MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda CBX750: Dvě televize

Zapadlé legendy

Všimli jste si, že asi nejsilnější dojem na vás motorka udělá svým kukučem? Jak se na vás poprvé podívá, tak ji často navždy zařadíte mezi krásky, ošklivky či těžké individualistky. Mezi ty rozhodně patří CBX750F.

Seznam kapitol:
  1. Celosvětový zásah

Když se čas Bol d’Orů pomalu chýlil ke konci, Honda věděla, že musí přijít s něčím úplně novým. Nástupce pojala opravdu velkoryse, protože vyvíjela současně dva motocykly s objemem 750 cm3. Véčkové VF750F a CBX750F. Po pravdě řadu prvků měly shodnou nebo spíše podobnou, ale to vůbec nevadilo, protože trh byl obohacen o dva různorodé stroje. CBX750 tedy, pravda, měla malý náskok, protože motor fungoval již rok v CBX650, a tak jej stačilo převrtat a novinka byla na světě.

Celosvětový zásah

Výkonem Hondy nikdy nad konkurenci nevyčuhovaly – 93 koní nebylo nějaké terno. Nicméně technické finesy jako hydroštely ventilů nebo tehdy ultramoderní odpružení zadního kola systémem Pro Link je nad konkurenci povyšovaly. Kola Comstar – tedy plechová a nýtovaná – už používala celá řada CB, ale v roce 1984 byla stále ještě atraktivní. Velmi elegantní linie nádrže, kapotáží a bočních plastů dodnes ukazují, že když se výrobci nepouští do extravagantních kreací a navrhnou design vyvážený, je to téměř jistá trefa do černého. Ve své době byla ve třídě 750 cm3 nejprodávanějším superbikem. Ano, čtete dobře, tehdy se jednalo o vyloženě sportovní motorku, ovšem dnes ji majitelé jasně řadí mezi pohodlné cesťáky.

Sportovní ambice továrna využila v japonském šampionátu, kde se účastnila i vytrvalostních závodů. Do startovních listin se zapsala i v USA, ovšem tam s objemem změněným na 700 cm3. Důvod byl zřejmý – sedmsetpadesátky z dovozu byly zatíženy značně vyšším clem. Když se zmiňujeme o typech, další americkou verzí byla 700SC s úplně jiným designem. Byl to téměř klasický motocykl s malou kapotáží kolem světla. Ovšem velkou zakázku Hondě zadaly policejní složky. Jižní Amerika a téměř celá Asie znaly CBX s neforemnou velkou kapotáží, s kufry a především třemi obřími majáky. V roce 1986 přibyl model CBX750FII s rozměrnou a zdaleka už ne tak elegantní kapotáží. Ta se mj. montovala také na zmodernizovanou VF.

Mezi uživateli byl velmi vyzdvihován kultivovaný chod motoru, minimální nutnost údržby, velmi dobrá stabilita a super svítivost oněch neortodoxních světel. Na stabilitu a brzdy mají dnešní majitelé jiný úhel pohledu. Dokonce se objevil názor, že měkký rám ztuhne až v zimě při více než deseti stupních pod nulou… Ale to je naprosto normální, 30 let vývoje prostě staví tyto krásky do rolí zapadlých legend.

Konkurence od Suzuki v podobě modelu GSXR750 měla sto koní a Yamaha FZR jakbysmet. Ovšem o něco „lidštější“ Honda ukazovala se svými prodeji veškeré konkurenci záda. Stačí jen malá vzpomínka na silně prorezlou, olítanou a notně odrbanou CBX750F jednoho německého majitele. Ta měla na tachometru natočeno 55 000 km: „Nooo, nooo, 255 000 Kilometer! Kein Problem seit 25 Jahren!“ To asi na závěr vzpomínky na motorku s dvěma „obrazovkami“ v přední masce naprosto stačí.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4.5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: