MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Aprilia RSV Mille: Peklostroj

Youngtimer

„Chceme se účastnit závodů superbiků,“ oznámila v polovině devadesátých let Aprilia s hrdostí. „No jasně,“ poznamenala s úšklebkem veřejnost. Jenže v roce 1998 přišla Mille a všechen smích rázem utichl.

Už dávno jsme si zvykli na plně vybavená velká cestovní endura či luxusní dálkové koráby. A ano, nevyhneme se uznání, že i tyto stroje disponují bohatými inženýrskými znalostmi. Jenže před dvaceti roky hrály první housle sportovní motorky, respektive superbiky nad 750 cm3. Ta doba se sice díky několika novinkám v posledních sezonách alespoň náznakem vrací, ale věk legendárních jmen jako Fireblade, R1, GSX-R či ZX nebo exotické Ducati 916 a dalších můžeme počítat již na desítky let. Ne tak Aprilie, ta se v době vzniku tohoto elitářského spolku věnovala spíše padesátkám a stopětadvacítkám, s nimiž ale dosahovala nemalých prodejních úspěchů. Jenže po lehce váhavých pokusech s jednoválcovým endurem a pár titulech v osminkách a čtvrtlitrech se do toho v Noale rozhodli konečně pořádně praštit. Což bylo nejen velmi odvážné, ale jak se nakonec ukázalo, také velmi správné. Jak se na severu Itálie investují miliony lir, předvedla továrna v roce 1997 na milánském salonu, kde Aprilia RSV Mille poprvé spatřila světlo světa.

Na příkladu zmíněné Ducati 916 či ikonické Suzuki TL1000R si Italové dopředu ověřili, že síla dvouválce má v superbikovém segmentu šanci uspět. Do karet jim hrála také úspěšná spolupráce na několika projektech včetně motoru endura Pegaso, která neproběhla s nikým jiným než s rakouským Rotaxem. Motorářům z Gunskirchenu stačilo zadání a motor sami zkonstruovali a vyrobili. Italsko-rakouský projekt vykrystalizoval ve vysoce kompaktní V2, jejíž hlavy byly rozevřeny v úhlu 60 °. Přesně natolik, aby se mezi ně vešla vstřikovací aparatura japonských specialistů Nippon Denso. O tlumení vibrací se zase starala dvojice vyvažovacích hřídelí. Agregát se čtyřmi ventily a dvěma vačkovými hřídelemi v každé hlavě se lidem z Rotaxu podařilo navrhnout nezvykle nízký a díky mazání se suchou skříní také přitažlivě štíhlý. Dokonce až tak, že se v masivním hliníkovém šasi s téměř sochařsky vyvedenou kyvnou vidlicí skoro ztrácel. Pozornost na sebe strhávaly také výrazné svary či detaily jako nastavitelné nožní páky a kované napínáky řetězu.

Na rozdíl od Ducati následovala Aprilia, co se designové filozofie týká, spíše japonské předobrazy. Do paměti se jako poznávací prvek zapsaly její mnohoúhelníkové světlo a masivní zadní partie s kulatými koncovými světly. Po japonském vzoru ale Mille prošla i všemožnými testy a odstavila v národním souboji dosud kralující Ducati na druhou kolej. Neuvěřitelně vyspělý balíček, do kterého technici zapravili jak praktičnost, tak závodnický esprit, temperament a v neposlední řadě také bezpečnost. Motor zaujal svým harmonickým, ale zároveň velmi silným výkonovým přednesem, který se začal pozvolna vytrácet až těsně před 10 000 1/min. Šasi ohromilo svou neotřesitelností, křišťálově čistou zpětnou vazbou a téměř digitálně přesným zatáčením.

Jednoduše: přesně mířená rána uštědřená konkurenci – a to na první pokus! Později se ještě ukázalo, že i zpracování o hodně převyšovalo nejen italský, ale také evropský průměr. Přitom nová Mille přišla v roce 1999 na 414 500 Kč a Ducati 916 na 537 537 Kč (při průměrné mzdě 12 797 Kč pěkných pár let odříkání a šetření). Jenže k čemu bylo to všechno Mille dobré? Krásné motocykly se stejně prodávaly lépe. A stejně tak dnes v muzeích a soukromých sbírkách najdete o mnoho více vzpomínaných ikon jako 916 a pouze hrstku exemplářů Mille. Nevděk zkrátka vládne světu.

 
FFNe66kNlYI

Celkové hodnocení

4.5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Aprilia RSV Mille R 2003
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 95 kW při 9500 ot/min
Točivý moment 99 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia RSV Mille 1998-2003
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 94 kW při 9300 ot/min
Točivý moment 103 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: