MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha XJ900: Pozdě, ale přece

Youngtimer

Yamaha s odpovědí na Hondy Bol d’Or váhala hezkou řádku let. Nakonec ale přišla s něčím, co změnilo vnímání sportovních cesťáků.

Seznam kapitol:
  1. Technické údaje

Na konci sedmdesátých let se Yamaze za velkých porodních bolestí konečně podařilo přivést na svět řadu čtyřtaktních motocyklů. Od jedno- po čtyřválce, od krásných po ještě krásnější biky, které zároveň dokázaly dobře plnit tovární pokladničku. Bylo by to bývalo pro Yamahu snové období, kdyby jí to ale nechtěl překazit pan Honda. Ten se totiž ve stejné době vytasil s epochálním CB900 Bol d’Or a ještě k tomu přidal sesterský big bike s jedenáctistovkovým motorem. Yamaha měla zkrátka co dělat, přestože měla od roku 1980 v nabídce skvělé XJ650, které o dva roky později doplnila bohužel pouze pro Ameriku určená 750 „Seca“.

Pětiletý nádech k ofenzivě se třem ladičkám nakonec vyplatil a v roce 1983 představily devítistovkový sportsbike, který sama značka označila jako motorku roku. Skutečně to ale bylo takové terno, jak Yamaha sebevědomě tvrdila? Pouhých 853 cm3 vměstnaných do motorové skříně modelu Seca, dva ventily na válec a kardan, který rozhodně nebyl považován za sportovní výbavu. Jenže „iksjéčko“ bylo štíhlé jako Twiggy, což v té době znamenalo velký konstrukční úspěch. Pouhých 48 cm (méně už měly jen dvouválce) díky tomu, že konstruktéři, stejně jako u zmiňované XJ650, uklidili startér a alternátor do prostoru nad převodovkou. Spojku, olejovou pumpu a převodovku si devítistovka vypůjčila od téměř stejně silné XJ650 Turbo. A přestože ze sebe Bol d’Or i XJ900 dokázaly na brzdě dostat „pouze“ 85 koní, což bylo daleko za údaji výrobců, Yamaha je dokázala lépe prezentovat. Jak to? S poctivými 244 kg s plnou nádrží byla totiž nejlehčí ve své třídě.

Lehké to ale rozhodně neměla. Už v roce 1985 přišla Suzuki s GSX-R750 a Yamaha musela kontrovat FZ750, čímž „iksjéčku“ ukončila členství ve sportovním klubu. Naštěstí se našel dostatek cestovně laděných bikerů, kteří pohrdali údržbou řetězové sady, a XJ900 jen tak nedali. Naopak se zasadili o to, aby vyšlo najevo, jak kultivovaný a pružný je její čtyřválec a jak nenáročně a bezproblémově zvládá natáčet desítky tisíc kilometrů. Její turistická hodnota navíc vyrovnala její cenu v momentě, kdy se na řídítkách uchycená kapotáž transformovala na pevnou polokapotu, čímž zmizelo nepříjemné chvění při vyšších rychlostech. Navíc nezůstalo pouze u toho. Objem byl zvětšen na 892 cm3, nominální výkon poskočil na 98 koní a točivý moment zbytněl ve středních otáčkách. Zákazníkům praktičnost polokapoty sedla natolik, že paralelně nabízená „nahá“ varianta téměř nepřežila. Svižné dálniční přesuny se pro posádku staly radostí, stejně tak úspornost a spolehlivost jejich Yamahy. A tak se XJ kilometr po kilometru sice stáhlo ze sportovního výsluní, ale zahájilo o to úspěšnější kariéru jako sportstourer s kardanem. Kariéru, která do roku 1994 trvala celých jedenáct let. Dobu, kterou se může pyšnit jen málokterý model…

Technické údaje

(model 31A, 1983): vzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválec, DOHC, dva ventily na válec, 853 cm3, 71 kW (97 k) při 9000 1/min, 80 Nm při 7500 1/min, pětistupňová převodovka, kardan, dvojitý kolébkový rám z oceli, hmotnost s plnou nádrží 244 kg, pneumatiky vpředu 110/90 × 18, vzadu 120/90 × 17, objem nádrže 22 litrů, maximální rychlost 211 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,0 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: