MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Supersporty A2: Tři sta z místa

Srovnávací test

Sportovní třístovky byly v posledních letech doménou Kawasaki a Hondy. stojaté vody agilních žihadel ale rozčeřila KTM se svojí RC 390 a v uplynulé sezoně se přidala i Yamaha se zbrusu novou YZF-R3. Konkurence se zostřuje a je načase rozhodnout, který bike je pro začínající sportovce nejlepší.

Když si pročtete prospekty k jednotlivým sportovním třístovkám, najdete na lesklém křídovém papíře výmluvná hesla typu „návrat za řídítka“ (Kawasaki) či „sbírání prvních supersportovních zkušeností“ (Honda). Tyto slogany ovšem vystihují to, co tyto ani malé ani velké biky skutečně nabízí, jen zčásti. Rozumné provozní náklady a přijatelná cena jsou totiž u těchto motocyklů kombinovány s lehkostí a ovladatelností jízdního kola a v pohodě zvladatelným výkonem do 45 koní. Třístovky, na které se můžeme dívat ze sedla litrových superbiků skrze prsty, se tak rázem stávají zajímavou alternativou nejen pro jezdce s řidičákem kategorie A2. Vždyť kdo by se nechtěl s lehkým bikem vyřádit na kvalitní zatáčkovité silnici za domem – v rozumných rychlostech, bez stresu z nadbytku výkonu? Třístovky jsou tak nejen jasnou volbou pro začínající jezdce, ale představují zajímavou alternativu i pro zralé piloty. Proto jsme proti sobě postavili čtyři biky, které připadají v úvahu pro každého, kdo chce ocenit sportovní lehkost. Postupně se společně podíváme na všechny klíčové vlastnosti testovaných strojů, abyste měli jasnou představu o silných a slabých stránkách každého z nich.

Hi-tech i stará škola

První na řadu přijíždí Kawasaki – ostatně byla to právě Ninja 250R, která se v roce 2008 jako první rozhodla dobýt do té doby neorané pole sportovních čtyřdobých čtvrtlitrů. Před dvěma roky pak dvouválec dostal objem větší o 50 cm3, čímž se výkon navýšil na 39 koní. Tato výkonová porce vytváří v kombinaci se 177 kilogramy živé váhy docela solidní měřítko pro konkurenci. Kawasaki má navíc ze všech testovaných biků nejvhodnější ergonomii pro malé postavy – díky nejníže posazeném sedlu se za jejími řídítky cítí jistě i jezdci menšího vzrůstu, všichni ostatní ocení příjemnou sportovní ergonomii se vcelku pohodlně ohnutýma nohama.

Kawasaki se rovněž nedá upřít to, že dobře vypadá. Náš testovaný motocykl je sice v nudné černé, ale look rodiny Ninja prostě nezapře. I když to není horká novinka, má 300 pořád i dost silný motor. Konstrukce řadového dvouválce sice už nějaký ten rok pamatuje, ale řekli bychom, že mu to spíš prospívá. Táhne skvěle odspodu, na změnu zatížení reaguje velmi příjemně, snadno se vytáčí a hlad po rychlosti netrestá nepříjemnými vibracemi. S tímto motorem zažijete hlavně mezi 8000 a 11 000 1/min spoustu radosti na zakroucených okreskách, ale nerozčílí vás ani ve městě – bez cukání a protestů si nechá líbit takřka jakékoli tempo. Podobně vyzrále působí i spojka a převodovka – levá páčka se ovládá s minimální silou a samotná spojka je vybavena antihoppingem, což je v této třídě ojedinělé. Dobře fungují i brzdy, na přední páčce jasně cítíte brzdný bod a ABS zasahuje příjemně nenápadně. Jako celek funguje Kawasaki velmi zdařile a vy z ní máte pocit, že je vaším dobrým kámošem, co nezkazí žádnou srandu. Už od prvních metrů jako byste se znali celou věčnost a tahle důvěra nás neopustila po celou dobu testu. Bude to ale stačit na modernější konkurenci?

Dalším dvouválcem v testu je totiž zbrusu nová R3. Twin Yamahy o objemu 321 cm3 technicky převyšuje konkurenci. Kované písty, tlakově lité válce z hliníkovokřemičité slitiny (DiASil) nebo vyosené klikové ústrojí (což snižuje tlak na stěnu válce, a tedy opotřebení pístu) se v této kategorii skutečně jen tak nevidí. Ve srovnání s Kawou jede Yamaha lépe – má lepší zátah a především větší chuť do otáček. Větší výkon (+2 koně ve srovnání s Ninjou) zas až tak důležitý není, ale lehkost, s jakou se vytáčí, poznáte hned. Motor Yamahy působí dynamičtěji a akčněji než konkurenční twin. V nižších a středních otáčkách nás trochu zklamal nevýrazný „plechový“ zvuk, ale vcelku to nevadí. Při rychlém tempu s vytočeným motorem si jeho zvuku užijete až až. Spojka i převodovka fungují podobně dobře jako u Kawy, na rovinkách svého soukromého „přírodňáku“ oceníte delší šestku, takže Yamaha je nakonec se svým topspeedem nejrychlejší ze všech.

Design je vždy otázkou osobního vkusu, ale „er-trojce“ to dost sekne, ráfky v modré barvě vypadají sexy a celkově je její vzhled dost agresivní. To úplně nekoresponduje s ergonomií, která zdaleka není tak radikální, jak se na první pohled může zdát. Oceňujeme rovněž nastavení pružicích komponentů, které je téměř komfortní a poskytuje největší rezervy z testovaného kvarteta. Nepotěšila nás ale příliš hrubá regulace ABS a to, že pro dosažení požadovaného brzdného výkonu je třeba velká síla v prstech. Při řízení však Yamaha naplno demonstruje všechny přednosti této třídy – neuvěřitelně snadná ovladatelnost je tu spojena s opravdu vysokou přesností řízení. YZF-R3 má prostě nejlepší podvozek ze všech. Při srovnání s Kawou máte hned pocit, že Yamaha je celkově preciznější. Ninja je ale naproti tomu o špetku stabilnější.

Ještě agilnější je na první jízdní dojem KTM, což je překvapivé, protože má nejširší zadní pneumatiku ze všech. Za svoji chuť do zatáček samozřejmě vděčí RC 390 především strmému úhlu řízení a nejnižší hmotnosti. Oproti nejtěžší Kawě je KTM lehčí o celých 14 kg, což už prostě poznáte. KTM vyžaduje přesnou pilotáž, navíc základní setup podvozku působí dost mdle – předek je příliš měkký, ani zadek nefunguje optimálně. V táhlých zatáčkách tak cítíte mírnou nestabilitu a ani zvýšení předpětí zadní centrální jednotky nepřinese kýžené zlepšení. Podvozkové komponenty konkurence fungují lépe. Extrémní agilita RC se však hodí k charakteru jednoválce. Nejvyšší zdvihový objem v testu se projevuje také největšími vibracemi.

Ukazuje se tu také nevýhoda jednoválce ve srovnání s dvouválcovými motory – motor KTM nemá příliš rád nízké otáčky a úplně odspodu se sbírá trochu s odporem. Co ztratí ve spodku, dožene ale díky vyššímu objemu 375 cm3 v horní oblasti otáček. RC 390 má ze všech třístovek nejlepší akceleraci – zrychlení z nuly na sto je o 0,6 s lepší než u druhé nejrychlejší R3, oproti Hondě je KTM při sprintu ze semaforů dokonce o téměř dvě sekundy rychlejší. RC exceluje i v naměřené elasticitě a poměrně výrazně tak deklasuje japonskou konkurenci. Když se ale podíváte na průběh točivého momentu, ukazuje se, že rakouský jednoválec má docela malou oblast využitelného točivého momentu, takže vás čeká častější řazení. Přesto je KTM volbou pro ty, kteří chtějí hlavně výkon. RC 390 jako jediná plně vyčerpává vyhláškou povolený poměr 0,2 kg hmotnosti na 1 kW výkonu pro třídu A2. Celkově KTM působí ne úplně vyváženě – motor je suverénní, ale kultura chodu není nejlepší. Během jízdy máte nicméně pocit, že je to vlastně jedno. RC si toho nechá opravdu hodně líbit, vy se zase musíte smířit s docela dlouhým chodem řadičky a spojkou, která jde dost ztuha. Podobně vyhraněná je i ergonomie.

Například pozice nepříliš pohodlného sedla, které je nejvýše v testu, předurčuje KTM spíše pro postavy vyšší než 175 cm. Na druhou stranu nabízí RC nejvíce místa pro jezdce větší postavy. Avšak s továrním přístupem Ready to Race nekoresponduje rozmělněný brzdný bod přední jednokotoučové brzdy, konkurence je v tomto lepší. Závodnímu naturelu ale dozajista odpovídá design a celkový výraz kapotáže RC. Kiskův rukopis v sobě nezapře špetku futurismu a vyhraněná KTM se možná nelíbí každému, působí ale dost akčně. Rozhodně ji nepřehlédnete.

Seznam kapitol

Příliš nízký výkon

Designové nadšení při pohledu na trochu oldschoolovou Hondu CBR300R docela rychle vychladne. Když se na ni zadíváte, možná si vzpomenete na japonské supersporty minulých dekád, nicméně vedle nabroušených konkurentek, které mají švih, vám bude CBR připadat jako docela usedlá. Ale čert to vem, zajímá nás, jak jezdí a co vám skutečně dá. Na druhý pohled si ale všimnete masivních madel pro spolujezdkyni a tento detail nakonec dost vystihuje celkový přístup Hondy. CBR je totiž motocyklem, který vás zaujme svojí užitnou hodnotou a pohodlím – výše posazená řídítka, příjemné sedlo a zdařilá ergonomie (byť nádrž je poměrně široká) ji předurčují i pro delší výlety. Přitom na ní můžete jet stejně svižně jako na konkurenci – podvozek je dostatečně přesný, CBR300R s lehkostí padá do hlubokých náklonů, a byť by centrální pružicí jednotka mohla lépe reagovat na nerovnosti, odvádí přední vidlice skvělou práci. Stejně jako Kawasaki je i Honda obuta do pneumatik IRC Road Winner. Indonéské obutí sice drží celkem obstojně, ale pneumatiky musíte nejdřív pořádně zahřát – do té doby je zpětná vazba takřka nulová, takže za chladného rána nebo za deště je třeba dávat pozor.

To Pirelli a Michelin na KTM a Yamaze jsou svými výkony o třídu výš. Ale zpět k Hondě – v jejím sedle se cítíte velmi uvolněně a obdobně se projevuje i japonský jednoválec. CBR je kvůli němu sice zdaleka nejslabší a ve zrychlení i elasticitě zůstává jasně poražena, potěší ale zátahem ve střední oblasti otáček, kde ji překonává jenom KTM (jak vpravo dokazuje záznam našeho měření na dynamometru). Agregát je rovněž příkladně kultivovaný, kdy se dokonce podobá konkurenčním dvouválcům Yamahy a Kawasaki. Navíc nás překvapil svým plným zvukem, čímž trochu zastiňuje nevýrazný projev ostatních biků. Honda sice zaostává jízdními výkony, při každodenním provozu ale oceníte nejnižší spotřebu ze všech (3 l/100 km). Uvítali bychom však lepší výbavu v kokpitu – třeba ukazatel zařazené rychlosti nebo signalizaci okamžiku řazení jako na Yamaze a KTM. Honda má nicméně nejlépe fungující ABS – zasahuje správně pozdě a reguluje v krátkých intervalech. Na druhou stranu musíte za páčku trochu víc vzít.

Zatímco se dlouhý testovací den chýlí ke konci, míříme domů po dálnici. R3 zde využívá delší šestky, takže ostatním ujíždí, těsně následovaná Kawou. KTM od 150 km/h moc zrychlovat nechce, nechává ale i tak poslední Hondu přesvědčivě za svými zády. I tento závěrečný sprint ukazuje, jak je testované kvarteto odlišné a podobné zároveň. Všechny motocykly se vyznačují podobnou kvalitou zpracování, která je přiměřená ceně, liší se ale svými charaktery. Ať už vyberete kteroukoli, jedno je jisté – třístovky bychom neměli podceňovat. Zážitky za řídítky prostě nejsou vždy úměrné velikosti motoru.

Seznam kapitol

Verdikt

1. Yamaha YZF-R3
R3 je sice nejdražší, ale zároveň nabízí nejvíc. Všechny komponenty spolu skvěle spolupracují a jedná se o velmi vyvážený stroj. Agilitou podvozku předčí Yamaha Kawu a v běžném provozu je zase lepší než KTM, Hondu pak překonává svými jízdními výkony. R3 je náš jasný favorit.

2. Kawasaki Ninja 300
Ninja je velmi vyzrálá a vyspělá – má v sobě kus dospělého biku s kultivovaným motorem, stabilním podvozkem, skutečně dobrými brzdami a pohodlnou ergonomií. Oproti konkurenci sice trochu ztrácí v agilitě, ale zase za ni zaplatíte méně než za KTM a Yamahu.

3. KTM RC 390
RC je dost vyhraněná – přesně podle továrního hesla Ready to Race. Nejsilnější motor, nejnižší hmotnost a mimořádná agilita naplňují tento slogan vrchovatě. RC působí přidrzlým dojmem, v běžném provozu by ale mohla být pohodlnější a nepotěší ani svým příliš měkkým podvozkem.

4. Honda CBR300R
Honda je nejlepší pro každodenní provoz – nejnižší spotřebu i pořizovací cenu a nejdelší servisní intervaly oceníte stejně jako snadnou ovladatelnost a vysokou užitnou hodnotu. Jednoválci ale zoufale chybí výkon a konkurence nechává na silnici nejslabší CBR jasně za svými zády.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha YZF-R3
Technické informace:
Objem motoru 321 cm3
Výkon 31 kW při 10750 ot/min
Točivý moment 29 Nm při 9000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM RC 390 (2015)
Technické informace:
Objem motoru 373 cm3
Výkon 32 kW při 9500 ot/min
Točivý moment 35 Nm při 7250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM RC 390
Technické informace:
Objem motoru 373 cm3
Výkon 32 kW při ot/min
Točivý moment Nm při ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Kawasaki Ninja 300/30th Anniversary Edition
Technické informace:
Objem motoru 296 cm3
Výkon 29 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 27 Nm při 10000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Kawasaki Ninja 300 R
Technické informace:
Objem motoru 296 cm3
Výkon 29 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 27 Nm při 10000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda CBR 300 R
Technické informace:
Objem motoru 286 cm3
Výkon 23 kW při 8500 ot/min
Točivý moment 27 Nm při 7250 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: