MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM 1290 Super Adventure: Überenduro?

Test

Má 160 koní v cestovním enduru opravdu smysl? Vlajkovou loď z Mattighofenu jsme otestovali na české silnici i v terénu a získali několik velmi zajímavých postřehů.

Rivalita, kterou můžeme poslední dobou sledovat mezi předními evropskými motocyklovými producenty, nese své ovoce: na trh přicházejí motocykly, o jejichž reálné výrobě by ještě před pár lety většina zdravě uvažujících jedinců pochybovala. 160 koní maximálního výkonu a 140 Nm ve středních otáčkách, to jsou totiž hodnoty, kterými ještě docela nedávno uchvacovaly veřejnost dvouválcové superbiky. Tedy vysloveně sportovní motocykly. Dnes si podobné údaje vyčtete z malého techničáku od velkého pohodlného cestovního endura, na kterém jezdíte do práce a na dovolené s paní. Není to šílené?

Potřebujeme 160 koní?

Pokud dnes někdo rozhodně ví, jak postavit velké enduro, pak je to KTM. Její řada Adventure 950/990, vycházející z konstrukce vítězného dakarského speciálu, bývá fanoušky hardcore expedic a amatérských rallye opředena mýty a nezřídka bývá označována za poslední opravdové cestovní enduro. Jenže nový Adventure 1190 R nám všem ukázal, že v terénu umí vlastně to samé, možná i více, a navíc se značně umírněným apetitem a spoustou elektronických pomocníků nádavkem. A pak přišlo Super Enduro 1290 a tady si už spousta z nás klepala na čelo. Potřebujeme takové biky? Samozřejmě že ne, říká rozum. Ale to platí jen do té doby, než se na nich svezete. Super Adventure, poháněný lépe vychovaným dvouválcem o objemu 1301 cm3, známým z modelu Super Duke, vám svým charakterem dá na takové otázky velmi rychle zapomenout. Přijdou vám zkrátka zbytečné.

Motor necuká v nízkých otáčkách, za plynem jde na dvouválec neuvěřitelně měkce, nějaké vibrace tu sice jsou, ale klidně je můžeme označit za živelný projev charakteru. Výkon se dávkuje velmi dobře, odezva na plyn je přímá, ale ani méně zkušený jezdec nemusí mít obavu z toho, že mu motorka při neopatrné manipulaci ujede pod zadkem. Pokud ovšem nedá plný plyn – to se pak totiž dějí věci, které nechápe ani zkušený testovací jezdec a které vzbuzují svého druhu závislost: 1290 není cestovní enduro, je to raketa zrychlující z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy! A na dvě stě za 10,3 vteřin!!! Pokud si ten kalup pořád nedovedete úplně živě představit, řeknu to jinak: navzdory různým sebevědomým prohlášením na světě ve skutečnosti existuje jen jediné cenduro, které může prohánět superbiky, a tím je 1290 Super Adventure. Dlužno dodat, že spotřebou se nijak neliší od svých evropských rivalů – v průměru jsme jezdili za 6,1 l/100 km.

Seznam kapitol

Vidí, kam my ne

Rakušané se snaží bodovat luxusní výbavou, za kterou není třeba oproti konkurenci připlácet. V základu tak máme možnost volby mezi čtyřmi jízdními režimy (přičemž ten off-roadový a dešťový je seškrcen na „pouhých“ sto koní), tempomat, skvěle fungující adaptivní světla umístěná v kapotě, jednou rukou nastavitelný čelní štít, semiaktivní podvozek WP, ABS zohledňující náklon mota v zatáčkách, několikastupňovou kontrolu trakce plus její off-roadový režim. Pokud jsem něco zapomněl, opravte mne prosím. Ano, vyhřívané rukojeti, automatickou kontrolu tlaku v pneumatikách a příplatkový asistent pro ty, kteří se neumí rozjet do kopce… Zmiňovaní andělé strážní dělají ze 160koňového motocyklu uživatelsky velmi nenáročný stroj – pomineme-li jeho pohotovostní hmotnost 252 kg s plnou 30litrovou nádrží, což už nějakou jistotu v ovládání od jezdce přece jenom vyžaduje.

Ovládání režimů a jejich nastavení v menu mi přijdou intuitivnější než u konkurence, nepočítám-li do ní naši dlouhodobě testovanou Hondu Africa Twin s jejími dvěma mile obstarožními knoflíky pod palubními přístroji. Zpracování této KTM je na vysoké úrovni, srovnáme-li ho s „entry-level“ modelem Adventure 1050. Nedostatky, které u vlajkové lodi za půl milionu překvapí, jsme přesto našli: že se po pár stovkách kilometrů na předváděcím motocyklu odlupuje plastové, hliník imitující logo výrobce na nádrži, vás prostě zamrzí. Stejně tak průměrně zhotovené a nepříliš pohodlné sedlo bychom zrovna tady nečekali. Ani sada objemných, ale obtížně uzamykatelných kufrů z nabídky příslušenství na cestách také moc nepotěší. Právě tyto drobné detaily umějí ostatní lépe.

Seznam kapitol

Raketa

Jenže jízda v sedle rozložité KTM (má dokonce delší rozvor i stopu než mnichovské ADV!) vás na ně nechají rychle zapomenout. Bike funguje neuvěřitelně agilně v zatáčkách všech poloměrů, vodí se jen lehkými náklony těla naprosto intuitivně a jede fakt – fakt neuvěřitelně! Přední kolo přizvedávající se z každé zatáčky (na režim Sport) bude vaším životabudičem cestou do práce místo ranní kávy, takovou radost z jízdy vám takto bezprostředně jiný cestovatel až pod nos nenaservíruje. Zapomeňte na klikání režimů, jezděte na Sport. A už vůbec si nelamte hlavu s nastavováním elektronického podvozku, regulujícího ve zlomcích vteřiny v závislosti na stylu jízdy a povrchu tlumení přední vidlice i zadní centrální jednotky – jezděte na Sport. Je přesný, tuhý a dá vám skvělou zpětnou vazbu. Pouze na velmi rozbitém asfaltu reaguje přední vidlice odskakováním. Pružinu nastavíte jednou, rovněž elektronicky, při běžícím motoru před jízdou.

S jednou jedinou výjimkou už na nic klikat nemusíte, a tou výjimkou je jízda v terénu. Po zvolení off-roadového režimu se celý bike zvedne, nahrbí a příjemně změkne. ABS začne zasahovat pouze na předním kole a trakce vás nechá si hrát, ale ne přestřelit. Nebojte se šotoliny – i „macatý“ Super Adventure se po ní vodí i na silničních pneu s typickou přesností rakouských endur. Nebojí se dlouhých driftů se zcela vypnutou trakcí nebo malých skoků i s plnou bagáží. Postoj za širokými řídítky bude všem off-roaďákům důvěrně známý, tvar nádrže i sedla umožňuje práci s tělem, nikde nic nepřekáží, tady jste doma. Ale přesto: ve srovnání s vysokou a lehkonohou 1190 ADV R nebo s již vzpomínanou „Afrikou“ s přesným vedením přední 21palcové gumy působí 1290 jako bagr a nebude trvat dlouho, abyste v terénu narazili na jeho limity. Nebo na ty své – až jej budete zvedat ze země...

To ale nikdo z nás nechce. V sedle ultimativního rakouského cestovatele se přece chceme rychle dostat z bodu A do bodu B a tam si užít zatáčky s plnou parádou. Nikdo by to neuměl rychleji a lépe, kdyby… kdyby naši kolegové z časopisu Motorrad jako první už v roce 2014 neupozornili na neklid v podvozku při rychlé jízdě na dálnici (nad 160–170 km/h) s plně naloženými kufry. Tehdy se sice jednalo o model 1190 R, ale popsaným nešvarem trpěl i námi testovaný kus Super Adventure. KTM sice avizovala, že motocykly se zavazadly by neměly být provozovány rychlostí vyšší než 150 km/h, ale vykládejte to někomu, kdo má pod zadnicí 160 koní… To je alibismus. Podle výsledků analýz z testování byl tento neklid způsoben nešťastnou souhrou několika skutečností: geometrií ovladatelného podvozku, nastavením přední vidlice, obutím Continental, dodávaným z výroby, a především systémem pevného uchycení bočních zavazadel. Podle výrobce mu lze předejít nebo jej zcela eliminovat volbou jiných pneumatik (my doporučujeme např. pneu Metzeler Tourance) a zakoupením nového kitu uchycení kufrů. Ty v držácích nyní disponují potřebnou flexí, takže se jejich případné kmitání nepřenáší do podvozku, potažmo řídítek. Tímto upraveným nosičem kufrů budou vybaveny z výroby také všechny modely na rok 2017.

Seznam kapitol

Tak který…

A teď s pravdou ven: pravidelně se nás ptáte, který ze současných adventure biků bychom si vybrali my v redakci, po osobních zkušenostech a testovacích jízdách. Je to jednoduché: KTM Super Adventure si koupím, pokud budu chtít rychlou, vášnivou a přitom skvěle kontrolovatelnou motorku. A nemusím být vysloveně turista cestovatel, klidně i vysloužilý superbiker. Budu mít chuť ji vytáhnout při každém pěkném odpoledni i na svezení kolem komína, po polňačkách nebo po městě. Nebo na dovolenou k moři. A vždycky ho pořádně proženu.

BMW Adventure si koupím, pokud budu chtít maximální komfort na dlouhých cestách. Je klidnější, pohodlnější, skýtá lepší ochranu proti větru i dešti, je méně citlivé na boční vítr. Je tu ale jeden malý háček: pro rohlíky do sousední vsi si raději zajedu na kole, než abych mnichovský koráb vytahoval z garáže. Jinými slovy, emoce tu jsou, ale přicházejí k vám až na cestě, pozvolna. Aby jich přišlo co nejvíce, měla by ta cesta být ideálně hodně dlouhá. Nechme se překvapit, jak kartami zamíchá nová Ducati Multistrada Enduro, která nám chce slibovat zajímavý koktejl obou zmiňovaných charakterů. Pokud však patříte mezi nemalou skupinu jezdců se seriózními off-roadovými ambicemi, vybírejte jinde: ani jeden ze zmiňovaných biků vás šťastným neudělá.

Seznam kapitol

Verdikt

Super cestovatel našich rakouských sousedů hraje na jinou notu než konkurence – nabízí v prvé řadě emoce, pak to ostatní. A to je skvělé, protože konečně nabízí také alternativu, nad kterou nelze jen tak mávnout rukou. A za to mu patří náš velký respekt.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Komentáře

Motokatalog
KTM 1290 Super Adventure
Technické informace:
Objem motoru 1301 cm3
Výkon 118 kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 1290 Super Duke R (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1301 cm3
Výkon 132 kW při 8870 ot/min
Točivý moment 144 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: