Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 6/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Suzuki V-Strom po 50 000 km
Abaja: MotoGP vs. WSBK
Rozhovor: šéfdesignér KTM

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

H-D Road Glide Special: Wild, wild horses

Test

„Máme svobodu, ale nemáme čas si ji užít,“ deklaruje Mick Jagger v baladě Divocí koně a mnozí z nás dnes už minimálně tuší, o čem mluví. Nová Road Glide tu ale není jen pro znavené hvězdy showbyznysu a přepracované byznysmeny. Je tu pro každého, kdo chce jezdit opravdu „dálku“.

Jádro pudla hledej v motoru, motor je alfou a omegou každého motocyklu a také hlavním nositelem jeho charakteru,“ poradil mi kdysi jako elévovi kamarád a právě přes motory velký fachman. Od té doby se je snažím poslouchat a rozumět jim. Stejně jako vy nemám některé rád, jiné toleruji, další mne zajímají, jiné fascinují. Každopádně ty véčkové z Milwaukee miluji. Když slyším jejich flegmatický tlukot, zklidní se mi tep a podvědomě nasávám atmosféru dlouhé cesty a všeho, co s takovou cestou souvisí. Pravidelně se mi vybavují okamžiky z cest minulých, které byly prostě fajn. Véčka z Milwaukee ve spojení s touringovými modely pro mne bývají garancí, že budu mít aspoň na chvíli od všech konečně klid a světu ukážu své lepší já – klidné, vyrovnané, trpělivé a vstřícné.

Glidu neuštvete

Ještě rozhicovaný velkoměstem a jeho tempem se o to snažím cestou na jih, pod Alpy, kde mne čeká důležitý rozhovor a focení. Chvátám a Glidě se to nelíbí – a neváhá mi to dát jasně najevo. Po dálnici hravě drží tempo 160 km/h, což vám díky opravdu zdařilé ochraně a intuitivně ovladatelnému tempomatu ani nepřijde. Navíc je neskutečně stabilní v přímém směru a také neskutečně pohodlná a vstřícná ke své posádce – ve výbavě naleznete mnohem více, než budete opravdu potřebovat, jmenovat tu vše by bylo nešetrné vůči přírodě. Ale jakmile přijde na lámání chleba v zatáčkách, rychlých i těch pomalých, je dobré být obezřetný.

„Roadka“ vážící s plnou nádrží téměř 400 kg je těžkým a komfortním motocyklem a při překlápění z náklonu do náklonu je to znát. Díky nové kapotáži navíc přibylo nějaké to kilo nad přední kolo a řízení není tak přesné, jak jsme byli zvyklí u sestřičky Street Glidy. Ovládání pohupující se a měkoučké Road Glidy v šumavských vlásenkách tak připomíná spíše navigaci korvetního kapitána než řidiče motocyklu a je si na něj třeba zvyknout. A konstatovat, že i když to Glide umí i rychle, stvořena byla pro vyrovnanou a pohodovou jízdu. Pocity klidu a duševní rovnováhy ve vás bude na rozdíl od vášnivého guzzího véčka vyvolávat také výkonný 90koňový Twin Cam 103. Netrhá asfalt, ale díky 140 Nm v 3500 1/min jde neuvěřitelně hutně odspodu a na overdrive, tedy šestý rychlostní stupeň, se při 130 km/h jen líně převaluje a naplňuje vás pocitem, že svůj život máte opět pod kontrolou. Na dálnici celkem snadno získáte dojem, že byste mohli jet až na kraj světa, a už jenom ta myšlenka vás bude v sedle H-D ohromně bavit.

Právě v tom jsou pro mě americké touringy opravdu jiné: zatímco ostatní motocykly vás více či méně ďábelsky ponoukají k rychlé a ještě rychlejší jízdě, Glidy ve vás probudí sklony k zenovému buddhismu a blaženému stavu nechvátání. Ono beztak není kam, což poznáte po pár stovkách kilometrů, na kterých se budete s nabuzenými rychlíky pravidelně potkávat na benzinách. Když už jsme u tankování: Roadka si ani při dálničním tempu neřekne o více než 6,5 l/100 km a svým dojezdem blížícím se ke čtyřem stům kilometrů směle konkuruje cestovním endurům. Volba je tedy spíše otázkou stylu.

Seznam kapitol

Chopper nebo enduro

A právě k nim může být nový touringový model z USA alternativou. Že jsem se zbláznil, když tyto dvě kategorie srovnávám? Možná, ale dobře si pamatuji, jak často v redakci podobné otázky řešíme: „Který bike by sis koupil na cestování po Evropě?“ A shodujeme se na tom, že co se komfortu, úložného prostoru a dovolenkového pocitu z jízdy týče, hledají právě velké cruisery konkurenci jen těžko. A ten kousek šotolinky k alpskému penzionu s nimi zdoláte také. Ale na Roadu jsou i další praktičnosti, například opravdu skvělé světlo, které vám z noci udělá poledne, nebo kombinované brzdy Brembo s ABS s velmi dobrým účinkem (vpředu dokonce čtyřpístkové třmeny), spousta prostoru pro nohy a bolavá kolena, překvapivě velké kufry, obrazovka dotykové navigace pěkně na očích, hudba.

Seznam kapitol

Jasná linka

Jako většina modelů H-D, ani Road Glide nespadla z nebe jen tak náhodou. Za prvé je tu opravdu povedený projekt Rushmore, díky němuž inženýři z H-D získali od svých aktivních zákazníků relativně přesnou představu o tom, na čem je třeba v budoucnu zapracovat, a podle toho se také už pár let řídí, a pak je tu kus jedinečné historie, na kterou se může tato Glida odvolat. Tour Glide osazená motorem Shovelhead, prabába testované novinky, spatřila světlo světa v 80. letech a rychle se stala volbou číslo jedna pro dálkovou turistiku a s malými změnami se vyráběla až do roku 1997, kdy prošla redesignem, dále se nabízela pod názvem Road Glide. Byl to první model H-D s přední kapotou napevno uchycenou k rámu, nicméně už v této době pro ni byly největší konkurencí paradoxně cestovní modely z vlastní stáje s tradiční kapotáží Batwing a jedním kulatým světlem uprostřed. V roce 1999 byl Road stejně jako ostatní modely touring osazen novým motorem Twin Cam 88, ale na popularitě mu příliš nepřidal… Typická maska s dvojitými reflektory se stala oblíbenou alternativou úpravců, majitelů individualistů a vrcholných modelů řady CVO. Nová Road Glide to chce změnit a není důvod nevěřit, že se jí to podaří – všechny argumenty, kterými může dnešní cestovatele přesvědčit, má pod kapotou.

Seznam kapitol

Verdikt

S Road Glidou se na evropské silnice vrací také duch trochu jiného cestování: klidného, pohodlného a dlouhého. Divocí koně, o kterých Mike Jagger zpívá, vypadají zcela jistě jinak, ale v jejich sedle byste až na kraj světa nedojeli. S Road Glidou to problém rozhodně nebude.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Harley-Davidson Road Glide Special
Technické informace:
Objem motoru 1690 cm3
Výkon 64 kW při 5010 ot/min
Točivý moment 138 Nm při 3500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson CVO Road Glide Custom
Technické informace:
Objem motoru 1801 cm3
Výkon 73 kW při 5010 ot/min
Točivý moment 162 Nm při 3500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson CVO Road Glide Ultra
Technické informace:
Objem motoru 1801 cm3
Výkon 72 kW při 5010 ot/min
Točivý moment 156 Nm při 3750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Sportovní třístovky byly v posledních letech doménou Kawasaki a Hondy. stojaté vody agilních žihadel…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: