MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Advík z frcu: KTM 990 Adventure

Ojetina

Cestovním endurákům se s Adventurem dostal do rukou v zásadě schopný rallyeový bike – záležitost pro individualisty, na kterou se stály fronty. Jaký je po letech?

Dvouválcové véčko chrastí a dere se do otáček, během dlouhého dálničního přesunu vás začíná z tvrdého sedla pěkně bolet zadek a s plně naloženými kufry se pod vámi při topspeedu motorka vlní jako užovka. Pak vjedete do města, a pokud jste nedorostli alespoň 175 cm, je pro vás jízda do velké míry torturou. A ještě k tomu se vám v mysli neustále přehrává proslov vašeho kamaráda, který jezdí na GS: „No jo, to víš, já mám pohodlíčko a ještě k tomu se cítím bezpečně.“ Jenže jakmile skončí město, civilizace a hlavně asfalt, do helmy si můžete vesele zabrumlat: „Tak, kamaráde, a teď žer hlínu!“ V tu chvíli mu na GS totiž nepomůže ani laděná koncovka...

990 Adventure je svéráz a málokteré cestovní enduro dokáže mimo zpevněný povrch upalovat takovým způsobem. Dakar nechává pozdravovat, zvlášť pokud obouváte špalky. Koneckonců předchůdce, model 950, byl díky legendární dálkové soutěži vyvinut a jen v lehce pozměněné formě se dostal do sériové výroby. A mezi lety 2006 a 2012 jej v off-roadových šlépějích hrdě následovala i devětsetdevadesátka. Ta se díky civilizovanějšímu, potentnějšímu a především spolehlivějšímu motoru nakonec ukázala jako ještě lepší stroj. Standardní verze mířila na umírněnější piloty a nabízela i ABS, které mohlo na evropských asfaltkách přijít vhod. Nekompromisnější varianty S a později R s vyššími zdvihy pak jasně proklamovaly své určení – žádné ABS, jenom víc a houšť terénu, nebo klidně i pouštního písku. 990 neplatí za nějakého univerzála, ale rozhodně je horkým tipem pro hardcore vyznavače off-roadových hrátek.

Servis a údržba

Zásadní otázku stran údržby modelu Adventure představuje fakt, zdali byl používán převážně na zpevněné cestě či jej předchozí majitel rád větral v lese nebo dokonce na amatérské rallye. Podobné způsoby zacházení totiž představují daleko větší namáhání materiálů a je třeba velmi pečlivě zkontrolovat: všechny známky po případných pádech, povolené dráty výpletu kol, stopy úniku oleje z podvozkových komponentů a zohýbané lamely či chladič samotný. Pokud pro 990 plánujete do budoucna také převážně off-roadové využití, pár škrábanců by vás nemělo odradit – pokud s nimi koresponduje cena a je viditelný alespoň náznak údržby. Nejčastějším bonusem na ojetých exemplářích KTM 990 Adventure je originální či aftermarketové příšlušenství (Touratech, SW-Motech), jako šucplechy, padací rámy, držáky navigací nebo zavazadlové systémy.

Seznam kapitol

Situace na trhu

Při pohledu na český trh s ojetinami se téměř doslovně naplňuje věta z úvodu článku. 990 Adventure je zcela jistě zbožím pro individualisty, což důsledně podmiňuje svou cenou. I ve stavu ojetého motocyklu s více než 80 000 km na počítadle se vám jej v ČR nepodaří sehnat pod 169 000 Kč. Za tuto cenu jsou k mání zejména první modely z roku 2006. Na rozdíl od jiných motocyklů u KTM platí, že cena jde ruku v ruce se stářím stroje a počtem najetých kilometrů. Zde se není třeba bát vysokých čísel, ale je dobré pídit se po servisní historii. S dobrou péčí nejsou zastrašující ani zmíněné hodnoty okolo 80 000 km. V české nabídce převažuje standardní model. Na hledání varianty S je třeba mít trpělivost, dakarskou limitovanou edici najdete v počtu jednoho sirotka a „erko“ v současnosti nenabízí nikdo. Ceny v sousedním Německu startují na 4500 € a u luxusních kusů s minimem najetých kilometrů (pod 15 000) se šplhají až k 9900 €.

Seznam kapitol

Historie Modelu

2006: Model 990 Adventure s motorem se vstřikováním převzatým z 990 Super Duke a přeladěným na 98 koní nahrazuje předchozí 950. Nový design kapot, ABS jako standardní výbava. Varianta S s vyšším zdvihem (245 mm) a bez ABS. Cena: 375 200 Kč

2009: Nový kokpit, přepracované hlavy – 106 koní. Model 990 Adventure R (+5200 Kč) nahrazuje verzi S. Disponuje 115 koni a 265 mm zdvihu. Cena: 347 000 Kč

2011: Dakarská varianta odvozená od standardního modelu s ABS, 115 koni, speciálním lakováním, oranžovým rámem, rallyeovým sedlem a padacími rámy. Cena: od 13 495 €

2012: Adventure a Adventure R (oba se 115 koni) poslední rok v prodeji. Cena: 354 900 Kč / 359 900 Kč (R)

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4
+
off-roadové schopnosti
modelové varianty
-
vysoká spotřeba paliva
do roku 2009 bez ukazatele jeho stavu





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 990 Adventure S
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 78 kW při 8250 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 6750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 990 Adventure / S 2006-2008
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 78 kW při 8250 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 6750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 990 Adventure
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 78 kW při 8250 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 6750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: