MC 12/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Novinky 2018
Srovnání velkých cruiserů
Přestavba: Suzuki Hayabusa

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Beta Xtrainer: Dvoutakt jinak

Test

Od počátků svého endurového koketování hledám dvoutakt, který by mi přinášel potěšení, aniž by mne chtěl ohrozit na životě. Zdá se, že jsem jej našel – a překvapivě to není Freeride.

Dvoudobá endura jsou návyková – neříkám, že jsou lepší než ta čtyřdobá nebo že je jednodušší na nich jezdit, spíš naopak. Jsou prostě jiná, nabízejí alternativu k „mainstreamovým“ bublákům a možná i díky tomu dokázala vstát téměř z popela a ocitnout se opět na výsluní off-roadového světa. Pro většinu z nás ale dnešní závodní třístovky nabízejí všeho přespříliš, a kdo nemá ambice závodit, hledá alternativu. Novinka Beta Xtrainer je jednou z nich a rozhodně si zaslouží, abychom se jí věnovali. Přinášíme první postřehy z testu.

Radost na dvě doby

První, co zajímá „jezdce pro radost“, tak naši partu se špetkou ironie označuji, jsou rozměry. Je Xtrainer (čti krostrajner) opravdu menší než běžné enduro? Beta totiž na rozdíl třeba od Freeridu nebo Ossy Explorer vypadá jako jakýkoli jiný opravdový soutěžák – dokud ji vedle něj nepostavíte. „Trenér“ je celkově užší, subtilnější a lehčí. Váží 99 kg, což je o šest méně než dvoudobá Beta 250 RR. Sedlo je uložené o 30 mm níže nad zemí (910 mm) a má o 20 mm kratší zdvihy než řada RR. Na zem tedy dosáhnou i drobnější postavy, což budí důvěru. A důvěru budí nejen stejná světlá výška 320 mm jako u závodek, ale i pěkné zpracování a kvalitní komponenty pocházející od soutěžních sourozenců (např. brzdy Nissin, ovládací komponenty, solidní podvozek Ollé, řídítka atd.).

Co vás ale nadchne, je motor původně z RR 300, jenž prošel důkladnou vyhlazovací kúrou. My hobíci oceníme spíše vyzpytatelný a jemný nárůst výkonu s důrazem na silný „spodek“ než zběsilou sílu a přesně to Xtrainer nabízí. Dvoutakt jde díky pečlivému odladění a přítomnosti výfukové přívěry za plynem doslova jako na gumě, a to skutečně od volnoběhu až do vysokých otáček. Bez dramatických překvapení, doslova s trialovou jemností. Pocitově (výkony u svých off-roadových modelů výrobce neudává) máte k dispozici možná jen o pár koní méně než u RR – jinými slovy jich tam je až až… Xtrainer jede zkrátka moc, ale vypočitatelně. Je prvním dvoutaktem, který mne svým charakterem, spontánní a vypočitatelnou reakcí a svou využitelností opravdu nadchl.

Seznam kapitol

Dokáže být praktický

Jsou tu ale i praktické drobnosti, které nás dokáží nadchnout: třeba pod sedlem umístěná olejová nádržka s elektronicky řízeným dávkováním mazání. V takovém Rumunsku velmi příjemná věc, stejně jako lehce snímatelný kryt vzduchového filtru. Nebo třeba standardní homologační kit i se směrovými ukazateli, který bíločervené Betce propůjčuje hned o něco civilnější vzezření a umožnuje přejezdy po veřejných komunikacích. Ten je součástí balíčků i u závodních endur, ale málokdo možnost přihlášení do provozu z pochopitelných důvodů opravdu využije. U Xtraineru ale dává smysl a rozšiřuje možnosti jeho použití. Je tichý a diskrétní. Nejtišší dvoutakt, který znám.

Seznam kapitol

Enduro pro život

A v tomto bodě se dostáváme k tomu, co mne na Xtraineru osobně baví nejvíce: jeho mnohoznačnost. Díky pochopení importéra jsme jej měli v redakci téměř tři neděle, a já s ním tak mohl prožít reálný kus svého začátečnického off-roadového života. Byli jsme spolu na endurotrati, na motokrosové trati, v lomu, kde trénujeme také s naším opravdovým trenérem, učili jsme se spolu zdolávat těžké překážky a za odměnu jsme si spolu užili na celodenním výletě po lukách a hvozdech Vysočiny. Beta obstála. Silný motor baví jak na trati, tak při freeridu, měkoučký podvozek ponouká k technickému zdolávání nových výzev, klasická endurová ergonomie umožňuje průjezdy toboganů i se zasednutou motorkou na trati a silné, skvěle dávkovatelné brzdy vás podrží ve sjezdech. Na rozdíl od Ossy Explorer nebo KTM Freeride se na něj vejdou i dlouháni a na polňačce nebo několikakilometrovém asfaltovém přejezdu si tu mohou i pohodlně sednout. Až s Xtrainerem si dokážu docela dobře představit jeden víkend absolvovat třeba náročné Drapák Rodeo a v tom druhém si vyrazit do přírody jen tak s batůžkem. Na létání přes lavice a po rychlých pistách se poohlédněte jinde, ale hledáte-li opravdu všestranné a dobře udělané enduro, jste tu správně.

Seznam kapitol

Technické údaje

MOTOR  
Konstrukce: kapalinou chlazený dvoudobý jednoválec
vrtání × zdvih: 72 × 72 mm
Zdvihový objem: 293,1 cm3
Kompresní poměr: 11,3:1
Výkon: neudán
Příprava směsi: Keihin PWK
Převodovka: 6rychlostní

PODVOZEK  
Rám: kolébkový z ocelových trubek
Vidlice: Ollé
Průměr kluzných trubek: 43 mm
Zadní jednotka: Ollé
Naměřená hmotnost: 99 kg

Seznam kapitol

Závěr

Inženýři v Betě využili mezery na trhu a zkonstruovali motocykl, který bude pro mnoho ambiciózních hobíků velmi zajímavou alternativou. Zvládá extrémy, ale i obyčejný život s radostí, kterou mu mohou všechna soutěžní endura jenom závidět. A za úplně jinou pořizovací cenu a náklady na servis a údržbu (výrobce doporučuje výměny oleje po 30 mh). Zamiloval jsem se.

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 179 900,- Kč
Cena testovaného modelu 179 900,- Kč





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Výkřik „Madonna mia!“ podle výkladového slovníku vyjadřuje překvapení nebo silné emoce. A právě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: