Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 10/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Vybíráme naked do 200 000 Kč
Rozhovory: Marquez, Staša
Test sportovně-cestovních pneu

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM 990 Super Duke: Rebel z bazaru

Ojetina

Je to rebel! Hlasitý, hrubý, agresivní, a co se benzinu týká, tak trochu notorik. Nakonec ale stejně zjistíte, že je fajn mít ho za kamaráda.

Už svým příchodem na trh v roce 2005 předznamenal první velký naked KTM jasný odklon od mainstreamu. A řádně rozbouřil tehdejší víceméně stojaté vody umírněných naháčů z Japonska či Mnichova. Hned z kraje produkčního období se pro oranžového rebela zrovna masa zákazníků nerozhodla (na sklonku výroby jich bylo dokonce pětkrát méně), ale to se dalo vcelku čekat. Rakouský výrobce se nikdy netajil tím, že i v rámci silničních biků se bude držet směru v duchu hardcore, vytyčeného jeho endury již v 90. letech. A tak se také stalo i v případě 990. Není to motocykl pro bábovky, příliš se nehodí na cestování (ve dvou už vůbec ne) a při každodenním používání je také tak trochu jiný.

Do modelové péče v roce 2007 byl Super Duke navíc vděčný štamgast na všech benzinkách v okolí – když jste se nestyděli a brali za plyn, 15litrovou nádrž jste při spotřebě nad 10 l/100 km vycucli v mžiku oka. Až úpravou vstřikování se rozežraná pověst Rakušana usadila do nijak v rámci segmentu nevybočujících mezí. V čem ale Super Duke vždy vynikal a co se nikdy nezměnilo, byla maximální zábava v zatáčkách. Toto renomé jenom přiživil model R (první rok beze změn na motoru), jehož podvozek byl ještě větší řezačka asfaltu. 120koňový V-twin také ostudu nedělal a s 200kilovým strojem zacházel vpravdě energicky. Jen pod 4000 1/min si občas vztekle zaškubal řetězem, ale to už k vyjádření rebelství patří… Zásadní spolehlivostní rebelii si ale Super Duke odpustil. 50 000 km nájezdu tak mohlo být naprosto bezproblémových. A navíc jste během nich měli jednu jistotu: ani vteřinu jste se nenudili!

Servis a údržba

V rámci prvních ročníků výroby si majitelé nejčastěji stěžovali na nespolehlivou volnoběžku startéru a na občasné problémy s elektronikou kvůli defektnímu kabelu. Tyto problémy měla odstranit modelová péče, případně ruka školeného mechanika v autorizovaném servisu. O to důležitější je požadovat od prodávajícího odpovídající servisní historii. Dalším známým nešvarem byl průsak oleje do chladiva. Během předkupní prohlídky proto pečlivě zkontrolujte chladič a vyrovnávací nádržku a pátrejte po stopách maziva. Eventuální problém spolehlivě odstraní přetěsnění hřídele pumpy silnějším materiálem. Celkově je však litrový twin považován za mechanicky spolehlivý. Což se ale nedá říct o vypínacím válci spojky – těsnění pístku může po čase povolit a kapalina uniknout. Následně není možné spojku bezpečně vypnout. Kromě výměny originální těsnicí sady se nabízejí i jiná aftermarketová řešení.

Seznam kapitol

Situace na trhu

Charakteru motocyklu pro individualisty odpovídá i šíře nabídky ojetých Super Duků. Na českém trhu lépe vyberete mezi ojetinami standardního modelu, jejich nabídka pokrývá rozpětí modelových ročníků od prvního roku výroby 2005 až po ročníky 2008. Cena za kusy v nepříliš přesvědčivém stavu startuje na 90 000 Kč. Mezi novějšími ročníky už můžete pátrat i po modelu R. Toho je jako šafránu, ale většinou bývá z rukou opravdových fandů, kteří o motocykl dobře pečovali (nebo z dovozu). Stavu a fandovství odpovídá také cena – za „erko“ v pěkném stavu zaplatíte okolo 150 000 Kč, přičemž může jít i o první modelový ročník 2007 se slabším motorem. Zapátráte-li na německém trhu ojetin, zjistíte, že ceny tam začínají na cca 4000 €. Čas od času se objeví i výhodné nabídky téměř nepoužitých strojů od dealerů, mizí velmi rychle a zaplatíte za ně podstatně víc – okolo 7500 €. Nejčastější zásahy do originálního stavu představují úpravy vzhledu a laděné koncovky výfuku.

Seznam kapitol

Historie modelu

2005: Debut KTM 990 Super Duke se zásadně pozměněným původně endurovým dvouválcem LC8 – větší zdvih a vrtání, vstřikování, 120 koní. Nový, o 9 kg těžší příhradový rám z oceli s hliníkovou podsedlovkou. Plně nastavitelné podvozkové komponenty WP Suspension (na zadním tlumiči rychlá i pomalá komprese), radiální brzdiče, hmotnost 199 kg Cena: 354 800 Kč

2007: Nový typ: kvůli přizpůsobení emisní normě Euro 3 přepracované vstřikování snižující spotřebu, zvětšená nádrž (18,5 namísto 15 l), tupější úhel řízení, nová přední maska pro lepší ochranu před větrem, hmotnost 203 kg. Současně uveden jednosedadlový model 990 Super Duke R s delším zadním tlumičem s nižším zdvihem (150 namísto 160 mm), frézovanými můstky vidlic, tlumičem řízení, karbonovými díly a oranžovým namísto černého rámu a s hmotností 199 kg Cena: 368 100 Kč, 401 000 Kč (Super Duke R)

2008: Výkon motoru modelu R navýšen díky větším titanovým sacím ventilům a lehčí klikové hřídeli na 132 koní. Cena: 359 900 Kč

2013: Poslední rok výroby. Od roku 2012 byl v nabídce pouze model R jako dvoumístná verze se 125 koni. Cena: 289 700 Kč

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5
+
Agilita a zábava v zatáčkách
Mechanická spolehlivost motoru
-
Volnoběžka startéru
Elektronika u prvních modelů





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 990 SuperDuke
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 88 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 990 Supermoto R (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1000 cm3
Výkon 85 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 97 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 990 Super Duke R (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1000 cm3
Výkon 92 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 990 Super Duke R
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 97 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 102 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 990 Super Duke
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 88 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 100,6 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Africa Twin sklidila v prvních testech výhradně pozitivní recenze, až to vypadalo, jako kdyby neměla…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: