Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 9/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Pneumatiky na cestovní endura
Bety RR 2017
Testy, rozhovory, reportáže

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Indian Roadmaster vs. H-D Electra Glide: On the road

Srovnávací test

Indian Roadmaster a Harley-Davidson Electra Glide Ultra Ltd. jsou motocykly stvořené pro putování nejen prostorem, ale i časem. Jsou to motocyklové osobnosti par excellence. A podle toho se chovají i ke svému jezdci, od něhož chtějí jediné: vydat se na cestu.

Respekt – to je první, co cítíte, když se s oběma Američany potkáte. Není to hi-tech nadšení, které zažíváme u motocyklových novinek. Nechtějí vás fascinovat výkonovými hodnotami nebo záplavou nesrozumitelných zkratek elektronické výbavy. Tyto stroje k vám přistupují jinak, neboť od první chvíle dávají jasně najevo svoji osobitost. Cítíte z nich kus americké historie, odkaz zámořských předků, dědictví motocyklových generací. V jejich sedle si uvědomíte, že ačkoli slova o tradici a historii zprvu zní jako tolikrát použité klišé, platí tu beze zbytku a doslova. H-D a Indian jsou tak jiné, že téměř nepasují do dnešní doby, kdy poctivou práci často nahrazuje ukřičený marketing, který se s pomocí laciných plastů snaží zakrýt unifikovanou motocyklovou bezpohlavnost. Tady je ale ještě vše v pořádku. Zatímco berete za masivní rukojeti Electra Glidy nebo usedáte do nádherného koženého sedla Roadmasteru, nabýváte přesvědčení, že každý detail, každá součástka těchto obrovských, těžkých a nesmyslně drahých strojů v sobě nese kus motocyklové historie. Historie, v níž v tolika obměnách a variacích zaznívala pořád jedna a tatáž výzva – prostě vyrazit na cestu a jet.

Duo a ČZ

Cesta v sedle Harleye začíná už v roce 1965. Tedy v roce, kdy pražský majáles skandálně navštívil Allen Ginsberg, kdy člověk poprvé vystoupil do volného kosmu nebo kdy už rok sjížděla z mladoboleslavských výrobních pásů Škoda 1000 MB. A kdy twin tehdejší Duo Glidy poprvé namísto nožní páky probudil k životu elektrický startér. Zrodila se tak Electra Glide, jejíž dědictví tu nyní o 50 let později stojí před námi v moderní interpretaci roku 2015.

Za řídítky Indianu se vydáte do minulosti ještě hlouběji – až do druhé poloviny 40. let minulého století, kdy ve springfieldské továrně vznikaly první generace Roadmasterů. Indian tehdy chtěl navázat na věhlasnou předválečnou pověst nejstarší a nejsilnější americké motocyklové značky. Jenže to byla pohnutá poválečná doba. Jako úsměvný paradox motocyklových dějin nám dnes může připadat, že dopomoci americké legendě k úspěchu měla i tehdejší spolupráce s naší strakonickou ČZ. Takže pod značkou Indian se tehdy prodávala i strakonická ČZ 125 t. Nynější Roadmaster odkazuje právě do raných 50. let, kdy se zdálo být možné všechno, a to až do chvíle, než v roce 1953 přišel nemilosrdný krach v důsledku slabých prodejů. Pod křídly Polarisu se nicméně Indian snaží už čtyři roky zapomenout na všechny neúspěšné pokusy o znovuoživení, a nutno dodat, že se mu to daří. Letošní rok zaznamenal rekordní prodeje, což vede k dalšímu rozvoji, který můžeme přes Atlantik zaznamenat i u nás. Třeba na konci září bylo v Pardubicích otevřeno už páté zastoupení Indianu v ČR. I toto je jeden z mnoha střípků pohnuté motocyklové historie, který dotváří majestát Roadmasteru.

Seznam kapitol

„Born to run“

Když se usadíte za americká řídítka, okamžitě moc dobře víte, že tohle nejsou biky pro každého. Na místě máte co dělat, abyste je vůbec ovládli – přes čtyři metráky živé váhy a 30litrové postranní kufry dávají tušit, že síla v pažích bude třeba nejen pro manipulaci na místě, ale i při jízdě ve stísněném městě. Oba koráby vás hned utvrzují v tom, že jsou to ony, na co se tady bere ohled. Ačkoli jejich výbava vám naplno ukáže, co znamená luxus, musíte se za jejich řídítky chtě nechtě přizpůsobit. Už při jízdě po městském okruhu se ukazuje, jak odlišné myšlení oba motocykly od svých jezdců vyžadují, hlavně co se týče prostoru. Musíte si prostě rozmyslet, kam vůbec zajedete, na jakém místě se otočíte a kde zaparkujete.

Stojíme tedy v nekonečném proudu zaměnitelných a najednou úplně obyčejných aut – drobné blondýny ve zbrusu nových SUV, manažeři v černých limuzínách, neustále spěchající řidiči služebních dodávek. Městský mumraj by nám jindy lezl na nervy, nyní ale jako by shon a stres jednoduše obtékaly ladné linie obou strojů a samozřejmě nás míjely. Trochu schovaní za polokapotáží zapomínáme na vlekoucí se okolní provoz, protože naši pozornost strhávají charismatické motory.

V hlubokém sedle Glidy cítíte převalování pístů Twin Camu 103, jehož zdvihový objem předčí mnohá osobní auta kolem. Při popojíždění ale cítíte, jak se H-D vzpírá nízkým rychlostem, jak mu město není po chuti. Objem ničím nenahradíš – věčnou pravdu tohoto rčení si uvědomíte i v sedle osmnáctistovky Roadmaster, jehož Thunder Stroke 111 je jedním z nejkrásněji zpracovaných dvouválců, jaké jsme kdy viděli. Jenže ve městě to sotva oceníte – spojka Indianu jde pořádně ztěžka, navíc výfuky vedené na pravé straně začínají pálit do nohou. Oba motocykly chtějí pryč, za hranice města i vašich každodenních starostí. Pozvolna se prokousáváme k okraji metropole, zatímco nám na mysli postupně tanou slova z přelomového alba Bruce Springsteena: „tramps like us, baby we were born to run“.

Na song Born to Run si naplno vzpomeneme, když město mizí za našimi zády: zrozeni k tomu jet – bez přestání pořád dál a pryč. Toto krédo celé jedné americké generace naplno ztělesňují oba mohutné twiny. V jejich obrovských válcích vyplachovaných ventily ovládanými přes zdvihací tyčky kdysi tak rozšířeného rozvodu OHV se převalují písty kolem 2000 otáček a suverénně tím určují tempo, kterým plujeme krajinou zalitou zářijovým sluncem.

Seznam kapitol

Tablet a kladivo

Ačkoli jsou si oba motocykly na první pohled velmi podobné, během naší cesty se pozvolna naplno ukazuje jejich odlišný charakter. H-D v nás postupně vzbuzuje pocit, že ze své 50leté historie toho odložil vlastně jen docela málo. Dotyková obrazovka, MP3 přehrávač nebo ABS nijak nerozmělňují pocity, které máte v sedle. Ty jsou vždy o něco intenzivnější a hrubější než v sedle Indianu. Twin Cam vibruje o něco víc, je hlasitější a dominantnější. V sedle Harleye se cítíte o něco drsnější, než možná ve skutečnosti jste, brzy vás ale tohle spiklenectví začne bavit. Charakter H-D je vidět i na mnoha drobných detailech – Electra Glide je vyzrálým a přes přemíru luxusu vlastně spartánským motocyklem. Pořád z ní cítíte kus hrubě opracovaného železa, které se s americky sebevědomým zápalem rozpohybuje kupředu, kdykoli jen budete chtít.

To Indian působí docela jinak. Roadmaster je víc vyšperkovaný, jeho design je o něco výstřednější i barvitější. Odlišný je nakonec i pocit za řídítky. Indian je totiž celkově modernějším motocyklem – je uhlazenější, mnoha svými detaily ve vás budí dojem, že mu byla věnována větší péče. Ne hrubé ruce dělníků z Milwaukee, ale spíše pero digitálního tabletu v rukou inženýrů Polarisu dotvářelo uhlazené tvarosloví stroje. Pocit novějšího, modernějšího motocyklu se projevuje rovněž v jízdních vlastnostech. Zatímco Electra Glide je v nízkých rychlostech nepříjemná a nechce s vámi moc spolupracovat, Roadmaster zůstává v klidu a pohodě. Jeho odpružení je komfortnější a lépe se vyrovná s nerovnostmi vaší dlouhé cesty. I projev motoru je uhlazenější. Nedosahuje sice výkonu Harleye (naměřili jsme mu 81 koní při 5000 1/min, kdežto H-D 86 k při 5000 1/min), exceluje ale skvělým nástupem od nízkých otáček, kde máte už ve 2000 1/min k dispozici neuvěřitelných 135 Nm (!). Twin Cam ze sebe ve stejných otáčkách vymáčkne stěží „pouze“ 120 Nm. Indianu jsme navíc naměřili 148 Nm při 3000 1/min, H-D pak o 11 Nm méně. Výkonové rozdíly nicméně během jízdy vlastně ani nepoznáte. Postřehnete však, že masivní zátah Roadmasteru odspodu není na úkor jeho kultivovanosti a velmi jemných a čitelných reakcí na přidání plynu.

Harley je nicméně v tomto dvouválcovém duetu vždy tím, který chce dominovat. Jestliže Thunder Stroke jasně určoval tempo v nízkých otáčkách, v horní oblasti má navrch H-D, jehož Twin Cam jde lépe a dravěji za plynem. Umí ukázat chuť po otáčkách a přesvědčí vás svojí dynamikou. S ní koresponduje i podvozek. Navíc – a to nás překvapilo – H-D díky systému Reflex, který elektronicky distribuuje brzdnou sílu mezi přední a zadní kolo, nakonec zpomaluje o něco lépe než Indian. V sedle Glidy vás také potěší větší volnost náklonu a více se nám zamlouvá i funkce systému Boom! Box – dotykový displej v sobě šikovně integruje jak dobře fungující navigaci, tak opravdu kvalitní audiosystém.

Ačkoli jsou oba koráby tak trochu výstřední a hříšně drahé, nemělo by to zakrýt naši zkušenost, že se na ně dá dívat i poměrně dost praktickýma očima – tedy pokud lze vůbec toto hledisko u motocyklu za 800 000 Kč brát v úvahu. Jak Roadmaster, tak Electra jsou totiž skutečně plnohodnotnými cestovními parníky. Protažené boční kufry Harleye pojmou dohromady 64 litrů, top case dokonce 70 litrů. Elegantní oblé kufry Indianu jsou na tom podobně (65 litrů), horní kufr s vnitřním osvětlením pak obsáhne 64,5 litru zavazadel. To stačí už na pořádně dlouhou dovolenou, kterou vám zpříjemní i tempomat a dojezd kolem 400 kilometrů.

Odlišnosti obou motocyklů by ale neměly zakrýt to, co oba spojuje. Jak Indian, tak Harley-Davidson totiž zdaleka nejlépe umí to, co chceme vlastně od každého motocyklu. Jednoduše vyrazit na cestu, nechat všechny starosti za sebou, zapomenout na čas a jet. Oba mají schopnost vás okouzlit svým šarmem, který nijak nezakrývá dědictví jejich otců. Právě díky tomu se s nimi můžete přenést nejen v prostoru, ale i v čase. Kamkoli budete chtít.

 

Seznam kapitol

Verdikt

S těmito biky se všude postaráte o pořádný rozruch. Jsou to opulentní, exkluzivní a dominantní motocykly. Nemá cenu se příliš bavit o jízdních výkonech nebo zrychleních, protože oba nabízejí vrchovatě něco docela jiného: osobitost a charakter. Samozřejmě existují technicky vyspělejší stroje, ale o to tu nejde. Jsou nesmyslně drahé, příliš velké a těžké, ale právě proto je budete milovat. Jejich rozmar by nicméně neměl zakrýt to, že se jedná o plnohodnotné cestovní biky, na kterých projedete Evropu křížem krážem. Electra Glide je divočejší, dominantnější a celkově hrubější. Roadmaster je zase spíše uhlazený, modernější a do posledního detailu perfektně vycizelovaný. Ani jeden se nehodí pro každý den, pokud z něj však chcete uniknout, těžko najdete lepší cestu než v sedle těchto dvou amerických klasiků.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5





Komentáře

Motokatalog
Indian Roadmaster
Technické informace:
Objem motoru 1811 cm3
Výkon 62 kW při 4500 ot/min
Točivý moment 139 Nm při 2600 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1690 cm3
Výkon 64 kW při 5010 ot/min
Točivý moment 138 Nm při 3750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Má 160 koní v cestovním enduru opravdu smysl? Vlajkovou loď z Mattighofenu jsme otestovali na české…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: