MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM SX 2016: Lehčí a výkonnější

Představení

Před více než deseti lety jsem závodil na motocyklech, které patřily ke světové špičce. Měly o 12 koní méně a vážily o dobrých 14 kilogramů více než motokrosové speciály KTM pro rok 2016, které jsme pro vás zaletěli do Itálie otestovat. Tohle je revoluce!

Autor:David ČadekFoto:KTM

Jednadvacátého května proběhlo v Itálii představení motokrosových modelů 2016 a já měl tu čest být u toho. Nejprve nám modely odtajnili v jednom z hotelů na milánském letišti Malpensa. Poté jsme dostali možnost otestovat všechny modely na trati MX GP Maggiora, krásné trati s obrovskou tradicí, která velmi prověřila jak jezdecké dovednosti, tak techniku. Trať, která se po několika letech vrátila do kolotoče MS, byla i po jednodenním dešti ve skvělé kondici a téměř ideální povrch umožňoval vyzkoušet nové modely na maximum.

Po úvodním slovu marketingového ředitele, který nás ujistil, jak je pro KTM důležité vyhrávat mistrovství světa tříd MX2, MXGP i v Americe motokros a superkros, dostali slovo tři konstruktéři, kteří mají odpovědnost za SX motorky, a technicky nám tyto modely popsali. Co mě velice překvapilo, byl jejich nízký věk. Jasně zde platí heslo „mládí vpřed“. Jeden konstruktér má na starosti podvozky, druhý motor 250–350, třetí motor 450 a dohromady tvoří skvělý tým. Z jejich projevu byl patrný jasný úkol, který od vedení dostali. Tedy pokusit se o co největší snížení váhy, přitom zase zvýšit výkon, a myslím, že se jim to povedlo na výbornou a hodili tím pořádně rukavici svým konkurentům.

Pojďme na to postupně. Začal jsem na dvoudobých motocyklech, které se nyní začínají prosazovat také v MX.

125 2T

Komplet nový, o 2 kg lehčí a menší motor, kde je vylepšená šestistupňová převodovka, nový je i válec s pístem a hlavou, výfuk, přední vidlice WP, kde levá je vzduchová a pravá olejová, potom zadní tlumič, který má velkou olejovou nádobku a je celý z lehčího materiálu. Navíc nové plasty a agresivní image dělají z této motorky ideální sportovní náčiní pro mladé a dravé divochy, kteří dokáží jet agresivně a pořád ve vysokých otáčkách, protože při těch nízkých se motor pomaleji roztáčí.

Seznam kapitol

150 2T

Je velmi podobná 125, ovšem je tam znát větší objem motoru hlavně při nízkých otáčkách a při spojení s velmi nízkou váhou je to velmi příjemná motorka pro všechny, kteří zrovna nefandí 4T. Na této motorce mě to velmi bavilo, je krásně ovladatelná, lehká a přitom docela výkonná.

Poslední 2T motorka, kterou jsem otestoval, byla 250. Tato motorka prošla jen kosmetickými úpravami a je de facto totožná s modelem 2015. Musím se přiznat, že jsem se s 250 nedokázal skamarádit. Je hrozně ostrá, člověk se jen dotkne plynu a okamžitě jede po zadním, hlavně na skocích jsem postrádal potřebnou jistotu.

Seznam kapitol

250 4T

Ani zde nezůstal kámen na kameni. Nový rám, který je o něco málo delší, a úhel vidlic, který je zase o něco zavřenější, poskytují výborné jízdní vlastnosti, což je podpořeno opět novými vidlicemi WP, kdy levá je vzduchová, pravá olejová a umožňují jemnější a přesnější nastavení na danou trať. I zadní tlumič má novou velkou nádobku, kde je více oleje, což umožňuje i při vysokých teplotách optimální tlumení. Je ovšem znát, že oproti 2T modelům je o 10 kg těžší, což ale nahrazuje průběh motoru, který je opět menší. Dostal nové vstřikování, spojku, startér a baterku. Na 250 má opravdu vysoký výkon v celém rozsahu. Pro porovnání, v roce 2003 měl motor výkon 32 koní, nový model jich má 46!

Seznam kapitol

350 4T

Určitě nejoblíbenější motokrosová motorka. Lehkost 250 a přitom dostatečný výkon splňují požadavky jak hobby jezdce, tak profíků. Navíc s předělanou pětistupňovou převodovkou. Znovunavýšení výkonu na 58 koní zaručuje i nadále velkou oblíbenost této motorky a musím říct, že oprávněně. Cítil jsem se na ní nejlépe a měl jsem i na tak náročné trati, jaká je v Maggioře, na této motorce velmi dobrý pocit z jízdy a mohu ji doporučit všem, kteří se chtějí učit a bavit.

Seznam kapitol

450 4T

Na této motorce se zapracovalo asi nejvíce. Zdá se až neuvěřitelné, že dokázali srazit váhu na 100 kg, což je na 450 až nemyslitelné! Přitom se hovoří o nějakých 62 koních! Opět pro srovnání 450 měla v roce 2003 o zhruba 12 koní méně a 14 kg více. V sériovém provedení si můžete vybrat ze dvou map a využít systému launch control. Konstruktéři se vrátili nazpátek k čtyřstupňové převodovce, ovšem i na tak rychlé trati, na které jsme testovali, jsem si vystačil pouze se dvěma rychlostmi. Myslím, že výrazně vzroste oblíbenost tohoto modelu, protože i pro hobby jezdce se dá velký výkon motoru bez problémů utlumit natolik, aby to byla hodná a příjemná motorka.

KTM výrazně zapracovala na všech modelech a jsou do každého detailu perfektně propracované. Ať už to je nová agresivní image, kde vyztužené plasty zaručují delší životnost, nové uložení stupaček, kde by ani v hlubokých kolejích neměl být problém s jejich návratem do ideální polohy, nové jsou i hefty, přičemž ten levý už nemusíte lepit, ale pouze ho dotáhnete šroubkem. K tomu všemu až neuvěřitelná lehkost a přitom výkonnost řadí tuto značku oprávněně na výsluní motokrosového trhu. Jsme moc zvědaví, jak zareaguje konkurence!

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: