Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 9/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Pneumatiky na cestovní endura
Bety RR 2017
Testy, rozhovory, reportáže

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Crossovery Aprilia, BMW a Yamaha: Tři podoby léta

Srovnávací test

Zima je ideální doba na plánování léta v sedle. Jenže každý jej chce trávit jinak. Někdo chce sportovat v alpských vracečkách, někdo vyrazit na měsíc po Evropě a někdo se chce jen tak projet po Krušných horách. Právě tam jsme vyrazili porovnat tři stroje, které by vám v těchto disciplínách měly být dobrými partnery. A výsledek?

Situace na trhu a dychtivost výrobců mít ve své stáji ode všeho něco nám výběr pohodlného stroje na „svižné výletování“ podle našich představ rozhodně neusnadňuje. Nejdříve je třeba se zorientovat v záplavě hodně cestovních či méně cestovních endur, v nespočtu ryze cestovních biků, polokapotovaných nakedů nebo sportstourerů, až nakonec narazíte na kategorii, kterou jsme v redakci pracovně označili nevábným autařským termínem „crossover“ (čili něco, co v sobě kombinuje prvky z různých kategorií). Což přesně sedí i v případě trojice testovaných motocyklů. Tváří se sice trochu jako cestovní endura, ale do terénu (byť lehkého) se prostě moc nehodí. Jako ryzí cesťák také nevypadají, přitom jejich schopnosti na zpevněném povrchu dokáží mnohdy přinejmenším okouzlit – a to nemusí jít zrovna o stokilometrovou nedělní projížďku. K superbikům mají také zdánlivě daleko, ale dynamický projev některých z nich vás přesvědčí o opaku. A takto bychom mohli kombinovat ještě dlouho… Jak Aprilia, tak BMW i Yamaha ale vynikají každá ve specifickém „oboru“, podívejme se, které to jsou.

KRÁJEČ SERPENTIN

BMW S 1000 XR vstoupilo na trh s velkým humbukem jako čtyřválcová sportovnější varianta k boxeru GS a jako přímá konkurence véčkové Multistrady. Agregát si bez ostychu a jakýchkoliv parametrických změn vypůjčilo z naháče S 1000 R, který jej pro změnu adoptoval z ryzího závoďáku RR. Trochu zmatek, zdá se, ale už nastartování vás přesvědčí o tom, že tady o žádné pomalé bloumání krajinou nepůjde. 160 koní v motocyklu s příjemnou vzpřímenou ergonomií je zkrátka trochu šílenost (konstruktérům děkujeme za tlumič řízení). Až na drobné zaváhání mezi 5500 a 6500 otáčkami (kde agregát také silně a ne moc příjemně vibruje) je „ixero“ jako utržené z řetězu – výkonový přebytek dokáže rozumně využít málokdo.

V kombinaci s velmi přesným podvozkem, v našem případě doplněným o dynamickou ESA a návykové rychlořazení na oba směry (v režimu Dynamic impozantně pálí do výfuku), se ale XR ukázalo být nejzdatnějším „ničitelem“ rychlostních rekordů v zatáčkách. I v těch nejpomalejších vracečkách vám dává obrovskou porci jistoty, lehkosti a ničím nerušené zpětné vazby. Agilní směs je ještě dokořeněna skvělým výchozím umístěním pák zadní brzdy a řadičky, které jsou vždy připraveny k akci – a že je to třeba.

Sportovní naturel je BMW nejvíce vlastní a oproti Caponordu i z neposedné MT-09 odvozenému Traceru v téhle disciplíně vyloženě vyniká. V čem ale trochu ztrácí, jsou dlouhé trasy. Skrz sedlo sice vnímáte mnohem více informací než u Aprilie a Yamahy, ale má příliš ostré a tvrdé hrany, takže se po pár kilometrech docela prosedí a vaši zadnici nijak nerozmazluje (platí to i pro sedátko spolujezdce).

I na celkovém zpracování a drobné estetice (zejména co do přemíry plastů všeho druhu) by v Mnichově mohli trochu zapracovat. Přece jen plně vybavený „bavorák“ přijde na bezmála 480 000 korun, za které očekáváte všechny detaily na špičkové úrovni. Chcete-li ale zažívat pocity jako na litrovém superbiku a nechcete u toho mít zlomená záda, nohy a bolavé ruce, pak je pro vás XR jedna z nejlepších letošních voleb – skvělý tip pro okruháře na penzi!

Seznam kapitol

JAKO NA REGATĚ

Kdo se někdy plavil na jachtě, tomu bude pocit z řízení Aprilie Caponord 1200 dosti povědomý. Zvláště pokud půjde o pro letošní sezonu novou verzi Rally. Výrobce z Noale ji přivedl na svět proto, aby nezaostával za jinými evropskými značkami a měl i ve svém stádečku majestátní koráb s přídomkem odkazujícím na soutěžní dobrodružství. Ale ruku na srdce, při zjištění, že natankovaný „kapouš“ váží nemalých 275 kg, je vám hned jasné, že na zdolávání etap dálkových rallye jsou zde jiní, více vysportovaní adepti.

Nicméně paket adventure doplňků Aprilii pomohl k jedné zásadní věci. A tou je vyplétané přední 19" kolo. Díky němu se Rally oproti standardní verzi mnohem lépe a lehčeji vede a do rukou dostáváte zřetelněji ty správné impulzy. K tomu jistě přispěla i nová přední vidlice osazená adaptivním tlumením ADD. V jeho případě můžeme bez uzardění tvrdit, že systém vyvinutý ve spolupráci Aprilie a Sachsu je jeden z nejlepších, ne-li nejlepší na trhu. Svou rychlou odezvou překonává jak Dynamic ESA u S 1000 XR, tak i ostatní konkurenční systémy.

Caponord je zkrátka stvořen pro dlouhé „plavby“. A jako jediný v tomto srovnání to bez ztráty kytičky zvládne i se spolujezdcem. Pohodlně se sbalíte do velkých kufrů s praktickým dvojím otevíráním a vyrazíte klidně na měsíc či dva po Evropě. A nemusíte se ani bát, že po pár tisících kilometrech budete mít od svého „batůžku“ omlácenou přilbu. Dvanáctistovkový twin a jeho ride-by-wire motormanagement jsou totiž vzorem kultivované jemnosti, přičemž rozhodně neztrácí nic ze své síly. Jeho 115 Nm má dost páry na to, aby vás svižně přemisťovalo i při plném nákladu 230 kg. „Aprilka“ je z testované trojky zdaleka nejpohodlnější a nejprostornější.

Sedíte hodně „na motocyklu“, ruce máte položeny na širokých, rovných řídítkách, nohy v uvolněném úhlu na stupačkách a za dunivého rytmu pístů s vrtáním 106 mm proplouváte kilometr za kilometrem. Potěší vás také kvalitní zpracování noalského křižníku a jeho vizuální hodnota, kterou za bezmála 430 000 Kč dostanete. Aprilia tak sebevědomě vyvrací klišé, že italské biky jsou odfláknuté, a mnozí jiní evropští výrobci včetně BMW by se od ní v tomto ohledu mohli učit. Chvíli si musíte zvykat na uspořádání digitální přístrojovky s titěrným fontem, ovládání blinkrů a možná vás budou rozčilovat příplatkové ocelové blastry, které v dorazu naráží do plexiskla, ale celkovou pohodu v sedle a pocit kontroly nad strojem to dokáže pokazit jen pramálo.

Seznam kapitol

STOPAŘ

I tak může znít překlad jména crossoveru odvozeného z úspěšné platformy Yamahy MT-09. Ta přišla s neokoukanou koncepcí spojení zbrusu nového tříválce s vlastnostmi motardu a naked biku. Tracer toto žánrové prolnutí posouvá ještě na jinou kolej a do už tak zvláštního koktejlu přimíchává cestovní prvky. Jenže jistě to znáte sami, z nekontrolovaného míchání často pořádně zabolí hlava. A bohužel se to tak trochu přihodilo i v případě Traceru. Bez ohledu na cestovatelské přísady převážily motardové geny.

Díky nim Yamaha zůstala neposedná o něco víc, než byste čekali. Ruku v ruce s tím jde tvrději nastavený podvozek – přijde vhod, jakmile se pustíte do sportovnější akce (zde vynikne i pocit lehkosti z řízení), ale pokud chcete s polovičkou projíždět zatáčky v okolí Flájí nebo na německé straně nedaleko Sachsenringu (tyto oblasti pro hrátky v sedle vřele doporučujeme), bude vás to poměrně otravovat. Nehledě na to, že z testované trojky je Tracer pro spolujezdce zdaleka největší mučicí nástroj – zejména kvůli extrémnímu úhlu zalomení nohou v kolenech a kyčlích. Pokud máte okolo 180 cm, raději jeďte autobusem.

Co vám ale vykouzlí úsměv na rtech, je tříválec s přesazenými ojničními čepy – jeho radost ze života je nabíjející. Porce 115 koní bohatě stačí, zvláště když vezmete v úvahu, jak hutně se již od nízkých otáček projevuje jeho zátah. Síla nepolevuje ani ve středním pásmu, nicméně vršek bychom po zkušenostech s MT-09 čekali „šťavnatější“. Celkový skvělý dojem z pohonného ústrojí (převodovka pracuje výtečně) tak kazila akorát odezva na plyn v režimech Standard a A. Méně ucukaný projev by přišel vhod. Přesto MT-09 Tracer nabízí dobrý kompromis mezi svou užitnou hodnotnou, hbitostí a pořizovací cenou. Pokud nemáte v kalendáři každoročně zakroužkovaný několikatýdenní trip po severských státech, najdete v tříválcové Yamaze agilního parťáka, se kterým se při výletech „okolo komína“ nudit nebudete.

Seznam kapitol

VERDIKT

1. Aprilia Caponord 1200 Rally
Praktičnost, pohodlí a nadhled nad každou jízdní situací, kterou za jeho řídítky zažijete, dělají z Caponordu vítěze našeho netradičního srovnání. Nemalý podíl na tom mají varianta Rally a v ní obsažené 19" přední kolo, výborně odladěný motor a výtečný adaptivní podvozek ADD. Nejlepší podoba léta v jeho sedle? Jednoznačně na hodně, hodně dlouhé dovolené.

2. BMW S 1000 XR
Jeho neoficiální označení by mohlo znít „dlouhonohý superbike“. V zatáčkách se cítí jako ryba ve vodě a na rovinách dokáže jeho silný čtyřválec rozpoutat menší peklo. S pořízením XR dáváte všanc všech svých dvanáct bodů. Nejlepší podoba léta v jeho sedle? V úseku zakroucených horských zatáček, klidně pořád sem a tam a zase znovu.

 

3. Yamaha MT-09 Tracer
Objemový hendikep oproti testované konkurenci Tracer dohání živostí svého tříválce s přesazenými ojničními čepy. Nicméně jistá schizofrenie doprovázející nastavení a projev jeho podvozku jej v tomto případě posouvá na třetí pozici. Nejlepší podoba léta v jeho sedle? Na kratších výletech po krásách Česka či volných jízdách na supermoto okruhu v Sosnové.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5





Komentáře

Motokatalog
Yamaha MT-09 Tracer (2015)
Technické informace:
Objem motoru 847 cm3
Výkon 85 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 88 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Caponord 1200 ABS Rally
Technické informace:
Objem motoru 1197 cm3
Výkon 92 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 115 Nm při 6800 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Caponord 1200 ABS Travel Pack (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1197 cm3
Výkon 92 kW při 8000 ot/min
Točivý moment 116 Nm při 6800 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW S 1000 XR
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 118 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 9250 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Blíží se konec prázdnin a s ním i letos jubilejní desátý ročník Lahofer Author Cupu. V krásném…

Má 160 koní v cestovním enduru opravdu smysl? Vlajkovou loď z Mattighofenu jsme otestovali na české…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: