MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CB450: Black Bomber

Youngtimer

Československá televize právě zahajovala vysílání večerníčku a v Banské Bystrici zakládali fotbalovou Duklu. Ale s největší bombou přišla Honda, která v roce 1965 představila epochální twin.

Seznam kapitol:
  1. Scéna
  2. Technické údaje

Zatímco Evropané čím dál více propadali prazvláštnímu kultu čtyř kol a motocyklový průmysl nechali zajít téměř až na hranici krachu, Američané byli o krok napřed: Každodenní nutnost muselo zastat auto, o tom žádná, ale na zpříjemnění volného času tu byl (nejméně od poloviny 50. let) motocykl. A nejlépe z Japonska. V roce 1959 založil Soičiro Honda pobočku v Los Angeles a o pouhé tři roky později se mohl chlubit prodeji na hranici 150 000 kusů. Nejvíce na dračku šel malý Super Cub, aplaus za techniku zase sklízely twiny CB92 (125 cm3), CB72 (250 cm3) a CB77 (305 cm3). Zejména za nahoře uložené vačkové hřídele, dva karburátory a pětimístné otáčkové cifry. Zkrátka závodní technika do provozu, kde vynikla zejména svou bytelností, spolehlivostí, snadnou údržbou a navíc nežrala olej…

Naproti tomu Evropě dominovaly OHV motory, jejichž technika pocházela z období krátce po válce (v lepších případech) a které to měly bez mechanika poblíž těžké. Přesto je zejména Britové dokázali zdatně prodávat. Hlavně proto, že neměli konkurenci. Proti jejich pětistovkám a šestsetpadesátkám se BMW a Harley prosazovaly pouze okrajově, většina Italů zase nepřekročila čtvrtlitrovou hranici a Japonci jakbysmet. Jenže americký trh spolkl každý rok více než 60 000 motorek s objemem větším než 250 cm3 a trend vykazoval prudký růst. Takovému pokušení nedokázala Honda odolat. V roce 1964 přinesl první náznak nezvykle velký motocykl spatřený na testovacím polygonu v Hamamacu, v zimě už referoval americký tisk a prvního srpna 1965 vstoupily motocykly do nové éry: začala se vyrábět CB450.

Dvě nahoře uložené vačkové hřídele, torzní zavírání ventilů místo obligátních pružin, dvojice rovnotlakých karburátorů, jmenovitý výkon při 8500, červené pole od 9500 otáček – CB450 byla tehdy téměř něco jako mytické stvoření. Akorát s tím rozdílem, že ji šlo koupit. V době, kdy evropské pětistovky nabízely něco okolo 30 koní, Honda přišla s více než 40, a byla tudíž schopná konkurovat šestsetpadesátkám. Veřejnost včetně té odborné jásala (na Nürburgringu byla CB450 stejně rychlá jako sportovní Norton 650 SS) a netrvalo dlouho, aby si uvědomila, že se stejně všechno netočí pouze okolo výkonu. Že je příjemné neustále neřešit tepelnou hodnotu zapalovacích svíček, nekonečnou kontrolu a dolévání olejové náplně a časté postávání v odstavném pruhu. Honda zkrátka naučila výkonný motor s nízkým zdvihem 57,8 mm zvládat strasti každodenního provozu s maximální nenáročností, spolehlivostí a ještě k tomu se sportovním projevem. Před padesáti lety něco jako dar z nebes, jemuž se vzhledem k dopadu na konkurenci začalo trefně přezdívat „Black Bomber“.

CB450 by s drobným přimhouřením oka zvládla i dnešní provoz. Jinak řečeno v pětašedesátém byla prostě hypermoderní, ale zárověň nic složitého. Vše na ní mělo svůj účel a nadto všechno prostupoval civilizovaný sportovní duch. Městem twin s pohodlným posazem proplouval na hranici 2500 otáček, přitom stačilo jenom lehce vzít za plyn a motor rázem vyskotačil až k 9000, zatímco do převodovky s krátkým chodem řazení padaly kvalty jeden za druhým. A výčet radostí z jízdy na CB by mohl pokračovat.

Během let se do motocyklů sice prosadily vyvažovací hřídele, vypiplané podvozkové komponenty, výkonné brzdové systémy, elektronika a další věci zlepšující ovladatelnost a bezpečnost. Ale v principu zůstala jízda na motorce přesně taková, jakou ji v roce 1965 předvedla právě Honda CB450…

Scéna

V roce 1965 představený typ CB450 K0 nahradil o tři roky později zásadně přepracovaný model K1 s pětistupňovou převodovkou. V roce 1970 byl představen typ K3 s přední kotoučovou brzdou, který se designově nechal inspirovat o dva roky starším modelem CB750. V této podobě zůstala 450 ve výrobě do roku 1975. Paralelně s ní se v Severní Americe prodával drobně pozměněný model Scrambler. Všechny dnes patří mezi vyhledávané youngtimery, avšak nabídka je zejména v Česku mizivá. V zahraničí CB450 seženete od 3000 € za typ K2, od 4000 € za typy K0 a K1 a za kusy ve výborném stavu dáte dokonce více než 6000 €. Počítejte také s tím, že shánění náhradních dílů není jednoduché. 

Seznam kapitol

Technické údaje

Vzduchem chlazený čtyřdobý řadový dvouválec, 444 cm3, 30,2 kW (41 k) při 8500 1/min, 38 Nm při 7000 1/min, čtyřstupňová převodovka, kolébkový rám z oceli, hmotnost s plnou nádrží 193 kg, pneumatiky vpředu 3.25 × 18, vzadu 3.50 × 18, objem nádrže 16 litrů, maximální rychlost 170 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: