MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Moto Guzzi Audace: Mít odvahu

Test

Moto Guzzi, jak je jejím zvykem, šla na věc pozvolna a opatrně. Řadu California představila před dvěma lety a až teď vpustila do hry její další potomstvo. Včetně troufale výhrůžné varianty pro puristy – Audace!

Říká se, že s časem člověk zapomíná špatné věci a pamatuje si jen to dobré. Jenže já si zřetelně vybavuji ten směšně agresivní kryt olejového chladiče, neúměrně velký sdružený budík i laciné přední blinkry, které neladí se zbytkem stroje. Přesto právě otevírám paměťový šuplík s popiskem „dokonalé“.

Impozantní stroj. Dlouhý, mocný a temný. Zkrácené tlumiče výfuků bafají. Pohupuje se v bocích, klepe řídítky, a dělá to jinak než její kolegové z USA. Nikdy předtím jsem na Guzzi nejel a jsem zvědavý na pověstné naklánění stroje při přidání plynu. Je tam, vzepne se a nakloní doprava. Je zajímavé, že motor letošní novinky převzatý z tradiční Californie dosáhl vyššího objemu oproti jednotce v Grisu větším vrtáním, nikoli vyšším zdvihem, jak by se vzhledem k zaměření stroje dalo předpokládat. Výsledkem je točivý charakter a dostatek výkonu. Motor je jemný a příjemné vrnění se dostavuje až při plném zatížení. Kolem 5000 otáček osmiventilové véčko ještě přidává, aby dosáhlo 7000 co možná nejdříve!

Přitom by Audace neměla být srovnávána s vodou chlazenými powercruisery typu Harley-Davidson V-Rod, Yamaha VMAX nebo přímo Ducati Diavel. Patří spíše ke klasickým vzduchem chlazeným big blockům. Jenže k dlouhé a bohaté historii, charakteristické konstrukci a obřímu charismatu přidává kromě výkonu ještě naprosto suverénní brzdovou soustavu, dokonalou převodovku a opravdu pohodlný podvozek s nutnou dávkou stability a hlavně překvapivě rychlé řízení. Dlužno dodat, že díky měkkému pohonu řemenem (Moto Guzzi má tradičně kardan) a motoru zatahujícímu od volnoběhu jsou Harleye příjemnější volbou do městského provozu. Čtrnáctistovka z Californie totiž potřebuje k plné spokojenosti roztočit alespoň na 2500 otáček. Zmíněné naklonění stroje při přidání plynu za jízdy nezaznamenáte. Pouze při neopatrném přeřazení se motocykl lehce zachvěje.

Překvapivě hbitá

Takže pryč se zvykem na antihopping, soustřeď se na dávkování spojky. Užívej si nádherného, ne moc hlasitého ani tichého zvuku motoru a parádní reakce na plyn. Optimálně zvolené rozměry pneu (žádných zbytečných 240 mm) zajišťují neuvěřitelně snadné a jisté vedení stroje. Více než 300 kg? To není možné! Stále rostoucí rychlost nakonec zbrzdí škrtající stupačky a pro sportovce možná až příliš měkký podvozek. Škoda, protože tahle motorka by klidně zvládla ještě hlubší náklony. Na kvalitních silnicích je ale jízda velmi uspokojující. Audace spadá přesně do pomyslné kategorie „akorát silná“. Stále je velmi rychlá, ale nikdy agresivní nebo naopak nedostatečná.

Jak se na evropském „zlém“ cruiseru sedí? Nohy máte umístěné přirozeně, ne moc dopředu, v zákrytu za válci, tělo mírně vpřed, aby ruce dosáhly na rovná řídítka. Tedy překvapivě aktivně a pohodlně. I klasická bolest biků s nízkým zdvihem – pérování vzadu – je zde potlačena na minimum. Motocykl pluje a obstojně chrání páteř od nepříjemných rázů na horších silnicích. Helma zůstává v čistém proudu vzduchu bez turbulencí, zbytek těla máte schovaný v závětří. Jedete klidně 150 po rovném úseku a je vám dobře.

Stejně jako rostou výkony motorů, zvyšuje se s postupným vývojem i výkonnost podvozků a pneumatik. Většina pilotů superbiků už přesedlala na moderní naháče (často vycházející právě ze sportovních motocyklů) nebo na výkonná cestovní endura. Proč se na normálních silnicích trápit nepohodlím, když mi v zatáčkách stačí i motorky jiných kategorií? Dá se očekávat, že větrem ošlehaní borci krotící naháče (přinejmenším ti, kteří chtějí zůstat, co se rychlosti týče, v normálním světě), kteří ctí styl a na odiv vystavenou techniku klasických strojů, postupně vymění své mašiny za stále schopnější cruisery, powercruisery či retro biky.

Proto se mi na mysl neodbytně dere úvaha, že Griso – nádherný motocykl obohacující prodejní program MG již od roku 2007 –, čeká na svého nástupce. Na rozdíl od Audace ještě nemá ani ABS, natož kontrolu trakce. A já se už nemohu dočkat, co na nás v Mandellu chystají. Jaký mix designu „modern-classic“, úžasně fungující techniky nadopované Aprilií a charismatu extrovertní legendy s podélně uloženým panem motorem v blízké budoucnosti přijde. Protože už Audace je ho velmi zdařilým příkladem.

Seznam kapitol

Verdikt

Moto Guzzi Audace je velmi příjemná italská motorka, která dává svému jezdci luxusní a uspokojující pocit pohody, mimořádného stylu a neagresivní síly – zkrátka takové ideální dospělosti. A kromě kolemjdoucích má ráda i aktivní piloty.

Seznam kapitol

Technické údaje

MOTOR    
Konstrukce: čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený dvouválec do V, 90 °
Ventilový rozvod:SOHC, 4 ventily na válec
Vrtání × zdvih: 104 × 81,2 mm
Zdvihový objem: 1380 cm­­­3
Kompresní poměr: 10,5:1
Výkon: 71 kW (96 k) při 6500 1/min
Točivý moment: 121 Nm při 3000 1/min
Spojka: suchá jednolamelová
Převodovka: manuální, 6rychlostní

PODVOZEK     
Rám: kolébkový z oceli
Vidlice: teleskopická, Ø 46 mm
Brzdy vpředu: 2× čtyřpístkový radiální třmen, Ø 320 mm
Brzda vzadu: jednopístkový třmen, Ø 282 mm
Asistenční systémy: ABS, kontrola trakce
Ráfky: 3.50 × 18; 6.00 × 16
Pneumatiky: 130/70 R 18; 200/60 R 16

ROZMĚRY A HMOTNOSTI    
Rozvor: 1695 mm
Úhel hlavy řízení: 58 °
Stopa: 145 mm
Dráha odpružení vpředu/vzadu: 120/120 mm
Výška sedla: 740 mm
Hmotnost s prázdnou nádrží: 299 kg
Objem nádrže/rezerva: 20,5/5 l

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Moto Guzzi California 1400 Touring (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1380 cm3
Výkon 71 kW při 6500 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 2750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Moto Guzzi California 1400 Custom (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1380 cm3
Výkon 71 kW při 6500 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 2750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: