MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Aprilia Tuono V4 1100 RR: Hromobití z Noale

Představení

Svlečený nositel genů legendární Mille měl být pro letošní sezonu trochu zcivilizován a polidštěn. už tak téměř nemožný úkol si Italové osladili navýšením objemu, výkonu i točivého momentu. Zajímala by nás jedna věc. Na co přitom proboha mysleli?!

Upsizing!

Když dostane Japonec úkol zkrotit nějaký s přehnanými ambicemi do provozu vržený původně závodní motocykl, sáhne většinou po učesání průběhu výkonu, točivého momentu, nebo rovnou vymyslí model s menším objemem a méně radikální ergonomií. Ne tak Ital. Ten radši pustí do hlav motoru větší vrták, výkon zvedne na 175 koní, točivý moment na 121 Nm a s česáním výkonových křivek se příliš nenamáhá, jen je pro jistotu posune na grafu o pěkný kus vzhůru. Tak nějak to proběhlo v případě nové Aprilie Tuono V4 1100 RR, kterou jsme měli možnost prověřit krátkým výletem po rodném kraji Valentina Rossiho v okolí Tavullie. Mimochodem, jeho tréninkový ranč je vskutku pastvou pro oči! Tam by ale Tuono nebylo už vůbec nic platné. Velkou výzvu pro něj přichystaly úzké, rozbité (hůře než ve středních Čechách) a pořádně klouzavé cesty plné slepých „vracáků“.

Seznam kapitol

Za hranou slušnosti

K ideálnímu prostředí pro stroj typu Tuona měly, pravda, hodně daleko. Ale zase nechaly vyniknout některé změny, které konstruktéři přichystali. Nejvíce asi přišlo vhod vyměkčené sedlo, o malinko hbitější geometrie (pořád máte nemalou porci váhy na rukou) a podvozek přenastavený více do civilního setupu. Rozhodně si ale nepředstavujte sametovou houpačku, se kterou svezete svoji milou v poklidném tempu na romantický výlet po Českém ráji. Tuono není stroj na relaxování, nedovolí vám na něj ani pomyslet. V hledáčku podvozku Sachs, respektive celého V4 RR je pevně usazen jeden jediný cíl – co nejintenzivnější sportovní vyžití. A slovo intenzivní je namístě více než kdy jindy. Ještě že pánové z Aprilie nezapomněli k Tuonu již ve standardní verzi RR přibalit svůj kouzelný balíček aPRC.

Osmistupňová kontrola trakce ATC (stupně volíte za jízdy ovladačem na levém řídítku) si totiž odpočine jenom občas. V 8000 1/min máte o dobrých 15 Nm více oproti loňskému modelu a to už je porce, kterou bez elektronické korekce zvládne na nepříliš přilnavý tavullijský asfalt přenést málokterá pneumatika. Rychlořazení AQS slyšíte pořád prskat do výfuku, protože v tom kalupu by spojku nestíhal mačkat ani Angus Young. Třístupňové antiwheelie také nevydechne ani na moment, teda pokud se zrovna neploužíte za všudypřítomnými Piaggii Ape.

Prodloužení zadní kyvné vidlice nepomohlo, čtyřválcový odjištěný granát, který máte pod nohama, má prostě tolik síly, že to bez předního kola ve vzduchu zvládá málokdy. Jeho papírové hodnoty jsou jedna věc, fyzický jízdní zážitek věc druhá a o to víc šokující. Řve, odfukuje si do sériové koncovky (ta dostala homologaci hlučnosti do provozu asi omylem) a věci kolem cesty dokáže rozmazat dřív, než vůbec pochopíte, která bije. Velmi děsivý je také fakt, že pokaždé, když už si říkáte, že je vaše jízda hodně za hranou zdravého rozumu, V4 je zhruba na 70 % svých schopností. Jediné, co motoru opravdu nevoní, je unavující poskakování v hustém provozu.

Ideálně nesmíte s otáčkami padnout pod 3000 1/min, jinak si budou kolemjdoucí myslet, že jste dostali menší epileptický záchvat. Evidentně jsme také nebyli jediní, komu se u minulého vydání Tuona nelíbil projev brzdové soustavy. Takže produktoví manažeři zasáhli a jinak shodné brzdy modelu 2014 osadili výkonnějšími destičkami. Výsledkem je o něco lepší „zákus“, avšak na dávkování a progresi by se ještě trochu zapracovat dalo. Brzdy totiž budete vzhledem k temperamentu V4 RR potřebovat velmi často.

O co míň se Aprilii podařilo Tuono zkrotit, o to víc se jí podařilo udělat z něj opravdu hezký bike. Zpracování je na úrovni – na leštěný hliníkový rám se nedá vynadívat – a nová maska sjednocující rodinu V4 také zaslouží pochvalu. Škoda že jsme nedostali možnost prohnat Tuono podobně jako RSV4 po okruhu v Misanu. Kdepak cestování, výlety a kochání krajinou v legálních rychlostech, Tuono V4 1100 RR zůstává doma na dráze, v krajním případě na otevřené cestě s rychlými klikaticemi a perfektním asfaltem. Tam bude jemu i vám nejlépe. Jenom se bojíme, že se na něj brzy bude vztahovat zbrojní průkaz…

Seznam kapitol

Závěr

Body za snahu se počítají. Jenže zkrotit Tuono a udělat z něj bike vhodnější na cestování je jako chtít udělat z pořádně naštvaného rotvajlera pudla na mazlení. Možná má měkčí a nižší sedlo a je hezčí, stále je to ale jedna z nejšílenějších motorek, které si můžete dnes pořídit. Otočit plynem rovná se odpálit atomovou bombu. Jenom si musíte dávat pozor na papíry! 

Celkové hodnocení

4
Cena základního modelu 399 990,- Kč
Cena testovaného modelu 399 990,- Kč





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Aprilia Tuono V4 R APRC ABS (2014)
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 125 kW při 11500 ot/min
Točivý moment 113 Nm při 9500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono V4 1100 RR
Technické informace:
Objem motoru 1077 cm3
Výkon 129 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 9000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Technické informace:
Objem motoru 1077 cm3
Výkon 129 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 9000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono 1000 R Factory
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 102 kW při 9500 ot/min
Točivý moment 107 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: