MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Scrambler Ducati: Setkání generací

Srovnávací test

Zatím si nikdo nepoložil otázku, co si Scrambler bere od svých motocyklových předků, ke kterým se hlásí, kudy jezdí. Zjistíme to při jedinečném setkání dvou motocyklových generací. Dva technicky zcela odlišné scramblery dělí 50 let jednostopé historie, přesto mají jedno společné.

Ducati svojí obchodně zdařilou  „Scramblermánií“ dokázala pobláznit i fanoušky úplně jiných značek, takže není divu, že o letošní boloňské novince se hovoří jako o nejdůležitější Ducati posledních let. Možná vás ale sofistikovaná a dobře udělaná marketingová kampaň už trochu unavuje, a proto jsme se rozhodli namísto podrobného testování technicky vlastně docela obyčejného motocyklu jít docela jinou cestou. Představíme Scrambler nikoli v klasickém testu, ale podíváme se, co v sobě nese ze svého předchůdce. Odhalíme, kolik z bohaté historie Ducati koluje v jeho mechanických útrobách, co je jeho náturou, přirozeností, co miluje i čemu se vzpírá. Na to chceme přijít a na pomoc jsme pro srovnání pozvali motocykl ze všech nejpovolanější – jeho vzor, originální Ducati Scambler 450 z roku 1973.

Born in the USA

Před námi se vine úzká zatáčkovitá cesta stoupající do okolních kopců. S přibývajícími metry nadmořské výšky se na asfaltu objevují praskliny, jizvy minulých zim zprvu zakrývají záplaty, postupně ovšem převládá rezignace silničářů, přibývá štěrku a tvář cesty se stále více podobá okolním šotolinovým stezkám. Místo jako stvořené pro motocykl typu scrambler. Právě tento segment stál kdysi u zrodu dnes tak oblíbených endur. Konec padesátých let a začínající šedesátky byly zvláště ve Státech jako stvořené pro jednoduché, obratné motocykly, se kterými se dalo vyrazit třeba na letní festival nebo piknik na pláži. I když Ducati tehdy už měla zkušenosti s terénem, byl to americký importér Joe Berliner, kdo přiměl boloňskou továrnu připravit pro americký trh dvěstěpadesátku, která by se dobře hodila jak na silnici, tak do terénu.

„Dual Purpose“ – dva v jednom, tak by se dala volně přeložit maxima, s níž chtěla Ducati v USA nadchnout nové jezdce z generace dětí květin. Později následovalo navýšení objemu na 350 a 450 cm3, což se přesně setkalo s ohlasem amerických zákazníků a Scrambler se začal prodávat i v některých evropských zemích a slavil velké úspěchy. Dnes zní až neuvěřitelně, že tehdy Ducati vyráběla víc scramblerů a terénních motocyklů než biků ryze silničních.

Čtyřipade je svébytná nejen tím, že zčásti ztělesňuje terénní historii Ducati, ale už svým motorem, který používá rozvod OHC s královskou hřídelí, nikoli desmodromický mechanismus. Ušlechtilý kus techniky: Už jen probudit jednoválec k životu je obřad sám pro sebe. Vezmete za masivní páčku dekompresoru na levém řídítku, kickpákou nastavíte píst do horní úvrati, pustíte dekompresor a zhoupnete se na startovací páce. Suck, squeeze, bang, blow – ať už s americkým přízvukem, nebo bez, čtyři takty jednoválce rozehrávají nádherný zvuk, každý pracovní zdvih jako kdybyste slyšeli zvlášť. Jemný mechanický sound, tak nenásilný a samozřejmý, výborně ladí s celkovým dojmem, který máte z 50 let starého motocyklu. Všechny detaily i celková konstrukce působí velmi ladně, lehce, snad až křehce.

Usednete na celkem rovné sedlo za široká řídítka a hned jste tu jako doma. Tedy téměř – řazení je obráceně a navíc ještě na pravé straně, brzda nalevo, ale za tu cestu časem stojí vysvléct železnou košili moderních motocyklových návyků. Motor krásně reaguje na vaše požadavky, krátkozdvihový single o objemu 436 cm3 překvapí při 27 koních výkonu svojí elasticitou. Jízdní pozice je velmi uvolněná a motocykl nejenže působí, ale skutečně je velmi lehký (suchá hmotnost 140 kg), a podle toho se i řídí. Odpružení samozřejmě neodpovídá dnešním standardům, ale přesto je celkem neutrální, jen je třeba brzdit s předstihem – zadní bubnová brzda se dobře dávkuje a je celkem účinná, o přední dvouklíčové se to ale říct nedá. I to ale dotváří zážitek lehkosti, hravosti a historického charismatu tohoto drobného stroje.

Seznam kapitol

Interpretace historie

Nejnovější Scrambler – s velkou pompou uvedený na začátku února na český trh – působí na první omak daleko masivněji. Je širší, těžší, a samozřejmě mnohem silnější. I když sám o sobě je také relativně malým motocyklem, 450 vedle něj působí takřka jako poloviční. Pokud oba Scramblery něco spojuje, pak je to jízdní pozice – sedíte nízko na rovném sedle, před vámi je kapkovitá nádrž a v rukou máte široká řídítka. Za nimi si ovšem hned uvědomíte, kam motocykly za tu dobu dospěly. Spokojeně předoucí twin původem z Monsteru 796 se pyšní opravdu výbornou a na Ducati takřka nevídanou kulturou chodu.

Jeho výkon je 2,7krát větší než na muzejním exponátu jedoucím opodál. Zátah, klidný chod, možnost motor opravdu vytáčet, skvěle dávkovatelná spojka, snadno řadící převodovka, přesný podvozek, pneumatiky s téměř nekonečným gripem a především účinné brzdy – motocyklový vývoj má za sebou spoustu malých krůčků, které ve výsledku vytváří dojem, že oba stroje nedělí dvě lidské generace, ale přinejmenším dvě století. Scrambler ve specifikaci Icon taktéž zaujme pěknými detaily, i když je patrné, že nenáročná technika nijak nevybočuje z technických standardů současných motocyklů. Vše působí jednoduše, úhledně, zároveň ale i trochu masivně.

Nový Scrambler interpretuje historii Ducati pomocí moderní techniky, zůstává však stejně uvolněným a pohodovým bikem. Možná na něm můžete jet rychle, ale není to nutné, nemáte to zapotřebí. Na 450 zase jet rychle dost dobře nelze, ve výsledku ale zůstává na obou volný prostor pro požitek z jízdy, i když původní Ducati k tomu přidává ještě něco navíc: čistou mechanickou funkci ryze analogového motocyklu zdůrazněnou řemeslnou poctivostí jednoduchého stroje. Oba Scramblery možná technicky neoslňují hi-tech komponenty, namísto toho nám umožňují si dobře uvědomit, že jako kdysi, tak i dnes k motocyklům neodmyslitelně patří to, bez čeho si život za řídítky nedokážeme představit: svoboda.

Seznam kapitol





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Ducati Scrambler
Technické informace:
Objem motoru 803 cm3
Výkon 55 kW při 8250 ot/min
Točivý moment 68 Nm při 5750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: