MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Haryk z bazaru: H-D XL 1200 Sportster

Ojetina

Je to motocykl pro slečny? Ano! Je to motocykl pro chlapy? Ano! Je to jeden z nejdynamičtějších Harleyů? Je! Navíc od roku 2004 zraje jako víno a nabízí nepřeberně variací na jediné společné téma – Sportster.

Japonská motorka při sebemenší změně dostane jiné jméno a je prezentována ve velkém stylu. Ne tak americká. Za velkou louží zůstávají naprosto v klidu, alespoň co se řady Sportster týká. No jistě, proč taky měnit něco, co je známé už od roku 1957, jenom proto, že se v označení vystřídalo pár čísel, dalo by se říci. Prakticky však každá evoluce legendy znamenala nový model. Asi nejzásadnějším přelomem v novodobé historii Sportsterů byl rok 2004. Z dříve flegmatického a otravného dvouválcového vibrátoru do V se vyvinul zábavný agregát, jehož vibrace se vytříbily zejména v ty pozitivní.

A tajemství úspěchu? Stačilo zcela pozměnit „pouze“ 400 dílů motoru Evolution, ale hlavně uložit jej do torzně posíleného kolébkového rámu nikoliv pevně, nýbrž přes silentbloky a vibrace tlumící mechanismus. Bike sice ztratil něco ze své (pro někoho přitažlivé) „neposlušnosti“, ale posílil o 16 %, dostal mnohem lepší podvozek a začal i trochu brzdit. Navzdory tomu, že nová evoluce nabrala oproti předchůdci plných 30 kilo na váze, nevyzařoval Sportster nikdy předtím tolik energie a nejezdil s takovou radostí. Ve srovnání se zbytkem výrobního programu Harleye zůstává Sportster stále tou nejvýhodnější volbou v poměru výkon, cena a styl. A to nejen díky tomu, že je v nabídce hned v několika různých variantách…

Servis a údržba

Modelovou péčí v roce 2004 se z již tak velmi spolehlivého Sportsteru s motorem Evolution stal bike ještě spolehlivější. V zásadě nejsou známé žádné typické a opakující se závady. Ve většině případů se tedy Sportster podívá do servisu pouze každých 8000 km, kdy má předepsanou pravidelnou prohlídku. Klasickým a vlastně jediným zásadním servisním problémem Sportsteru je tak v technických znalostech a zručnosti značně limitovaný úpravchtivý majitel. Řada prvních majitelů Sportsterů přecházela na Harley z jiných (zejména japonských) značek. Biky tak velmi často nebyly ušetřeny neodborné instalace levného příslušenství. A to se nezřídka může vymstít, zejména jednalo-li se o doplňky s nutností zásahu do palubní sítě. Před koupí je zkrátka třeba pečlivě prohlédnout případné dodělávané „detaily“. Zejména ty, které by mohly mít vliv při technické prohlídce (výfuky apod.).

Seznam kapitol

Situace na trhu

„Dospělý“ Sportster s dvanáctistovkou poznáte od menších 883 zejména díky cenovce. Za 1200 si tak jako tak připlatíte. Ceny ojetin v ČR začínají na hranici 130 000 Kč, ovšem takových exemplářů není mnoho. Nejvíce použitých biků je k mání v relaci mezi 170 000 a 240 000 Kč. Výjimkou nejsou ani hodně upravené kousky, v případě jejich pořízení je však třeba počítat s částkou blížící se 300 000 Kč. Na trhu také jednoznačně převládá varianta Custom. Nejvíce raritní jsou verze Roadster – opravdová perla spíše pro sběratele, Low a relativně nový Seventy-Two (viz Modelové varianty). Českou nabídku Nightsteru taktéž spočítáte na prstech jedné ruky. Každopádně platí, že po ojetých Sportsterech je jako po startovním Harleyi velmi vysoká poptávka a velmi často se stává, že je aktuální dobrá nabídka rychle vytěžena a zůstávají hůře prodejné kusy. Alternativou je tak německý trh, který nabízí ojetiny ve slušném stavu za cenu okolo 7000 eur.

Cena ojetin (tis. Kč) Rok výroby Stav km
Nízká 130-170 2004-2008 19 000-45 000
Střední 171-220 2008-2012 5000-43 000
Vysoká 221-300 2011-2014 4000-8 500
Typ Ve výrobě Prodáno v ČR (ks)
XL2 od 2004 neudáno

 

 

 

 

Dostupnost na trhu: střední

Seznam kapitol

Historie modelu

2004 První modelový ročník kompletně přepracované řady XL 1200 R a C.
Cena: 386 662 Kč (R), 380 139 Kč (C)

2005 Tužší zadní vidlice a osa kola, čiré krycí sklo světlometu, vylepšená kvalita chromování. Modely: XL 1200 R a C Cena: 363 716 Kč (R), 357 582 Kč (C)

2006 Nová převodovka, spojka, spínač zadní brzdy a mikroprocesor imobilizéru/alarmu. Modely: XL 1200 R a C, Sportster 1200 Low (XL 1200 L) Cena: od 305 153 Kč

2007 Nové vstřikování, užší, ale odolnější ozubený řemen, alarm a přístrojový panel. Vylepšený kabelový svazek, lehčí ovládání spojky, změněný brzdový systém. Modely: XL 1200 R, L a C Cena: 10 570 eur (R), 11 820 eur (C)

2008 Spínač stojánku namísto zajištění při sklopení, nová ložiska a osy kol, vylepšené těsnění hlav válců, objem nádrže XL 1200 R 17 l namísto 12,5 l. Modely: XL 1200 R, L a C, nově Sportster 1200 Nightster (XL 1200 N) Cena: 10 472 eur (R a L), 9996 eur (Nightster)

2009 Posílený rám, nový přední blatník, nová spojka a řadicí mechanismus, nové těsnění výfuku, nový levý kryt rámu a uchycení baterie, nová kola pro XL 1200 C. Modely: XL 1200 N, L a C, končí výroba modelu R Cena: 9995 eur (L), 10 695 eur (C), 10 190 eur (N)

2010 Nová olejová nádržka, lepší ochrana řídicí jednotky a pojistek proti vlhkosti, optimalizovaný katalyzátor. Modely: XL 1200 N a C, představení Forty-Eight (XL 1200 X), konec výroby XL 1200 L Cena: 10 695 eur (C), 9995 eur (N)

2011 Nové zapojení alternátoru, nové těsnění ventilových vík, nové uchycení bočního stojánku. Modely: XL 1200 N a X, kompletně nové XL 1200 C Cena: 9900 eur (N), 10395 eur (X)

2012 Nové zámky. Modely: XL 1200 N, C a X, nově XL 1200 V Seventy-Two Cena: 10 740 eur (C), 10 740 eur (X), 9900 eur (N)

2013 Bez technických změn. Modely: XL 1200 C (také výroční model C-ANV), V a X, nový model Sportster 1200 Custom Limited Edition (XL 1200 CA/CB, test v MC 3/2014), konec výroby XL 1200 N Cena: 11 300 eur (C), 11595 eur (C-ANV), 9100 eur (X), 11 211 eur (V),    11 575 eur (CA), 11 272 eur (CB)

2014 Sériové ABS, CAN bus datová sběrnice, nová řídítka a rychloměr, bezklíčkové startování, přepracovaný výfuk. Modely: XL 1200 C, CA/CB, V a X, nově XL 1200 T SuperLow Cena: 11 495 eur (C), 12 040 eur (CA), 11 737 eur (CB), 11 495 eur (X), 11 737 eur (V), 12 282 eur (T)

Svolávací akce: Tepelná izolace výfuku (2006/2007); regulátor napětí (2007); brzdová pumpa (2004/2005); zadní světlo (2004); odvětrání olejové nádržky (2004); svolávací akce se nemusely týkat všech modelů – více informací u dealerů.

Seznam kapitol

Stránky příznivců

www.h-d-used.cz

www.h-d.cz

www.hdcp.cz

www.milwaukee-vtwin.de

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

3.5
+
Spolehlivá a jednoduchá technika
Nejagilnější modelová řada H-D
-
Vyšší cena a časté neodborné zásahy předchozích majitelů





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Harley-Davidson Sportster XL 1200 CA Custom Ltd. (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1202 cm3
Výkon 50 kW při 5750 ot/min
Točivý moment 96 Nm při 3750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson Sportster Superlow (2014)
Technické informace:
Objem motoru 883 cm3
Výkon 39 kW při 5750 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 3750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson Sportster Seventy-Two (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1202 cm3
Výkon 46 kW při 6000 ot/min
Točivý moment 96 Nm při 3500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson Sportster Forty-Eight (2014)
Technické informace:
Objem motoru 1202 cm3
Výkon 50 kW při 5750 ot/min
Točivý moment 96 Nm při 3750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson Sportster 1200 Custom 110th. Anniversary
Technické informace:
Objem motoru 1202 cm3
Výkon 49 kW při 5700 ot/min
Točivý moment 98 Nm při 3200 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Harley-Davidson Sportster 1200 Custom
Technické informace:
Objem motoru 1202 cm3
Výkon 49 kW při 5700 ot/min
Točivý moment 98 Nm při 3200 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: