MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Benelli 250 2-C: Italská elegance a lehkost

Youngtimer

Před 40 lety chtěla sice většina jezdců nejméně 30 koní, ale jen ti odvážní se nakonec rozhodli pro dva takty italské elegance a lehkosti.

Alessandro de Tomaso pevně věřil, že úspěch je možné zopakovat. Proto tenhle bývalý závodník a průmyslník v jedné osobě krátce po převzetí továrny přetvořil její výrobní program po vzoru japonských motocyklových gigantů. V na pořizovací cenu háklivé třídě od 125 do 250 cm3 vsadil na dvoutaktní twiny vyvinuté před jeho nástupem a to samé udělal i v případě čtyřtaktních čtyřválců. Do neprozkoumaných vod se pustil pouze s šestiválcovou 750. Nicméně i přes to, že většina konstrukcí Benelli vycházela z japonské produkce Yamahy a Hondy nebo jí byla přinejmenším hodně ovlivněna, dokázala na druhý pohled nabídnout mnoho přívětivých zvláštností.

Skryté Vlohy

To platilo zejména pro dvojici dvoutaktů 125 a právě 250-2C představenou v roce 1972 na milánském salónu. Oba modely využívaly stejnou klikovou skříň. Převodovka a spojka byly shodné, stejně tak kliková hřídel a bohužel pro 250 také poddimenzovaný sekundární řetěz. Hliníková hlava válců měla u čtvrtlitru spalovací prostor opatřen tvrdým chromováním, které sice vydrželo dlouhou dobu, avšak nebylo možné jej nechat nově vybrousit. Dalším poměrně násilným kontrastem bylo bezkontaktní zapalování s prehistorickým šestivoltovým alternátorem. Stejně tak poměr mixu 1:25 a jednoduché přepouštěcí kanálky již nebyly u progresivních dvoutaktů zrovna „in“. Přes to všechno twin Benelli dokázal i se svými papírovými čtyřiadvaceti koníky zazářit svou chutí plynule se vytáčet. Maximální rychlost na hranici 150 km/h se pohybovala na úrovni Suzuki GT250 a byla jen o 13 km/h nižší než u 32koňové rakety RD250. Yamaha ale dokázala zrychlovat mnohem lépe, ať už díky své přesnější šestistupňové převodovce či sekundárnímu převodu. Benelli v nízkých otáčkách znatelně ztrácela, její lehká kliková hřídel postrádala trochu masy na setrvačníku a spojka se musela dávkovat velmi obezřetně.

Ve výsledku to bylo docela jedno, stejně se našlo dost lidí, kteří si s tím uměli poradit. A věděli proč. Benelli vážila o celých 20 kg méně než její japonská konkurence a dokázala skvěle pracovat s delikátně jednoduchou designovou linií tak, jak to Japonci tehdy ještě neuměli. Podvozek Marzocchi disponoval jasnou odezvou, nebyl nastaven příliš měkce a „Benellce“ propůjčoval jisté vedení a zejména snadné ovládání. Původně lehoučký stroj brzdila přední dvojitá bubnová brzda Grimeca. Ta sice s přehledem zvládala držet krok s dobovými kotoučovými, ale přesto Benelli v roce 1976 přezbrojila na dvoukotoučová Bremba. Přes zmíněné nedostatky dokázala Benelli 250-2C naprosto okouzlit svým kultivovaným projevem a přesvědčivou lehkostí ovládání. Vskutku nadčasový zážitek.

Seznam kapitol

Technické údaje

vzduchem chlazený dvoudobý řadový dvouválec, 231 cm3, 17,7 kW (24 k) při 7500 1/min, 23 Nm při 7000 1/min, pětistupňová převodovka, dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek, hmotnost s plnou nádrží 134 kg, pneumatiky vpředu 3.00 × 18, vzadu 3.25 × 18, objem nádrže 12,5 litru, maximální rychlost 150 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,9 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: