MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW R 1200 R: Nositel pokroku

Představení

Konzervativní „erko“ je pryč. BMW postavilo bike, který má nejen nový motor a podvozek, ale i jednu vlastnost, která se bavorským boxerům doposud spíš vyhýbala. Nový mnichovský roadster totiž umí být i docela cool.

Seznam kapitol:
  1. Revoluce normality
  2. Verdikt

Jízda na motocyklu po Praze může být utrpení, tohle město vás stojí spoustu energie, a když zmizí za vašimi zády, je to obvykle důvod si oddychnout. V noci ale metropole nastavuje odlišnou tvář, ulice postupně osiří a jindy nepříjemná, po okraje městských průtahů auty přecpaná místa si vydechnou. A otevřou svůj volný prostor pro pohodovou noční jízdu.

Revoluce normality

Ale vydat se na ni v sedle BMW R 1200 R? Zprvu to nevypadá jako nejlepší nápad, „erko“ sice patří mezi evergreeny v nabídce mnichovské továrny, ale známe je jako konzervativní a snad i trochu nudný bike. A to navzdory tomu, že mezi konkurencí docela vyčnívá. Přední zavěšení pomocí Teleleveru a jadrný boxer se postaraly o poměrně nezaměnitelný jízdní projev. Jenže v německé modelové nabídce se na konci minulého roku odehrála malá revoluce. Zatímco posledních dvacet let němečtí inženýři sveřepě prosazovali kombinaci boxeru a předního zavěšení Telelever, najednou se vzdali obojího naráz. Vzduchem a olejem chlazený agregát byl nahrazen „vodníkem“ a přední kolo je nyní revolučně uloženo tak, jak je zvykem u většiny ostatních velkých roadsterů – v obrácené teleskopické vidlici.

Roadster se v liduprázdném městě cítí jako doma, skvělá ergonomie se sportovním akcentem umožňuje aktivní a přitom relativně pohodlnou jízdní pozici, tohle je kompromis, který se zdařil. Zároveň to dobře ilustruje, kam se „erko“ s novým modelem vydalo. Motor v atraktivním červeném příhradovém rámu (tato barva je ovšem za příplatek) nyní poskytuje pořádnou porci točivého momentu. Fakticky se jedná o nejsilnější boxer vůbec – oproti předchozímu modelu má o úctyhodných 20 Nm navíc, ve středních otáčkách dokonce předčí i GS. Modernizovaný twin navíc točí o 1000 otáček víc než předchozí model, takže roadster ve výsledku působí i poměrně sportovně – což se ještě zvýrazní, zvolíte-li mód Dynamic. Přesto – a to je na něm sympatické – neztrácí něco ze svého zemitého, možná i trochu uklidňujícího charakteru.

Největší devízou „erka“ je právě tato vlastnost – BMW dokáže skvěle pracovat s kompromisem mezi sportovním a cestovním zaměřením. Kompromis občas na některých motocyklech vyznívá v oboustranné ústupky, takže máte pocit, že vám ke štěstí vždycky kousek chybí. „Erko“ však i svým elektronicky řízeným podvozkem (ESA za 37 000 Kč) odvádí dobrou práci (režim Dynamic je rozhodně lepší i pro pomalou jízdu). Změna podvozkového paradigmatu totiž zajistila zdařilou volbu mezi rychlým a uvolněným stylem jízdy. Přitom R 1200 R zůstává klidné, chová se v různých rychlostech a stylech jízdy pořád čitelně a srozumitelně. Velmi oceňujeme podélnou stabilitu, i díky sériovému tlumiči řízení je BMW i na rozbitých cestách naprosto v klidu. Je to prostě příjemný motocykl, na tom nic nemění ani pár podivných detailů. Nastavitelné páčky jsou fajn, ale spojka při rozjezdu nedokáže zastřít jemné, přesto ale znatelné škubnutí. Vedle ne zrovna ukázkového záběru spojky vám bude nejspíš vadit i digitální displej. Ten je sice nabitý informacemi a nadto se v noci automaticky přepne na inverzní zobrazení, ale zvýšený kontrast číslic je na malém, sotva čitelném otáčkoměru k ničemu. Navíc distribuce mnoha informací ve čtyřech stejnoměrných polích ztěžuje rychlou orientaci během jízdy.

Naše noční jízda končí na opačném konci metropole, u Trojského mostu, nejnovější spojnice obou břehů Vltavy a pražských čtvrtí Troja a Holešovice. O této stavbě se v poslední době hodně mluvilo: posouvání termínu otevření, předražení, nedodržení zadání – však to znáte. Nic to nemění na tom, že pro atraktivní R 1200 R je to důstojné jeviště – i ono je totiž spojnicí. Mezi pohodovou a akční jízdou – ostatně právě díky tomuto mixu máme roadstery rádi.

Seznam kapitol

Verdikt

Tato modelová péče se povedla – R 1200 R ukazuje, jak zdařilý a plnohodnotný může být kompromis mezi sportovní orientací a každodenní užitnou hodnotou. „Erko“ je nositelem změny přístupu bavorské značky. Tu nelze odbýt jen novým designem a několika technickými detaily, BMW se naučilo být nejen funkční, ale i cool.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5
Cena základního modelu 338,- Kč
Cena testovaného modelu 430 974,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
BMW R 1200 RS
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 92 kW při 7700 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R 1200 R (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 92 kW při 7700 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW R 1200 R
Technické informace:
Objem motoru 1170 cm3
Výkon 81 kW při 7750 ot/min
Točivý moment 119 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: