdíly jsou to ale opravdu nepatrné. Ten největší se odehrává na poli designu, který se mladým pilotům bude určitě hodně líbit. Oba biky, vyráběné v thajském závodě Hondy, navíc potěší opravdu kvalitním zpracováním a pěknými detaily (elegantní držák SPZ, LED světla). Jenom na jednoduchou přístrojovku se toho mohlo vejít víc – např. úplně chybí signalizace zařazené rychlosti, nehledě na to, že rozvržení údajů a celková dispozice relativně malého displeje nepůsobí úplně moderně. To je ale spíš detail, který nemůže zakrýt celkově vysokou užitnou hodnotu a efektivní funkčnost obou motocyklů. Jak CBR, tak CB se prostě skvěle řídí, ať už je vám 18, nebo třeba jednou tolik. Přestupní stanice? Možná někdy příště…

Seznam kapitol

Verdikt

Rozdíly mezi CB a CBR jsou otázkou designu. Oba motocykly ale dokazují, že tento facelift se povedl. Jak CBR500R, tak CB500F skvěle vypadají a ještě lépe fungují. Oba motocykly zastanou každodenní dojíždění do práce, nechají si ale poslušně a s radostí líbit i velmi svižné tempo. Duší dospělé motocykly potěší i vysokou kvalitou zpracování.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda CBR 650 F
Technické informace:
Objem motoru 649 cm3
Výkon 64 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 63 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CBR 500 R
Technické informace:
Objem motoru 471 cm3
Výkon 35 kW při 8500 ot/min
Točivý moment 43 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CB 500 F
Technické informace:
Objem motoru 471 cm3
Výkon 35 kW při 8500 ot/min
Točivý moment 43 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: