MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yoshimura Suzuki GS700ES: Z cesťáku superbikem

Youngtimer

Před jednatřiceti lety usedl tehdy neznámý mladý Texasan za řídítka Suzuki v sérii AMA Superbike a zadupal veškerou konkurenci do země. Psal se rok 1984.

Dramatické entreé

"Ať už jsem s ní dělal cokoliv, vždycky to šlo dobře." Ohlédnutí závodnické legendy Kevina Schwantze za jeho prvním „pravým“ závodním bikem muselo pro Yoshimuru Suzuki zapůsobit jako čestné uznání. Přitom sedmistovka byla v té době vším možným, jen ne ultramoderním superbikovým nářadím. Ale o tom až za chvíli…

Každý, kdo si myslí, že Kevin byl odjakživa věrný Suzuki, se plete. V počátcích své závodní kariéry (nepočítáme-li trial a motokros) závodil Texasan na amerických tratích s Yamahami FJ600, RZ350 nebo XV1000 upravenými v rodinném dealerství. John Ulrich, toho času závodící na Moriwaki Suzuki 1150 ve světovém vytrvalostním mistrovství, si dvacetiletého Schwantze všiml jednou při tréninku: „Projížděl jsem za ním sérii zatáček v Nelson Ledges – dlouhou pravou s nepříjemným utahovákem na konci. Celou dobu ho fackovala řídítka, ale jeho ani na vteřinu nenapadlo, že by ubral. Jezdil neuvěřitelně ostře!“

Na základě tohoto zážitku navrhl později Ulrich pánům z americké Yoshimury, aby Kevina posadili za řídítka GS700ES vyvíjené na míru pro AMA Superbike. Tým za sebou měl zisk již dvou superbikových titulů s Wesem Cooleym na GS1000, jenže čelil hned dvěma problémům. Zaprvé musel postavit bike, který splňoval reglement snižující maximální objem na 750 cm3. Zadruhé Cooley chtěl odejít.

První zkouška nového týmu byla na pořadu dne 4. prosince 1984 ve Willow Springs v Kalifornii. Nechyběli na ní ani zkušení harcovníci AMA jako Scott Gray a Todd Brubaker, kteří si chtěli místo v Yoshimuře pojistit a při té příležitosti „děcku z Texasu nakopat zadek“, jak vzpomíná Schwantz. „Jenže neměli ani tušení, že jsem tam jezdil dvacetičtyřhodinovku na FJ – tu trať jsem znal jako svoje boty!“

Pro začátek to ale nestačilo. Přes veškerou Kevinovu přirozenou „drzost“ nakonec zvítězila nervozita. Při startu do prvního zkušebního závodu Suzuki udusil a propadl se na konec startovního pole: „Pomyslel jsem si jenom do p…, teď musíš zabrat. No, a na konci jsem je všechny předjel a ještě k tomu udělal rekord okruhu.“ To byl perfektní předpoklad k tomu, aby Schwantz v druhém závodě svoji suverenitu nejen potvrdil, ale také zase o něco vylepšil rekord okruhu. „Jakmile jsem slezl z motorky, přišel ke mně závodní ředitel Yoshimury Suehiro Watanabe, strčil mi pod nos papír a pořád dokola opakoval: podepište, podepište, prosím, tady podepište!“ A tak se také stalo. Kevin tím do té chvíle podceňovanou Suzuki etabloval do role pravého „závoďáku“. Jenže konkurenční kapalinou chlazené Hondy VF750 byly nacpané špičkovou technikou HRC a „vzducháč“ převrtaný na 750 kubíků jen horko těžko stíhal (ztrácel cca 10 koní). Kompenzovat takový hendikep byla Kevinova práce, která se mu navíc celkem obstojně dařila – v dubnu 1985 porazil úřadujícího mistra Freda Merkela právě na tovární Hondě a vyhrál svůj první závod AMA Superbike…

Seznam kapitol

Technické údaje

Vzduchem chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec, 699 cm3, 59,7 kW (80 k) při 9300 1/min, 63 Nm při 8500 1/min, pětistupňová převodovka, ocelový rám, hmotnost s plnou nádrží 244 kg, pneumatiky vpředu 90/100-19, vzadu 130/90-16, objem nádrže 15 litrů.

AMA Superbike
Zvýšení objemu na 750 cm3, kované písty a titanové vačky Yoshimura, dvanáctilamelová spojka z GS750 z roku 1979, závodně upravená hlava válců Yoshimura, výkon cca 118 k při 11 500 1/min, přestavba podvozku na 18" kola, hliníková kyvná vidlice s možností prodloužení rozvoru o 60 mm, vidlice a brzdy z továrního modelu RG500.

Seznam kapitol

Historie modelu

Modelová řada GS700 byla v letech 1984 až 1987 vyráběna výhradně pro americký trh. Důvodem této neobvyklé objemové strategie byla vysoká cla uvalená na motocykly nad 750 cm3, kterými se Reaganova vláda snažila ochránit Harley-Davidson před japonskou konkurencí. GS700 se v USA nabízela jako naháč (E) a polokapotovaná verze (ES).

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: