MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Suzuki VS1400 Intruder: Klasika jako řemen

Youngtimer

Japonci jsou obvykle považováni za velmi konzervativní. Suzuki ale jednoho dne řekla dost a bez kompromisů se pustila na kolizní kurz směr Milwaukee. Stalo se tak v roce 1987.

Seznam kapitol:
  1. Otázka cti
  2. Vytříbený styl

Otázka cti

Po mnohých „přátelských“ pokusech o zásadní úspěch s řadovými motory to Japonci v polovině 80. letech vzdali. Vycházeli přitom z jednoduché úvahy. Když jediné, co Američané chtějí, je V-twin, tak jim ho dáme. Po prvotních výstřelech naslepo v podobě véčkových čtyřválců s úhlem válců 90° s výkonem více než 100 koní (Suzuki GV1200 Madura nebo Honda VF1100C) jako první „prozřela“ Yamaha. S XV1000 se vydala slibným směrem podle hesla méně (válců, jejich úhlu, výkonu) je někdy více (prodaných kusů, výdělku, image).

V případě Suzuki se náznak podobného úspěchu objevil s modelem VS750 z roku 1985, jenže snaha nakonec ztroskotala na systému chlazení. Voda a chopper? Neexistuje! Proto inženýři sáhli pro trumf do rukávu a v roce 1986 na IFMA (dnešní Intermot) představili „pravý chopper“. Oním trumfem bylo olejové přichlazování v závětří schovaného zadního válce (systém olejového chlazení používaly i supersporty GSX-R). Malý olejový chladič nikoho neurážel, naopak ohlas vzbudily jednoduše a čistě vyvedené žebrování válců a kryty hlav. Pod každým z nich se otáčela jedna vačková hřídel a přes hydraulická zdvihátka ovládala dvojici sacích a jeden 40mm výfukový ventil. Jednodušeji už to před třiceti lety v Japonsku udělat neuměli. Stejně tak ale nepřicházelo v úvahu, aby jejich twin vibroval podobně jako 45° „véčka“ Harleye. Japonští inženýři to vyřešili tak, že nenechali obě ojnice na jednom čepu, ale použili čepy dva – s 45° přesazením.

Tou dobou mohli být v Milwaukee ještě celkem v klidu, jenže pak to přišlo. Dvě japonské ojnice nesly písty o průměru 94 mm a vytvářely zdvih 98 mm. Suma sumárum 1360 cm3, což bylo o 20 cm3 více než „jeho svatost“ H-D Evolution twin.

Seznam kapitol

Vytříbený styl

Japonci to s „Vetřelcem“ mysleli vážně. Proto se také vedoucí projektu Sadao Širasagi obklopil americkými spolupracovníky, kteří mu pomohli s křivkami designu, který do té doby znaly pouze H-D Low Rider a Wide Glide: protažené, svalnaté, čisté a tak nějak „cool“. Na vybraných místech se objevily oku lahodící detaily – leštěný kryt kardanu, chromované vyplétané ráfky (vzadu s nejširší sériovou pneumatikou), kvalitní ovládací prvky, masivní výfuky a typický kachní zobák zadního blatníku. Působivý dojem však Intruder nezanechal, jen co se vzhledu týká. Dvěma karburátory plněný dvouválec se sice probouzel za zvuků připomínajících stroje z dob rané průmyslové revoluce, ale už pod 3000 otáček to uměl pořádně rozbalit.

Ve 4000 otáčkách byl pro fajnšmekry čas na zařazení vyšší rychlosti, aby si mohli znovu vychutnat jeho mechanické a zvukové projevy. Měli na to ale jenom tři pokusy, zařadili čtyřku a divadlo skončilo. Víc rychlostí první model nepotřeboval. Na podvozku se toho za více než 18 let výroby VS1400 příliš nezměnilo. Ale rozhodně to nebylo na překážku tomu, aby se z Intruderu stal kultovní bike, který má vlastní kluby, srazy, a dokonce zmenšené modely. Vždyť i v měřítku 1:12 vypadá pořád dobře!

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Suzuki VS1400 intruder 2004
Technické informace:
Objem motoru 1360 cm3
Výkon 44 kW při 5000 ot/min
Točivý moment 105 Nm při 2800 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Suzuki VS800 Intruder 1993
Technické informace:
Objem motoru 805 cm3
Výkon 43,8 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 64 Nm při 5000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: