MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Moto Guzzi Eldorado: Orel

Představení

Může být vůbec italský cruiser lepší než ten americký? Vydali jsme se otestovat motocykl pokrytý zlatým prachem bájné země a našli krále cruiserů. nemá ve znaku americkou orlici, ale italského orla.

Cruisery a Amerika k sobě jdou odnepaměti. Dlouhé rovné silnice vedoucí skrze státy, hory, nekonečné lány pšenice a kukuřice, to tyto motocykly milují. Čas je tu nerelevantní veličinou, jde o jízdu. O ten starý beatnický pocit, který se s dnešními motocykly čím dál více vytrácí: o obyčejný pocit „být prostě jen cestě“.

Jsou dvě značky, kterým je tato filozofie vlastní. Stejně jako více či méně jemné pulzování jejich twinů a kontemplativní nálada, jež jezdci předávají. Moto Guzzi a H-D. Pohled do statistik prodejů naznačuje, že to nejsou a ani nemohou být rivalové, spíše alternativy. Interpretace jednoho a téhož pocitu volnosti, který od jízdy na motocyklu očekáváme. Jen to každý dělá úplně jinak a Guzzi hodně po svém. První velký úspěch měli Italové v USA již v sedmdesátých letech, kdy vyhráli konkurz na dodávku policejních motocyklů pro celé L. A. Jednalo se o modely California s motory V7 převrtanými na 850 cm3. Kvůli těm ale nevyhráli, Američany oslovily skvělé, oproti H-D vysloveně sportovní podvozky. Právě z této exportní verze vznikla luxusní civilní edice Eldorado, která tak nahradila stárnoucí model Ambassador. Samozřejmě v kombinaci sytě rudé a bohatého lesku chromování. Že to byl jedinečný motocykl, svědčí dnes již okřídlený citát z testu našich severoamerických kolegů z časopisu Cycle World: „Kdyby římští bohové řídili motocykly, Bakchus by zvolil Moto Guzzi Eldorado.“

Do zatáček

Jedinečným motocyklem zůstává Eldorado dodnes. Současná technika pocházející z modelů California představených na podzim 2012 již prošla testem zákazníků a finišem softwarových expertů Aprilie – a je lahodná. Reakce největšího sériově vyráběného podélně uloženého twinu na plyn je i pro zkušené testmany ohromující. Suverenita a ledabylost, s jakou vzduchem a olejem chlazený motor sype točivý moment z rukávu už od nejnižších otáček, prostě fascinuje a vyráží dech. Dvěma čísly – 120 Nm máme k dispozici již při 2750 1/min. A je úplně jedno, jakou mapu si z nabízené trojice nastavíte – motor jde za plynem živelně, ale vypočitatelně, a hlavně pořád. S každou další přeřazenou rychlostí precizní převodovky vám motor připomínající zvukem turbínu uštědří koňský kopanec do zadnice. Eldorado se umí i loudat, ale na rozdíl od svých amerických příbuzných chce jet. Nejsou to plané ambice, protože výkonu necelých 100 koní silného motoru sekunduje podvozek – a to je bod, ve kterém se právě od modelů H-D velmi razantně distancuje.

Podvozek je přesný, tuhý, zatáčky na stupačku projíždí s ledovým klidem jako po kolejích. Ovladatelnost v utažených serpentinách a náhlé změny směru jízdy jsou díky zdařilé geometrii překvapivě snadnou hrou a dávají zapomenout na 314 kilogramů pohotovostní hmotnosti, jež má jezdec pod sebou. Jsou cruisery, které vás i dnes dokáží v zatáčkách utrápit k smrti, protože na hraně nikdy nevíte, jak to celé vlastně dopadne. Guzzi na vyplétaných šestnáctkách s bělobočkami je do zatáček stavěná – přesná a čitelná. Evropská škola je znát a také prostý fakt, kdo a pro koho motocykl konstruoval.

Seznam kapitol

Pro Bakcha?

Rozhodně ne. K tomu, abyste mohli řídit Eldorado, nemusíte být pan Dokonalý, Božský ani Nebezpečný. Můžete být ten nejobyčejnější chlápek od vedle, který se prostě rozhodne jezdit – nepotřebujete si uměle vytvářet žádnou image, protože Guzzi mluví za vás. Její tvůrce, legendární Miguel Galluzzi, mi kdysi v rozhovoru řekl: „Budu-li mít nadále tu možnost, chci pro Guzzi tvořit motocykly plné respektu k tradici, z neošizených komponentů, které chci kombinovat s těmi nejmodernějšími technologiemi. Miluji dokonalé detaily, které k tobě mluví, vlastně miluji co nejjednodušší motocykly, které ti dokáží předat vášeň.“ Eldorado takovým motocyklem je. Svými barvami i zakulacenými retrotvary a nakonec i použitou technikou jasně odkazuje k svému původu, ale v jádru je to velmi sofistikovaný a moderní stroj.

Kromě již zmíněného skvělého podvozku (vpředu pracuje standardní 46mm teleskopická vidlice, vzadu dvojice centrálních jednotek) je tu veškerá technika, kterou již léta používá koncernová Aprilia: kontrola trakce nastavitelná v několika stupních, elektronický plyn ride-by-wire a možnost volby ze tří map, výkonný světlomet osazený LED diodami pro denní svícení, ostré brzdy s radiálně uloženými třmeny a samozřejmě – ABS. To zasahuje typicky po italsku na poslední chvíli, což máme rádi, protože nemluví do řízení více, než je nezbytné. Oko pilota pohladí přehledný palubní instrument v klasickém kruhovitém podání – kromě adekvátních kontrolek jsou však všechny údaje zobrazovány na digitálním displeji. I to je jednou z mnoha ukázek, jak Galluzzi a jeho tým při tvorbě nové Californie, na kterou Eldorado volně navazuje, přemýšleli. Hi-tech v tradičním kabátku. Tou další je vyčerpávající nabídka doplňujících dílů a příslušenství.

Seznam kapitol

Když se chce...

Tak to jde. Značce Moto Guzzi bývalo v minulosti často a často oprávněně vyčítáno ledabylé zpracování. Trvalo léta, než se kritika donesla přes Alpy až do Mandella, načež trvalo další léta, než si v Mandellu ujasnili postup a navrhli řešení. Tím je zmiňovaná Galluzziho láska k detailu. Na Eldoradu jsou i nedůležité maličkosti skvostné, opravdové, nešizené. Celý motocykl působí velmi nadčasově a kvalitně, vyzařuje z něj trvalá hodnota, jedinečnost a kultivovanost. Což je v příkrém kontrastu k produkci mnoha jiných evropských značek, jež se nám střídají na redakčním dvorku a které se ubírají cestou snižování hmotností, navyšování výkonů a futuristických designů. Za ním se však často skrývají pouze levná řešení. Moto Guzzi zvolilo jinou cestu a to autorovi článku jako hrdému guzzistovi dělá radost. A jako motoristického novináře jej to naplňuje optimismem, že zlé sny o bezpohlavních a sobě se podobajících plastových motocyklech se realitou ještě dlouho nestanou.

Seznam kapitol

Závěr

Eldorado chcete parkovat ve své garáži, pokud: jezdíte hodně a rádi, milujete zatáčky a svižnou jízdu, oslovuje vás moderní design a tradice pro vás není jen prázdné slovo a pokud neřešíte spotřebu kolem sedmi litrů. Za celou redakci časopisu Motocykl je Eldorado nejlepším cruiserem sezony, dost možná nejen této.

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 456 990,- Kč
Cena testovaného modelu 456 990,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Moto Guzzi California Classic/Touring
Technické informace:
Objem motoru 1064 cm3
Výkon 54 kW při 6400 ot/min
Točivý moment 94 Nm při 5000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Moto Guzzi California 1400 Touring (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1380 cm3
Výkon 71 kW při 6500 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 2750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Moto Guzzi California 1400 Custom (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1380 cm3
Výkon 71 kW při 6500 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 2750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: