MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Supermota Husqvarna, KTM, SWM a Yamaha: Wheelie kvartet

Srovnávací test

KTM 690 SMC R už nějakou dobu platí za nejlepší supermoto na značkách. Výsadní pozici KTM ale chce získat zbrusu nový motard od Husqvarny a pozadu nehodlá zůstat ani žhavá novinka a znovuvzkříšená legenda SWM. Anebo všem vypálí rybník osvědčená Yamaha XT660X? Který motard je nejlepší, jsme testovali ve společnosti Adriena Chareyrea – čtyřnásobného mistra světa v supermotu.

Very guut,“ směje se Adrien po sérii zatáček, která ho baví i po dvanácti letech profesionálního závodění. Stojíme u silnice v průsmyku Col de l’Espigoulier nedaleko Marseille, hlavního města Provence. Je sice trochu chladno, ale na zimní test čtveřice motardů osm únorových stupňů bohatě stačí. Adrien toho moc nenamluví, ale má z nás ze všech nejvíc co říct. Byl továrním jezdcem Aprilie i někdejší Husqvarny, než ji převzala KTM. Na konci minulého roku pověsil závodní kombinézu na hřebík, ale ani po skončení kariéry ho supermoto nepřestalo bavit. Ba naopak. Adrien startuje „ikstéčko“ a už za první zatáčkou nám po zadním beznadějně ujíždí. A tak to bude celý testovací den…

Právě Yamaha XT660X je přitom v našem testu nejstarší. Bike z roku 2004 byl od té doby jen drobně modernizován (hliníková kyvka), jedná se ale o jediného japonského výrobce, který chce s evropskou konkurencí měřit síly na úzkém poli motardů. Tomu jasně vévodí KTM 690 SMC R. Poslední modernizaci sice Rakušané provedli v roce 2014 (ride-by-wire, ABS), KTM ale dlouhodobě jasně ukazuje, jak důležitou mezeru na trhu se jí podařilo zaplnit. Dokáže totiž uspokojit poptávku po mrštných a silných jednoválcích, se kterými si užijete spoustu srandy na zakroucených úzkých okreskách.

Husqvarna 701 se sice tváří jako úplně jiná značka, ve skutečnosti se ale jedná o převlečenou KTM. Přesto se tu najde několik rozdílů – třeba odlišné sedlo, větší nádrž, jiné naladění podvozku nebo odlišná charakteristika motoru. Uvidíme, jestli budou tyto změny stačit na to, abychom dokázali říct, že jedna Rakušanka je jasně lepší než druhá. Posledním testovaným bikem je SWM. Značka, věhlasná během sedmdesátých a osmdesátých let svými trialkami, endury a kroskami, byla znovu obnovena poté, co BMW prodalo v únoru 2013 Husqvarnu rakouskému koncernu KTM. Rakušané ale výrobu zavřeli a používají pouze jméno pro svoji druhou značku. Zbytky výroby i motocykly byly rozprodány, část z nich koupila skupina Italů kolem bývalého konstruktéra Aprilie či právě Husqvarny Ampelia Macchiho. S pomocí čínského kapitálu se tak podařilo značku znovu postavit na kola. Dealerská síť se postupně rozrůstá i u nás.

Motardový novic SWM ve skutečnosti zas až takovým nováčkem není – technickým základem je totiž jednoválec z roku 2012 (z Husqvarny SMS 630) – a i když se řada dílů vyrábí v Číně (převodovka, blok motoru, plastové díly), probíhá finální montáž v italském závodě. SWM má oproti ostatním bikům jednu jasnou výhodu, a tou je cena – atraktivní motard je nyní k dostání za cenu 177 500 Kč (vč. dvouleté záruky). Je SWM už proto jasným favoritem testu?

Podvozkové rozdíly

Další kopec před námi, zatáčka střídá zatáčku, široká cesta jasně ukazuje všechny výhody našich biků. Úzká stavba jednoválců, široká řídítka, mrštná změna směru jízdy – to jsou důvody, proč máme tyto biky rádi. Od začátku je jasné, že první housle tu hraje rakouské duo. Motocykly se na první pohled liší sedlem – to u Husky je trochu více protažené na nádrž než u KTM, na pocity z jízdy to ale nemá vliv. Jízdní pozice je na SMC ale přece jen trošku jiná, pozici řídítek totiž lze upravit – uložení v horních brýlích je možné nastavit do jedné ze čtyř poloh, takže díky tomu můžete mít v sedle KTM o něco více váhy vepředu, což přináší o krapet lepší cit pro přední kolo. „Malý, ale rozpoznatelný rozdíl,“ říká Adrien.

KTM má také hmotnostní výhodu. Protože Husky má větší nádrž (+1 l) a pár odlišných dílů, je KTM nejen o 2 kg lehčí, ale zároveň je to nejlehčí motocykl v testu. Za jízdy tento rozdíl ale sotva pocítíte. Oba rakouské stroje by se měly lišit v charakteristice pružicích komponentů, Husky má prý být o něco pohodlnější než radikální SMC. Konstrukčně jsou oba motocykly takřka identické (rozdíl je jen v  delším táhlu přepákování u Husky), rozdíly mezi nimi navzdory proklamacím nejsou takřka znatelné. KTM nám připadá přece jen o něco mrštnější, obratnější a přesnější při zatáčení, rozdíly jsou ale opravdu zanedbatelné. Skvělé ovšem je, že ABS lze jak u KTM, tak u Husky vypnout na zadním kole. Vpředu ABS reguluje poměrně velkoryse a rozhodně nijak neruší požitek ze sportovní jízdy. Ačkoli technika podvozku i pocity z něj jsou u obou biků téměř totožné, přece jen tu jeden výrazný rozdíl je. Jiný tvar nádrže totiž umožňuje u Husky větší zatočení řídítek, takže poloměr otáčení je u 701 výrazně menší než u KTM.

Když usednete za řídítka SWM, máte rovněž hned podobně akční pocit jako v sedle rakouských motardů. Štíhlá nádrž a úzká stavba dávají tušit endurové geny někdejší Husqvarny SM 650, stejně jako nízká hmotnost – 161 kg je naprosto konkurenceschopná hodnota. Zatímco u KTM a Husqvarny svojí pozicí za řídítky víc zatěžujete přední kolo a posaz je radikální a sportovní, SWM je o něco klidnější. Velmi přesně sleduje zvolenou stopu, neutrálně, a přesto efektivně, tedy rychle projíždí jakoukoli zatáčkou. Adrien má v sedle SWM jasno: „Tohle přece znám,“ odkazuje Francouz na své tři tituly v sedle Husqvarny. A skutečně, SWM má v sobě hodně z někdejších soutěžních biků, přestože není tak agresivní jako rakouské duo.

V zatáčkách je to výhoda, protože SWM zatáčí dokonce o trochu ochotněji než evropská konkurence. Jenom na rozbité cestě se zvláště přední vidlice Marzocchi dostává do úzkých, nepříjemně odskakuje a SM 650 přestává oranžovomodré dvojici stačit. SWM ztrácí nejen v rozbitých zatáčkách, ale i před nimi. Rakouské brzdy jsou lepší – tedy vyžadují méně ovládací síly a brzdný bod je jasnější než u italského stroje. Navíc SWM nenabízí ani ABS.

Absence ABS se týká i Yamahy, která se od zbylé konkurence poměrně jasně odlišuje. Jízdní pozice v sedle XT660X má do radikálního supermota hodně daleko, spíše se podobá cestovnímu enduru – pohodlné široké sedlo, širší nádrž, pasivnější jízdní pozice a v kategorii supermoto nadváha (181 kg) ukazují, že XT míří spíše cestovním než sportovním směrem. Naplno se to ukazuje na rozbitém úseku. Zatímco dvojice KTM/Husqvarna proletí i po dírách v asfaltu suverénně a dravě k další zákrutě a SWM by se jim ráda vyrovnala, XT zůstává poslední, a je za to ráda. Pohodlně vás přenese přes ty největší nerovnosti a vy se nemusíte nervovat. Jenže pokud budete chtít závodit, dostane se XT rychle na své meze. Přední vidlice nestíhá, brzdy postrádají jasný brzdný bod. Samozřejmě, i Yamaha dokáže jet rychle a bude vás to bavit, v porovnání s ostrými motardy je ale z jiného těsta.

Seznam kapitol

Jednoválec: méně je více

Tyto rozdíly se projeví ještě víc, když se zaměříme na čtveřici motorů. Adrien odbočuje ze zatáčkovité trasy a popojíždíme jednou z malebných francouzských vesniček. Nízké otáčky, tohle jednoválce nemají rády. Ale single XT to na sobě nedává znát, Yamaha je najednou na koni. Během pomalé jízdy v nízkých otáčkách je poznat, že setrvačná hmota japonského motoru je větší než u konkurence. A i díky nejnižšímu kompresnímu poměru zvládá XT nízké otáčky bravurně. To KTM a 701 pod 3000 1/min hlasitě protestují a žádají si točit, SWM je lepší než obě Rakušanky, nízkorychlostní suverenity XT ale nedosahuje. Blížíme se k ceduli oznamující konec obce, Adrien bere za plyn KTM a po zadním míjí hranice města.

„Skvělý, tyhle jednoválce,“ hlásí o pár minut později na parkovišti na adresu rakouských motorů. A oprávněně, ani byste neřekli, že se jedná o jednoválcové sedmistovky – suverénní nástup výkonu a hlad po otáčkách jsou totiž skvěle zkombinovány s tím, že přesně cítíte, co LC4 chce. Systém ride-by-wire funguje precizně a reakce na plyn jsou cílené a přesné, tak to má být. Od 6000 1/min už slyšíte, že to chce přeřadit, což jde u obou dvou biků naprosto čistě a rychle. Přesto je však mezi oběma motory jeden rozdíl – Husqvarna má odlišnou palivovou mapu motormanagementu, a proto jsou reakce na plyn o něco jemnější v nízkých otáčkách. Softwarová změna dokáže způsobit malý, ale přesto znatelný rozdíl v chování motoru v nejnižších otáčkách.

Jednoválec SWM se chová docela jinak. Kombinace vstřikování Mikuni a řídicí jednotky Athena funguje velmi dobře. Zajímavostí je manuální sytič, kterým je elektronické řízení motoru vybaveno – a kupodivu je potřeba i při ohřátém motoru. SM vás zaujme ještě něčím – svým skvělým, hlubokým zvukem, který se line z dvojice koncovek. Jinak celek agregátu funguje velmi zdařile, kratší převod vyžaduje častější řazení (všechno funguje dobře, jen řadička by mohla být o něco delší), motor ale na zatížení reaguje přesně. Podobně jako u podvozku si všimnete jeho neutrality a většího klidu oproti KTM nebo Husky.

Yamaha se zase od této trojice odlišuje. Jednoválec s nejdelším zdvihem má jasně navrch do 5000 1/min, celkově je línější, klidnější a také silnější v nižších a středních otáčkách než konkurenční motory. I zvuk je obdobně decentní a XT se svým motorem ani nemá ambice soutěžit na motardové trati. U evropských motorů vždy cítíte jejich chuť do otáček, do rychlosti, mají v sobě větší náboj i víc emocí. Yamaha se toho ráda vzdává ve prospěch uvolněnosti a pohody, řazení by možná mohlo být přesnější, ale motor Yamahy exceluje kulturou chodu a nízkými vibracemi, v tom je jasně lepší než konkurenční motory – na delší výlety a pohodovou jízdu ideální.

Čtveřice biků jasně dokládá, jak rozdílný může být přístup k supermotu. Krajní póly tohoto spektra okupují na jedné straně oba rakouské biky, na straně druhé právě Yamaha. Tam, kde jsou KTM a Husky rychlé, agresivní, mrštné, sportovní, tam zůstává XT uměřená, klidná, stabilní a pomalejší. Zatímco Rakušané chtějí soutěžit, sportovat a nakonec být všude první, Japonka si chce spíš užívat krajinu a příjemný výlet. Mezi těmito dvěma póly je novinka SWM. Motor se skvěle vytáčí a nezapře svůj dávný původ v soutěžním biku. Podvozek ale není tak dobrý jako u rakouských strojů a ani výkonově se SWM evropské konkurenci nevyrovná. Se vcelku solidním zpracováním ale má jednu zásadní výhodu, kterou je nízká cena. Když se na závěr testu Adriena ptáme, který bike je podle něj jasně nejlepší, zdráhá se jasně odpovědět. „Každý má něco,“ říká vyhýbavě a pro poslední rundu zatáček si bere klíče od KTM.

Seznam kapitol

Verdikt

1. KTM 690 SMC R
KTM odchází z malého bojiště jednoválcových motardů vítězně. I bez technických změn pro novou sezonu zůstává se svým schopným motorem, přesným podvozkem i skvělými brzdami rychlým, mrštným, radikálním, a proto nejlepším motardem.

2. Husqvarna 701 Supermoto
Je jasné, že technika takřka identická s KTM znamená velký problém pro konkurenci. Navzdory drobným změnám však technické modifikace nepřinesly jasnou a rozhodující výhodu oproti zavedené, osvědčené a lacinější sestře 690 SMC R.

3. Yamaha XT660X
Příliš měkký podvozek a líný motor – tak působí Yamaha na závodní trati. I když v každodenním provozu a na výletě to bude spíš výhoda a „ikstéčko“ vás bude bavit. Jenže s ostrými rakouskými motardy držet krok nedokáže. Jinak povedený bike by si konečně zasloužil větší modernizaci.

4. SWM SM 650 R
Méně komfortní podvozek a horší praktickou použitelnost vyvažuje SWM svojí hbitostí a schopným motorem. Největší devízou je ale skvělá cena. Uvidíme, jak budou fungovat dealeři a servis. SWM to v ostré konkurenci nebude mít snadné, držíme jí ale palce.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Komentáře

Motokatalog
Yamaha XT 660 X (2013)
Technické informace:
Objem motoru 660 cm3
Výkon 35 kW při 6000 ot/min
Točivý moment 60 Nm při 5250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha XT 660 X
Technické informace:
Objem motoru 659,64 cm3
Výkon 35,3 kW při 6000 ot/min
Točivý moment 58,4 Nm při 5250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Husqvarna Supermoto 701
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 49 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 690 SMC
Technické informace:
Objem motoru 654 cm3
Výkon 46 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 64 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 690 SMC R (2013)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 49 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: