Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 10/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Vybíráme naked do 200 000 Kč
Rozhovory: Marquez, Staša
Test sportovně-cestovních pneu

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Kawasaki Ninja H2 vs. H2R: Need for speed

Jízdní dojmy

Kawasaki H2R se v průběhu sezony postarala o pořádný rozruch. Jeden z nejextrémnějších motocyklů vůbec jednou provždy posunul naše vnímání výkonu litrového motoru. Přes to všechno, kolik o ní bylo napsáno, zatím nevíme to nejdůležitější: Jak rychle dokáže jet nejrychlejší motocykl posledních let.

Stojíme v klopené zatáčce a hledíme vzhůru k jejímu vrcholu, který se před námi zvedá v téměř 100% stoupání. Můj kolega z německé redakce Motorradu poznamenává, že tohle bude test, který jsme ještě nezažili. A v jeho hlase se mísí očekávání s nervozitou.

Testovací zázemí Dekry v areálu dolnolužického okruhu EuroSpeedway poskytuje k nejrychlejšímu testu sezony podmínky, jaké bychom u nás doma jen těžko našli: pouhé dvě hodiny jízdy z Prahy na nás čekají perfektně připravené dvě nejrychlejší Kawasaki ve verzi H2 a H2R a ovál s rovinkami dlouhými 2,3 km. Ty jsou spojeny zatáčkami, jejichž úhel 43° umožňuje projíždět zákrutou i ve 120 km/h jako na rovině bez negativních vlivů bočních sil. Extrémní motocykly si prostě žádají extrémní testovací prostředí.

O rychlostním maximu Kawasaki prozatím panují jen spekulace. Při představení v Kataru se k nám donesly jen kusé neoficiální informace a ani žádný z dosavadních novinářských testů nedokázal spolehlivě a jasně odpovědět na otázku, co děsivý výkon 326 koní vlastně doopravdy na silnici znamená. Když před vámi navíc stojí oba motocykly vedle sebe, nutně vás napadne otázka, co vedle speciální verze H2R dokáže nabídnout silniční H2, která se pyšní výkonem „pouze“ 200 koní. Tedy výkonem, který najdete pod kapotami dalších čtyř letošních novinek v segmentu litrových superbiků. Proto v tomto testu nehledíme na brzdy, na ovladatelnost nebo cokoli jiného – zajímá nás jenom jediné: jak rychlé jsou obě Kawasaki. První se na rychlostní ovál vydává H2.

Vítr před bouřkou

Nečekejte ale nějaký spektakulární řev kompresorem zdivočelého motoru – když se motocykl prožene kolem, podobá se to spíš chvíli před bouřkou, kdy se vítr mohutně opře do koruny stromů. Svist vzduchu pohlcuje zvuk čtyřválcového přeplňovaného motoru a tahle japonská střela kolem nás prolétne se suverénní samozřejmostí rychlostí na hranici 300 km/h.

Znovu se ukazuje, jak je pouhopouhý výkonový údaj „200 koní“ plochý, jak vlastně nic neříká o naturelu a duši motocyklu. Zdaleka nejvíc totiž poznáte charakter H2 na zrychlení. Do 100, možná 150 km/h je Kawa víceméně srovnatelná s nejnovějšími litry (0–100 km/h akceleruje za tři sekundy), při sprintu na dvoustovku je však jasně překonává. Nová RSV4, 1299 Panigale S nebo R1 zrychlí z nuly na 200 km/h za 7,4 sekundy, BMW S 1000 RR to dokáže za 7,1 s, Kawasaki H2 však stačí jen 6,9 sekundy a pouhopouhých 206 metrů. Svoji skutečnou sílu ale demonstruje za hranicí dvou set kilometrů v hodině.

Zatímco běžný litr tu zrychluje už o poznání uvolněněji, H2 je stále jako utržená ze řetězu a suverénně překonává 250kilometrovou i 270kilometrovou hranici. Přitom si zároveň uvědomíte, kolik hmotnosti spočívá na předním kole, což přece jen trochu tlumí příliš zběsilé wheelie. Zátah ale nezná mezí a vy máte zalehnutí za kapotáží pocit, že její síla je nevyčerpatelná: 260, 270, 280 – zrychlování lineárně pokračuje až do chvíle, kdy se na digitálním displeji před vámi objeví údaj 297 km/h. To zasáhne omezovač a ukončí tak suverénní sprint za rychlostním rekordem. A nijak tomu nevadí ani to, že aerodynamika je spíš podřízena stabilitě, než aby co nejvíce uvolňovala cestu k maximální rychlosti.

Seznam kapitol

93 metrů za vteřinu

Kawasaki u „erka“ slibuje s náporovým sáním až 326 koní, což je naprosto neuvěřitelná hodnota. Tento údaj jsme samozřejmě jako u všech velkých testů chtěli ověřit na brzdě. Na rovinu ale musíme přiznat, že naše obvyklé měření výkonu bylo na inženýry z Kóbe krátké. Při maximálním přísunu vzduchu jsme z motoru vymáčkli 275 koní, protože ventilátory v dílně s dynamometrem nebyly schopny vyvinout takový proud vzduchu, který by dokázal hladový kompresor nasytit. Ten v otáčkovém maximu spolyká 200 litrů za sekundu, což nebylo možné v dílně, kde se jindy ladí závodní motocykly, simulovat (viz záznam nepodařeného měření napravo). O tom, že oněch 326 koní v litrovém motoru je, vás ale přesvědčí zážitky za řídítky.

Už když H2R nastartujete, zní díky otevřenému výfuku docela odlišně – a pořádně hlasitě. Při volnoběhu jsme naměřili necelých 100 dB(A), při motoru v zátěži nám hlukoměr vypověděl službu – hluková hranice překročila měřitelné rozmezí, které končí na 130 dB(A), tedy na prahu bolesti. Extrémní motocykl už jen na doslech! Ačkoli je plnicí tlak kompresoru totožný s H2 (2,4 baru), už po prvních metrech víte, že ostřejší vačky, násobně větší vzduchový filtr nebo odlišná palivová mapa tu nejsou jen tak pro okrasu a žonglování s čísly před novináři. Jdeme na věc.

Motocykl reaguje zprvu podobně jako H2, od 7000 1/min je ale síla japonské rakety země–země naprosto neporovnatelná s čímkoli, co potkáte na silnici. Za hranicí 10 000 1/min zrychluje Kawa i na čtyřku podobně agresivně jako běžné litry na dvojku nebo trojku. Při zrychlení z 0 na 100 km/h je „erko“ o 0,1 s pomalejší než homologovaná verze – motocykl je totiž kvůli svému výkonu o něco hůře kontrolovatelný. Ovšem při akceleraci nad 100 km/h ukazuje, proč má význam si připlatit 660 000 Kč za magické červené písmeno „R“ na bocích zadní blyštivé kapotáže. Po 6,5 sekundy totiž suverénně překonává 200kilometrovou hranici, což je o čtyři desetiny rychleji než u H2, a dokonce o celou vteřinu méně než třeba u třináctistovky Ducati Panigale S. Mez 300 kilometrů v hodině pak pokoří po 660 metrech a 13,4 sekundy trvajícím sprintu. To jsou o zhruba třetinu lepší hodnoty než u H2.

Zajímavé však přitom je, že o 21 kg těžší homologovaná verze má lepší elasticitu. Díky lepšímu průběhu točivého momentu v nízkých otáčkách (což je efekt méně ostrých vaček) a kratšímu zpřevodování při zrychlení z 50 na 150 km/h ztrácí „erko“ na svoji sestru se světly a blinkry 2,7 sekundy, ze 150 na 250 km/h zůstává pomalejší o 0,3 sekundy. Rozdílné jsou ovšem i pocity z řízení na hranici maximálky. Zatímco u H2 jste při 297 km/h na tachometru cítili, velmi malý, přesto ale znatelný neklid, H2R se žene i při podstatně vyšších rychlostech kupředu jako po kolejích. Stabilizační křídla tu nejsou jen na efekt a zjevně odvádí skvělou práci.

Jaká je ale její maximálka? Po několika měřeních elasticity a zrychlení se znovu vydáváme na trať. První půlokruh slouží spíš pro to, aby testovací jezdec sebral odvahu a pořádně vzal za plyn. Jdeme na to: H2R se dvoustovkou žene klopenou zatáčkou doslova pár desítek centimetrů od svodidel. Kawa je přesná, stabilní a cítíte z ní nezaměnitelný hlad po rychlosti. Za jejími řídítky se vám postupně svět zúží do úzkého pruhu před vámi. Nevnímáte, co se děje napravo či nalevo, a namísto toho s průjezdem klopenou zatáčkou cítíte zvyšující se napětí. Dlouhá rovinka se blíží. Jakmile se zatáčka narovnává, Kawa s děsivou silou za doprovodu čtyřválcového řevu zrychluje až ke 14 000 1/min. Daleko, daleko před koncem rovinky na vytočenou šestku zasahuje omezovač. Na digitálním displeji zůstávají číslice 357 km/h.

Extrémní hodnota – později ji ještě prověříme pomocí datarecordingu, motor má ale tolik síly, že s jiným převodem by dokázala jet dokonce ještě rychleji. Už po několika málo testovacích okruzích je ale jasné, jaké zatížení znamenají tyto rychlosti pro celý motocykl. Po 70 testovacích kilometrech se na displeji rozsvěcuje rezerva, což znamená spotřebu 22 litrů na 100 km. Po deseti okruzích na hranici maximální rychlosti se ze zadního slicku Bridgestone začaly vytrhávat části běhounu – pneumatika nedokázala snést obrovské výkonové zatížení.

Zdá se, že proklamace o tom, že tento motocykl předběhl svoji dobu, nejsou jen plané řeči. Když večer u počítače rozebíráme naměřená data, ukazuje se skutečná rychlost H2R. Kawasaki dokáže jet podle GPS 337 km/h, což je 93 metrů za jednu jedinou sekundu. Vlastně ani nevíme, jaký by byl rozdíl oproti 357 km/h, které se objevily na palubním displeji. Nikdo z nás totiž nikdy tak rychle nejel.

Seznam kapitol

Měření výkonu

H2 má takřka ideální křivku průběhu výkonu a díky méně ostrým vačkám také navrch v točivém momentu do 7000 1/min. Od středních otáček je ale „erko“ naprosto dominantní. Od 12 000 1/min můžete na červené křivce vidět, jak těžké bylo simulovat přísun vzduchu při měření na dynamometru. Elektronika motoru zjistila, že parametry proudícího vzduchu neodpovídají skutečné situaci během jízdy, což mělo za následek výkonovou ztrátu (přerušovaná křivka). Zesílení proudu vzduchu příliš nepomohlo. Sofistikovanou elektroniku se ani v profesionální dílně obelstít nepodařilo.

Seznam kapitol

Zrychlení

H2 dokáže zúročit svůj o něco jemnější nástup výkonu jen při sprintu z nuly na 100 km/h a díky lepší zvladatelnosti „erko“ předstihne o desetinu. Pak ale H2R naprosto dominuje – nejlépe je to vidět na zrychlení z nuly na 300 km/h. Zatímco H2 potřebuje k dosažení 300kilometrové rychlosti 1070 metrů (tedy 19,4 sekundy), H2R zvládne stejnou rychlost o 410 metrů dříve – a se suverénním šestisekundovým náskokem. Nejsilnější dragstery sice dokáží už po pěti vteřinách zrychlit na 500 km/h, jenže to se jedná o osmilitry o výkonu přes 6000 kW. Kawasaki je revoluční v tom, jaké jízdní výkony přináší v „běžném“ litrovém silničním motocyklu.

 

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5
Cena základního modelu 689 900,- Kč
Cena testovaného modelu 1 349 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Kawasaki Ninja H2
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 147 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 134 Nm při 10500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Africa Twin sklidila v prvních testech výhradně pozitivní recenze, až to vypadalo, jako kdyby neměla…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: