Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 8/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Nejlepší cestovní enduro?
Test sportovních pneu
TT Isle of Man 2016

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Suzuki GSX-S1000F: Poslední mohykán

Představení

Tělem tak trochu klame, ale pocity, které pouští k vašim rukám, falešné rozhodně nejsou. Ryzí charakter novinky z hamamacu jsme prověřili na mosteckém autodromu. Má šanci se prosadit v době elektronické?

Ať už si to chceme přiznat nebo ne, do motocyklového odvětví čím dál více proniká fenomén umělé inteligence. Stroje jsou vybaveny chytrými řídicími jednotkami, které každou milisekundu přesně vědí, co se s motocyklem děje nebo neděje. Nemůžu si ale pomoci a určitě nebudu sám, komu přijde, že se nasazením takové techniky alespoň částečně vytrácí ono pověstné pouto (dámy prominou) muže a stroje. Díky všemožným asistencím a jejich chirurgicky přesným zásahům už vaše rozhodování a konání nemá ve finálním chování biku takovou váhu jako dříve… Ovšem pokud zrovna nekrotíte na výjezdu na cílovou rovinku mosteckého autodromu delfína připomínající Suzuki GSX-S1000F. To je pak úplně jiný příběh. Ultramoderní elektronikou napěchované stroje na nejrychlejší časy nechť odstoupí na chvíli stranou. Nová Suzuki, a těžko říct, jestli to tak v Hamamacu zamýšleli, je stroj zejména na pocity. Na zážitky z dynamické jízdy, které zprostředkovává stylem, jenž se dnes už tak moc nenosí. Máme ale podezření, čím to bude.

ČÍSLO PĚT ŽIJE

K5 – dva znaky, které už hezkých pár let hypnotizují skalní fanoušky Suzuki, zbytku zase ručí za dostatek výkonu a úctyhodný mechanický projev. Řeč je samozřejmě o motoru „efka“ – dlouhozdvihovém řadovém čtyřválci, který se původně vyskytoval v superbiku GSX-R v letech 2005 až 2008. Inženýři jej vybrali hned z několika důvodů. Za prvé pro jeho zásobu newtonmetrů ve středním pásmu otáček – od 5500 do 7300 otáček táhne jako pivovarský valach. Za druhé pro jeho kompaktní proporce a umístění bezvadně pracující převodovky, díky kterému se mohli pustit do designu rámu s přímou svislicí mezi krkem řízení a uložením kyvné vidlice. A v neposlední řadě také proto, že jej předchází jeho pověst a má potenciál tenhle bike prodávat. Udělali dobře a ještě k tomu byli příliš skromní – výrobce uvádí 145 k při 10 000 1/min. Poté, co jsme „delfína“ postavili na brzdové válce, rozsvítilo se na nás dokonce 156 koní při 11 300 1/min. A jsou tam, všichni do jednoho, věřte mi. A rádi se připomenou třeba při nešetrném zacházení s plynovou rukojetí – pozůstatek po ekologickém šimlu (u VW by mohli vyprávět...) v podobě vypnutých vstřikovačů při zavřeném plynu a jejich přechod do běhu je znát, ale pořád zde má rozhodovací pravomoc pilotovo pravé zápěstí, které po chvíli cvičení zvládne tento neduh do velké míry eliminovat. Alespoň vás to nutí být při práci s plynem stále ve střehu.

Suzuki moc dobře ví, že tenhle motor umí zazlobit, a tak na GSX-S nasadila jeden z minima výkřiků moderní elektronické doby v podobě třístupňové kontroly trakce. Její systém regulace je prostě fajn, opět trochu ze staré školy. Se stupněm tři můžete klidně uprostřed třeskuté zimy vyrazit na rybník, nedovolí vám přidat razantněji plyn, dvojka je benevolentnější a jednička je přesně tak akorát. Když na zadní kolo pošlete víc výkonu, než zvládne přenést, Suzuki vám dá zřetelně za uši, ale poté problém v poklidu vyřeší a jedete dál. Jednoduše řečeno: naprosto přesně cítíte, kdy vám elektronika sahá do řízení, a plynule se dokážete držet přesně na tomto limitu (u nejmodernějších systémů stěží poznáte, že něco dělají za vás). Pokud si troufáte, máte možnost kontrolu trakce vypnout (přepínání i vypínání za jízdy). Což se nedá říct o ABS, které na několika místech okruhu dokázalo vyrobit nepříjemné probrzdění, na běžné silnici je ale jeho citlivost bez výtky. Stejně tak brzdová soustava – ani sem nedorazil moderní trend použití opletených hadic (pocit na páčce by s nimi byl lepší), ale čtyřpístková radiální Bremba ve spojení s pohlednou axiální pumpou kupodivu ani po šesti rychlejších kolech na okruhu nijak markantně nevadla.

Seznam kapitol

KAPOTA VEDE

Sportovní jízda GSX-S prostě sedí, jedno jestli ve vlásenkách na Vysočině, nebo na volných jízdách v Mostě. Silný motor ve spojení s velmi příjemnou jezdeckou ergonomií (méně na přední kolo orientovanou než u nakedu) a drobnou, ale docela funkční ochranou proti větru vám dovolí užít si to na maximum (pochopili to i první zákazníci, a tak Suzuki už teď hlásí, že kapotované F se prodává lépe než naháč). Odezva od podvozku je transparentní a šasi na vaše pokyny reaguje velmi příjemně. Nečekejte žádnou ostrou řezačku vracáků, která do náklonů padá jako vzteklá. Na Suzuki se všechno děje tak nějak samozřejmě, v poklidu, ale zároveň velmi svižně a přesně. Je pravda, že při rychlejším tempu na autodromu se jako první projeví limity v podobě zbytečně dlouhých hlásičů náklonu a zadního tlumiče. Změna byť na předpětí a odskok omezeného nastavení ale vyřeší ledacos ještě předtím, než sáhnete po nákladném aftermarketovém řešení.

Zajímavý je spíše kontrast, který je u podvozkových komponentů patrný na první pohled. Plně nastavitelná 43mm USD vidlice KYB je doplněná zadní jednotkou, na které se nepochybně podepsala červená tužka finančního oddělení továrny. Vzhledem ke sportovním ambicím téhle Suzuki by zde bylo namístě hodnotnější řešení. Hbitosti by zase prospěl vyšší profil zadní pneumatiky než použitý (a v dnešní době řekněme již trochu zastaralý) 190/50. Ale Suzuki se s modelovou řadou GSX-S nepouštěla do žádných velkých experimentů. Vsadila na jistoty a dala si pořádně načas, nicméně vyrobila poctivý, krásně zpracovaný a dobře fungující motocykl. Přesně takový, jaký máme rádi.

Seznam kapitol

VERDIKT

Nemá cenu vést plané debaty o líbivosti či odporu k designu kapotovaného „efka“, to nechme vkusu. Důležité je, že GSX-S1000F funguje způsobem jako už dlouho žádná novinka. Jízdním projevem místy připomíná biky ze staré školy na přelomu tisíciletí a zároveň z ní vyzařuje solidnost a důvěra. Jeden z nejlepších čtyřválců planety je zpět – obklopen kvalitami, které i v době vysoce rozvinutých výpočetních kapacit na motocyklech mají své místo na slunci. Vyzkoušejte ji, už jen pro ten chrapot z airboxu a mechanický koncert ve vysokých otáčkách...

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 319 900,- Kč
Cena testovaného modelu 319 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Suzuki GSX-S 1000 F
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 107 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 106 Nm při 9500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki GSX-S 1000
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 107 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 106 Nm při 9500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Každý týden přináší exploze teroristických útoků ve světě. Jaká je situace v exotických zemích? Je v…

Neortodoxní přístup k vývoji motocyklů má Yamaha v krvi. dokládá to již druhý přírůstek do rodové…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: