MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Motorizované násilí: Kawasaki Z1300

Youngtimer

Hořké dopisy od čtenářů o „motorizovaném násilí“ a názory odborné veřejnosti v duchu volání po zdravém rozumu. Šestiválec Kawasaki zkrátka vzbudil velký ohlas. Jenomže přišel o něco později, než měl.

Příběh šestiválce

Kawasaki vlastně udělala všechno dobře. Vývoj prvního a jediného šestiválce v historii firmy započal v době, kdy se ještě naplno neprosadil názor, že by se motocykly měly vyrábět racionálně, a „brblání“ veřejnosti se nebralo tolik na zřetel. Zhruba před čtyřiceti lety se při honbě za úspěchem (alespoň tím marketingovým) motocykly zkrátka zvětšovaly, posilovaly a tím pádem také notně těžkly. Se šesti válci, třinácti sty kubíky, výkonem přes 100 koní a „sportovnější“ orientací měla Z1300 teoretickou šanci na úspěch. Jenže teorie zůstává pořád jenom teorií. V praxi události nabraly zcela jiný směr. Objemově nebyla Kawasaki největší na trhu – prvenství jí sebral Harley-Davidson s největším sériově vyráběným motorem Shovelhead (1340 cm3). „Kawa“ neuspěla, ani co se sportovní orientace týkalo, protože zde byla Honda CBX, která jí nabízela dostatek. Že měla výkon přes 100 koní? To sice ano, ale pouze mimo německý trh. Po premiéře 120koňové Z1300 na kolínské IFMA v roce 1978 se v Německu vytvořila „aliance zla“ v podobě představitelů ministerstva dopravy, zkušeben TÜV a zástupců průmyslu, výsledkem jejíhož jednání bylo po dohodě s výrobci a importéry prosazené omezení výkonu motocyklů na 100 koní. Kawasaki a modelu Z1300 prostě nebylo u našich západních sousedů vůbec přáno – měla tu smůlu, že nepřišla o něco dříve.

Okleštěných 100 koní si muselo poradit s 330 kg stroje plus ještě s váhou jezdce, což mělo za následek sice příjemný, ale ne zrovna dech beroucí výkon. Z Kawasaki Z1300 se stal působivý a extrémně pohodlný tourer s kardanem. Nikoliv obávaný nositel revoluční techniky, jak to původně továrna zamýšlela. K velmi ambiciózní ceně nového stroje (1979: 12 250 marek, 1989: 16 500 marek) se navíc přidalo hned několik nešvarů. Mezi nimi například vysoká spotřeba benzinu a oleje, velmi omezená světlá výška a z toho plynoucí další limity dynamiky celého motocyklu. Jenže to opravdové fanoušky Z1300 ani trochu nepálilo. Stačily jim nezpochybnitelné hodnoty jako unikátní zvuk jejího šestiválce, který se téměř bez vibrací vytáčel jak turbína, a opravdu velkorysý prostor pro postavy nad 190 cm.

Ti, kdo po Z1300 opravdu toužili (dokonce i český Tuzex údajně opustil jeden kousek), měli na výběr ze dvou variant: otevřenou verzi s karburátory a 120 koňskými silami a od roku 1984 model se vstřikováním a 130 koni označený Z1300DFI (Digital Fuel Injection). Ten vybírali zejména piloti, kteří chtěli hlavně jezdit a o nic dalšího se nestarat. V roce 1989 přišla továrna s 200kusovou limitovanou edicí „Legendary Six“, od které si slibovala, že se po ní zapráší. Jenže ani kultovní charakter nepomohl zásadně zvýšit zájem, a tak se tato série vyprodávala až do 90. let. Ale kdo ví, třeba právě teď nastává ten správný čas si Z1300 pořídit jako symbol vzdoru proti downsizingu a všudypřítomnému ekologickému humbuku…

Seznam kapitol

Technické údaje

kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový šestiválec, 1286 cm3, 74 kW (100 k) při 7750 1/min, 106 Nm při 6000 1/min, pětistupňová převodovka, dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek, hmotnost s plnou nádrží 330 kg, pneumatiky vpředu 100/90 V 18, vzadu 130/90 V 17, objem nádrže 27 litrů, maximální rychlost 217 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: