MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Laverda 1000: Pozdě, ale přece

Youngtimer

Velikost se počítá. Massimo Laverda to věděl dříve než ostatní Evropané a poměrně brzy se pustil do vývoje litrového superbiku. Ten se ale přesto objevil příliš pozdě…    

Z kombajnu superbikem

Továrna na zemědělské stroje Laverda z Breganze – dodnes patří mezi hlavní dodavatele kombajnů – začala v roce 1950 stavět také motocykly. Zpočátku se skromným objemem, ale jakmile se do dění ve firmě zapojil pravnuk zakladatele, začalo v Laverdě slibně růst i povědomí o motorovém výkonu. Massimo Laverda se chtěl přeorientovat na výnosný severoamerický prostor. V polovině 60. let mu k tomu měl pomoci motor s 650 cm3 – objemem, který zvolil na základě podrobných studií tamního trhu. Byl si jistý, že taková velikost stačí, aby se Laverda etablovala jako respektovaný nováček. Jenže už během vývoje první velké Laverdy se nároky zákazníků změnily. Massimo proto zvětšil svůj twin na objem 750 cm3 a svému šéftechnikovi Lucianu Zenovi mezitím zadal do výroby dokonce „tisícovku“.

Měl to být tříválec, protože sliboval jistou nezávislost a jeho stavba nebyla příliš široká. Během prvního stadia vývoje se tento motor s alternátorem umístěným před klikovou skříní a hlavou s rozvodem OHC (nápadně připomínala Hondu CB72) velmi podobal původní sedmsetpadesátce. Na konci roku 1969 byl prezentován první prototyp, jenž se o dva roky později na milánském salónu představil ve zcela přepracované podobě. Alternátor byl přemístěn napravo od klikové hřídele, jež poháněla dvě vačkové, umístěné v hlavě s téměř pravoúhlým žebrováním. Pod masivním krytem na levé straně roztáčela kliková hřídel třířádkový primární řetěz. Masivní, 90 kg vážící pohonná jednotka byla usazena do dvojitého kolébkového rámu z kulatiny, připomínajícího legendární konstrukci Norton Featherbed. Karburace Dell’Orto s akcelerační pumpičkou zase zajišťovala odezvu na plyn bez prodlev a zapalování měl na starosti bezkontaktní systém Bosch. A výsledek? Doslova kladivo, silnější než Honda CB750 a také modernější a celkově potentnější.

Jenže Laverdu ještě stále nešlo koupit. Mezitím v roce 1972 představila Kawasaki model 900 Z1, který sklidil přesně onen obdiv, který Massimo zamýšlel pro svoji 1000. Až rok poté byla Laverda schopná přejít z předsériové do sériové výroby a další měsíce trvalo, než se dostala do rukou zákazníků – na poslední chvíli osazená dvojitou kotoučovou brzdou Brembo, která nahradila přetěžovanou bubnovou. Model 3 C se ještě chlubil vyplétanými ráfky Borrani a mnozí jej považovali za ten nejkrásnější, pěknější než model 3 CL s litými koly a zadní kotoučovou brzdou. Pořád jenom detaily, v popředí zážitku jménem Laverda 1000 byl vždy motor.

Tříválec, který byl právem považován za mistra ve svém oboru. 180° zapalovací interval se dvěma krajními písty v horní úvrati a prostředním v dolní znamenal výjimečný zvukový doprovod a solidní točivý moment. Ten se už ve 4500 otáčkách vyšplhal nad úroveň 70 Nm, kde se udržel až do 8000 1/min. A tam se vyrovnal třeba výše zmíněné Kawasaki. Podvozek sice na rozdíl od Japonců nabízel vysokou úroveň stability, ale doplácel na vysoké těžiště a poskytoval pouze elementární míru komfortu. Pokud jste chtěli předvést sportovní výkon, bylo prostě třeba zabrat a hlavně si předem vyzkoušet, jestli zvládnete spojku. Pokud jste po padesáti kilometrech nedostali zánět šlach, měli jste vyhráno.

Seznam kapitol

Technické údaje

vzduchem chlazený čtyřdobý řadový tříválec, DOHC, dva ventily na válec, 981 cm3, 52 kW (78 k) při 7800 1/min, 75 Nm při 7000 1/min, primární převod ozubeným řetězem, pětistupňová převodovka, sekundární převod ozubeným řetězem, dvojitý kolébkový rám z oceli, hmotnost s plnou nádrží 243 kg, pneumatiky vpředu 3.50 × 18, vzadu 4.00 × 18, objem nádrže 18 litrů, maximální rychlost 209 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: