MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW Lukáše Peška: Respekt


Respekt je to první, co vnímáte, když vedle něj stojíte. Natožpak když nastartujete jeho 210 koní, vyjedete na trať a uvědomíte si, že na něm Lukáš Pešek získal titul mistra ČR ve třídě superbike. Smím prosit, S 1000 RR v úpravě IV Racing?

Závody jsou od nepaměti kořením soužití člověka s technikou. A u motocyklů to platí dvojnásob. A je jedno, jestli probíhají na hlíně, nebo na asfaltu brněnského autodromu. Ať tak či onak, kromě odvahy a závodního ducha potřebujete právě dobře připravenou a precizně fungující techniku. O to víc mi poskočilo srdce, když mi v osm večer zvonil telefon, jestli bych nechtěl vyzkoušet nabroušené S 1000 RR Lukáše Peška. Ano, přesně to ultimativní nářadí, se kterým si bývalý pilot MotoGP v sezoně 2015 šampionátu Alpe Adria dojel pro vítězství ve třídě Superbike v rámci ČR a na kterém sváděl tvrdé souboje s rychlíky, jako jsou Rakušan Roland Resch, Polák Paweł Szkopek nebo Lukášův největší český rival Tomáš Zajíc. O bezesnou noc bylo zkrátka postaráno. Už jenom překodrcat národní dopravní tepnu a klukovský sen o svezení se na ryzím závodním stroji se stane skutečností.

Ráno na klidu příliš nepřidalo, za okny nějakých šest stupňů a nejoptimističtější prognóza přes den na 11 stupních bez sluníčka a vlhkost vzduchu jako hrom. Uf, slicky Pirelli se asi pěkně zapotí, aby tu koňskou kanonádu přenesly na místy řádně oslizlý brněnský asfalt (hlavně se vyhnout obrubníkům, tady by nepomohlo ani tisíc pardonů). Po obvyklé, ale v případě mém a biku číslo 52 ne zrovna nutné úpravě ovládacích prvků a minimalistické technické instruktáži, jež proběhla v duchu „není co vysvětlovat, všechno je tak, jak to znáš“ (tak tedy dobrá, říkám si), nastala hodina H a výjezd na poloprázdnou trať na pětadvacet minut.

VLK V ROUŠE BERÁNČÍM

Vzhledem k tomu, že jsem drtivou většinu svého krátkého okruhářského života strávil na šestistovce, mám před litrovými superbiky možná až příliš úzkostlivý respekt. A ten je na prvních dvou kolech zatraceně znát. Hned ve druhé zatáčce mě s prstem v nose předletí Viktor Noss a ještě mi stihne zamávat a vysmát se mému šnečímu tempu. No nic, soužití naštěstí proběhlo hned po dvou dalších rundách. Až mě překvapilo, jak je tenhle na konkrétního pilota nastavený bike intuitivní, co se ovládání týká. Teď už je ale na čase zjistit, kde má plyn ride-by-wire doraz. Odvážím se hned na rovince před „áčkem“ a nestačím se divit.

Dioda jemné kontroly trakce bliká jako o život a přední kolo opisuje balistickou křivku. Zkouším si pohrávat s nastavením DTC, ale v panujících nepříznivých adhezních podmínkách to nemá cenu, zadní kolo se okamžitě trhá z asfaltu a dostávám se na úroveň, do níž moje ambice rozhodně nesahají – takže zpět na výchozí hodnotu. Motor má neuvěřitelnou sílu. Děsivá je tahle skutečnost zvlášť ve chvíli, kdy uvážíte, že nebylo třeba vyměnit všechny díly v motorové skříni za „hyperzávodní“ záležitosti, ale stačilo se spokojit pouze s továrním HP power kitem v podobě programovatelné řídicí jednotky a systému Akrapovič (jak ten jenom zpívá!). Setkání třetího druhu se odehrává v momentě, kdy rychle letící červená ručička otáčkoměru mine dvanáctku, vy máte dostatečně potlačený pud sebezáchovy a otočíte posledních 10 % plynu. Motor zaječí a nemilosrdně vás vystřelí s intenzitou lodního kanonu. Tady je oproti sériovému stroji citelný rozdíl.

Mapování je nicméně ukázkově vyladěno, neurvalé chování je pro něj zapovězeno. V rozsahu 5000–9000 otáček, který nejčastěji využijete v průběhu zatáčení, byste jemnější odezvu a přesnost dávkování jen těžko hledali. Zmíněných posledních 10 % plynu pak slouží jako pomyslná forsáž při výjezdu… I když pomyslná, ona je spíš fascinujícím způsobem reálná!

Seznam kapitol

JAKO V PEŘINCE

Sotva přední kolo po průletu rovinky dosedá, je čas jít na brzdy. Tady teprve začínám vnímat, jak se rozehrává orchestr motorové brzdy, podvozku, božího elektronického downshifteru a nejbrutálnější brzdové sestavy, jakou jsem kdy zažil. Bremba DC70 astronomické hodnoty se zakusují do kotoučů a nastává instantní zpomalení. A ještě si díky absolutnímu citu na páčce můžu na milimetry pohrávat s adhezí zadního kola. Snížení rychlosti dokonáno, tak hurá do zatáčky. Symfonie! Rychlost a samozřejmost, s jakými se S 1000 RR položí do oblouku, berou dech. Titěrná práce s geometrií o sobě dává vědět – ochota zatáčet je prostě skvělá. A podvozek Öhlins (vpředu FGRT, vzadu TTX36) bez diskuzí ospravedlňuje svou cenu. Kdo by si snad myslel, že závodní setup se automaticky rovná tvrdosti vězeňské pryčny, škaredě by se pletl. Lukášova preference je jasná – cit a informace

A těch se mi do rukou a pod zadek dostává pořádná porce, bez ohledu na to, v jaké jízdní situaci zrovna jsem. I když je adaptivní tovární systém DDC v mnoha ohledech skvělý a pomáhá vám být rychlejší, teprve tady, s vypiplaným arzenálem Öhlins, cítíte v každé zatáčce v dlaních to správné šimrání – to se připomíná ryzí závodní technika. Šasi sametově žehlí i ty nejhorší nerovnosti na „áčku“ a „céčku“, ale přitom na brzdách a při prudké akceleraci zůstává překvapivě klidné. Jenom je třeba poprat se s neustále se zvedajícím předním kolem. S tím ale zdatně pomáhá elektronika. S tímhle podvozkem musí být souboj o každý milimetr trati doslova radost – drobné korekce stopy kvituje s agilním nadšením i v maximálním náklonu. A ta lehkost! Přehodit litrový superbike (oproti konkurenci ne zrovna titěrných rozměrů) ze strany na stranu nedá vůbec práci. Ostatně není divu, suchá hmotnost se i díky použití lehkých ráfků Marchesini ustálila na 172 kilogramech, což je údaj srovnatelný například s elitou v IDM, pro BMW domácím šampionátu – klobouk dolů.

Traťoví komisaři vyvěšují červenou vlajku a rozjížďka snů končí. Jen nerad a s těžkým srdcem odevzdávám #52 zpět do rukou jeho opatrovatelů a přemítám nad jednoduchým a přitom tolik účinným receptem týmu IV Racing na perfektně fungující superbike. Ten jenom potvrzuje, že není třeba (a jak se ukazuje, ve výsledku je spíš na škodu) snažit se přechytračit tovární inženýry a složitě předělávat, upravovat a měnit výtečný sériový základ. V tomto případě jej stačilo pouze dobře dochutit, abych měl neodbytný pocit, že takhle rychle jsem brněnský autodrom ještě nikdy neobkroužil…

Seznam kapitol

VERDIKT

BMW S 1000 RR #52 v péči IV Racingu je nádhernou ukázkou toho, že i v Česku umíme připravit precizní motocyklovou techniku, která je jak pastvou pro oko, tak balzámem pro pilotovu duši. Setkání s takovým koncentrátem síly, přesnosti, lehkosti a intuitivnosti ovládání je nevšední zážitek, který by si ale každý, kdo to s okruhy myslí vážně, měl alespoň jednou v životě dopřát. Jenom naučit se ho využívat podobně efektivně jako Lukáš Pešek chvíli zabere…

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
BMW S 1000 RR
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 142 kW při 13000 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 9750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW S 1000 RR (2015)
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 146 kW při 13500 ot/min
Točivý moment 113 Nm při 10500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: