MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Všeuměl: Yamaha XT600

Youngtimer

Yamaha vzala hledání nástupce legendární XT500 za hodně nevídaný konec – nejdříve přišla se sportovním, pak s turistickým a až nakonec s „normálním“ modelem.

Seznam kapitol:
  1. Historie
  2. Technické údaje

Příchod motocyklové novinky je obvykle spojen s dramatickou hrou na schovávanou a spekulacemi na základě útržkovitých výroků z vývojových oddělení následovaných řádně zkreslenými „špionážními“ snímky, které rozdmýchávají ještě více spekulací. Jenže v případě jednoho z nejoblíbenějších endur historie se věci odehrály zcela odlišně. Každý tehdy přinejmenším tušil, že zakladatel segmentu motocyklů-dobrodruhů, od roku 1976 vyráběné XT500, nutně potřebuje následníka. Tuto roli na sebe mezi lety 1981 a 1983 zkusilo neúspěšně vzít o mnoho modernější, avšak nedoceněné XT550. Nedoceněné proto, že nebylo příliš poplatné dobovým trendům, a také proto, že konkurence mezitím navýšila objemový standard ve třídě na 600 cm3. Celý svět tedy opět čekal, až Yamaha znovu zareaguje a zda nějak zúročí své úspěchy z rallye Paříž–Dakar. A stalo se: v roce 1983 tři ladičky přivedly na svět „pouštní koráb“ XT600 Ténéré a radikální off-roadový sporťák TT600. Jenže celý svět dál netrpělivě čekal, až přijde nějaká „normálnější“ modelová varianta.

Normálnější pro ty, kteří nechtěli jezdit na výlety do Timbuktu nebo pojíždět esa formátu Eddyho Haua. Nýbrž pro ty, kteří při nenuceném brouzdání cestami chtěli občas odbočit na „necestu“ a nechat proletět pár kamínků štěrku. Jenže japonské produkční kapacity byly úspěchem Ténéré vyčerpány. Až v roce 1984 byl výrobce schopen postavit konkurenci (Kawasaki KLR600 či Honda XL600R) do cesty „obyčejné“ XT600. To poháněl zvětšený čtyřventil z 550, který se pyšnil statusem jednoho z nejsilnějších jednoválců doby. Hliníková kyvná vidlice, zadní monoshock s přepákováním a 43mm vidlice Showa vpředu jako by Ténéré z oka vypadly. Ale namísto 30litrové nádrže jste se museli spokojit pouze s 11,5 litru paliva, které vystačily na 200 km. Ale to ve finále příliš nevadilo, protože pořídit si obyčejné XT také znamenalo vzdát se prostorného a pohodlného sedla a vzít zavděk uzoučkým, které příliš komfortu na delší cesty neposkytovalo. Ale zase přišlo vhod při stání ve stupačkách v terénu.

Endura z poloviny osmdesátých let se časem stala oblíbenými všeuměly, kteří dokázali ve městě zúročit svou ovladatelnost, před kavárnami strohý šarm a o víkendu praktickou všestrannost. A v jejich popředí stálo právě XT se svým jadrným, ale nad 5500 otáčkami dost silně vibrujícím jednoválcem. Naměřených 42 koní výkonu spolu s výbornou odezvou na plyn měly se 154 kilogramy při plné nádrži poměrně jednoduchou práci. Luxus v podobě elektrického startéru se sice nekonal, ale při správné údržbě XT startovalo spolehlivě. Přední kotoučová brzda uspokojila vyšší nároky než bubnová u předchůdce a extradlouhé zdvihy zase učily, že i seberozbitější cesta může být hladce sjízdná. Podvozku tak mnozí ochotně odpustili i extrémní ponořování přední vidlice při brzdění. Piloti dnešních cestovních „endur“ by se stařičkému „ixtéčku“ rozhodně neměli posmívat, stačí s ním totiž odbočit na pořádnou polňačku a rázem je necháte hodně daleko za sebou…

Historie

Ve své první a druhé edici (1984–1990) bylo XT považováno za vzor radikálního endura. Model 2 KF (od roku 1987) s vylepšeným motorem, delší kyvnou vidlicí (bohužel ocelovou místo hliníkové), kotoučovou brzdou i vzadu a třináctilitrovou nádrží pak celou tuto pověst dokonale završil. Yamaha to ale viděla jinak a vyplatilo se jí to – nová a hodně pozměněná generace XT (od roku 1990) se totiž prodávala ještě mnohem lépe než ta předchozí. Se svými zkrácenými zdvihy a elektrickým startérem se stala oblíbeným všeumělem dokonce i pro něžné pohlaví. Jenže nebyla zrovna střízlík – bez náplní vážila 175 kg. Obyčejné XT sice nikdy nedosáhlo tak kultovního statusu jako TT nebo Ténéré, i tak ale po celém světě sklízelo nemalý úspěch.

Seznam kapitol

Technické údaje

vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec, 595 cm3, 32 kW (44 k) při 6500 1/min, 50 Nm při 5500 1/min, pětistupňová převodovka, jednoduchý ocelový rám, hmotnost s plnou nádrží 154 kg, pneumatiky vpředu 3.00 × 21, vzadu 4.60 × 18, objem nádrže 11,5 litru, maximální rychlost 146 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Yamaha XT 600 1987-1990
Technické informace:
Objem motoru 595 cm3
Výkon 33 kW při 6500 ot/min
Točivý moment 50 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1991
Technické informace:
Objem motoru 660 cm3
Výkon 33 kW při 6000 ot/min
Točivý moment 55,9 Nm při 5000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: