MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Bílý balet: Aprilia Tuono V4 vs. BMW S 1000 R

Srovnávací test

Řeč nebude o kopané ani o labutím jezeru, ale o moři výkonu… a adrenalinu. Dvě polonahé příbuzné vyšlechtěných evropských superbiků jsme nechali, aby se popasovaly se zakrouceným sosnovským asfaltem a dalšími nástrahami českých cest. Jak to dopadlo?

Naháče se obecně těší velké popularitě ve všech objemových třídách. Dokonce se v posledních letech čím dál více uplatňují také v okruhovém sportu, jenž je pro mnohé z nich (naše dvě Evropanky nevyjímaje) jakousi kolébkou, ze které vzešly a do které se zase postupně vracejí. V agenturním ježdění mají samostatné kategorie, v mezinárodním seriálu IDM vznikla nová třídy SuperNaked, o všemožných samostatných značkových či typových pohárech nemluvě.

Uvolněná jízdní pozice, agilita, hravost – a v jistých případech také punc rebelie – jsou zkrátka pro mnohé z nás neodolatelným mixem vlastností, se kterým chceme mít něco společného. Jenže není naháč jako naháč. Některé jsou stvořené pro nenucenou pohodovou jízdu, pozvolnější tempo a praktičnost. Jiné milují s řevem a nejlépe po jednom kole nebo ve smyku míjet zastávky plné sympatických slečen (víme, že to už dávno nezabírá, ale představa je to stále lákavá). Druhé zmiňované pole působnosti je přesně takové, po kterém prahne testovaná dvojka. Tuono i S 1000 R jsou kapot zbavené superbikové střely, které existují ze dvou důvodů – aby zlobily a aby vyhrávaly nakedové okruhové dýchánky. Otázkou zůstává, které z nich to půjde lépe.

Motoráři z Noale umí

Tuono je pojem. Už v roce 2002, kdy byla první „nahá“ evoluce RSV Mille představena, stanovila nová měřítka. Tuono dostálo překladu svého jména a v segmentu naháčů způsobilo doslova hromobití. Čistokrevný nekompromisní superbike s vysokými řídítky. Nic víc, nic míň. Ti, kdo měli tu čest, vědí své. Ti, kdo nikdy nohu přes sedlo italského znesvětitele nepřehodili, přinejmenším slyšeli všemožné strašidelné historky… Dalším milníkem pro noalského bouřliváka byl rok 2011, kdy v souladu s tradicí továrny vyjel naked odvozený od nové RSV4, v jehož masivním leštěném hliníkovém rámu se usadila mocná V4. Konfigurace motoru, která snad nikdy v motocyklovém světě nepřestane uchvacovat.

Vůbec nevadí, že Tuono má na rozdíl od RSV první tři rychlosti zkrácené, chybí mu variabilní sací hrdla a jeho omezovač je nastavený na 12 000 1/min. Už po nastartování víte, že tohle bude to správné „concertino grande“. Jakmile se uvelebíte na tvrdém, splývajícím sedle a natáhnete se po širokých řídítkách (nechybí tlumič řízení), zjistíte, že Tuono se nijak nezpronevěřilo svému odkazu. Pořád je to RSV bez pár dílů kapot. Italové se ani nenamáhali s přílišnými změnami geometrie. Stupačky jsou jen o něco málo níže než na superbiku. A pak je tu ona, magická V4.

Zdánlivě bezedná zásobárna hrubé síly, která se dokáže chovat jako typická Italka. Neuděláte, co chce, párkrát zanedbáte důrazné otočení plynem, a už po vás letí kuchyňské náčiní a sprška nadávek (řečeno s nadsázkou). Tuono je bike, který má rád, když na něj tlačíte, sportujete a bavíte se. A když si myslíte, že jste na jeho limitu nebo na konci otáčkového spektra, stačí ještě o kousek otočit pravým zápěstím a zjistíte, že jste se spletli. To, co předvádí rozdováděná V4 ve vysokých otáčkách, se jen velmi těžko popisuje, natož krotí na cestě.

S tím vám ale milerád pomůže kompletní arzenál palubní elektroniky. Zejména na levém řídítku v osmi krocích jemně doladitelná (nemusíte ani ubrat plyn) kontrola trakce, která se mnohdy postará o komfortní prostředí v sedací části vaší kombinézy. Vzorně pracuje také kontrola zvedání předního kola (doporučujeme stupeň jedna ze tří). Na okruhu zase přijde vhod třístupňový launch control. Do kompletního balíčku APRC patří také rychlořazení, které by ale mohlo být lépe nakalibrované, respektive jemnější a ABS s kontrolou zvedání zadního kola a třemi režimy. Jediné, co nám trošku zkazilo celkový dojem, byly brzdy. Ty postrádaly více progrese, citu na páčce a při opakovaném velkém zatížení také razanci. Na ultimativním nakedu v nejvyšší cenové hladině, jakým Tuono nepochybně je, zkrátka očekáváte přesvědčivější představení. Evoluce ale pokračuje – do sezony 2015 Tuono přijelo s 1100 kubíky, posíleným motorem, vylepšeným šasi a ještě preciznější elektronikou. Mamma mia!

Seznam kapitol

Bavorské tremolo

BMW S 1000 R je logickým vyústěním úspěchu RR mezi superbiky. Němci se však nechali inspirovat příběhem Tuona do menší míry a přerodu superbiku na naked bike věnovali odlišnou péči. Když poprvé zkusili osadit RR rovnými řídítky, došlo prý ke spektakulární podívané, ale stroj jako takový nebyl příliš použitelný. Evoluce naháče tak proběhla systémem malých, ale četných změn. Výsledkem je jiná geometrie a nakedu na míru upravená pohonná jednotka. Ta sice přišla o nějakých 30 koní, ale rozhodně jí to neuškodilo. Mnichovský řadový čtyřválec je ve své třídě úkazem. Chrčí, prská, okolo 6000 1/min vibruje jako blázen a jeho jekot připomíná Viktorku u splavu. Nic naplat, stejně ho budete milovat. Navíc je ve výjezdech naprosto nepochopitelně schopen deklasovat i V4 Tuona se 170 koňskými silami…

Od 3500 otáček začne táhnout jako lokomotiva, aby si nad 7000 dal krátkou pauzu a od 8000 do 9500 vás zadupal do země. BMW nutně nepotřebuje stále přitápět pod kotlem jako Tuono. Naprosto v pohodlí a bez stresu s ním obrazíte dopolední nákup pečiva a odpoledne budete prohánět lamináty na okruhu. Už jeho předobraz RR je v tomto ohledu překvapivým univerzálem, R jde však díky příjemné ergonomii posazu (méně radikální než na Tuonu) i ovládání ještě mnohem dál.

Nepřekvapí, že jeho revírem rozhodně není dálnice, ale série zatáček proložených několika rovinami pro efektní wheelie nebo brzdný drift. Díky motormanagementu a dešťové mapě bez větších nervů proplujete také městskou ucpanou džunglí. BMW je Tuonu zdatným soupeřem i na poli elektroniky. Rozhodně ale doporučujeme pořízení paketů Dynamic a Sport (+ cca 43 000 Kč = výfuk u Aprilie), ve kterých je zahrnuta dynamická kontrola trakce DTC (standardní systém ASC není zrovna náš favorit), dynamické tlumení DDC nebo třeba jako po másle fungující quickshifter.

A právě DDC je nutné i při vší nevoli k elektronice na motocyklech, která poslední dobou zažívá renesanci, nutné jednoznačně ocenit. Nejde o žádné třípísmenné pozlátko, ale o sofistikovaný a především funkční systém. Přednastavení je spojeno s jednotlivými jízdními režimy, ale systém se v reálném čase přizpůsobuje jízdním podmínkám – elektroventily pracují s kompresí a útlumem. V kostce to vlastně znamená, že stále jedete v nejvyšším možném komfortu a zároveň využíváte maximum trakce, kterou vám momentální podmínky nabízí. Funkční pihu na kráse „erka“ spatřujeme zejména v nenastavitelné páčce spojky, tu vzhledovou pak v rychle rezavějícím kanystru výfuku pod motorem, který není nic pěkného, čím by se mohlo chlubit.

Seznam kapitol

Na cílové čáře

Oba biky jsou čtyřválce, oba mají přes 150 koní, stejně váží a oba jsou kapot zbavení příbuzní svých superbikových vzorů. Shodně také disponují ve WSBK lety piplaným ansámblem hi-end elektroniky, která pomáhá kontrolovat vaše náhlá pominutí smyslů. Při tom všem, co mají společného, se zdá být krajně nepravděpodobné, že se budou nějak výrazně lišit. Ale opak je pravdou. Každý z nich vám vpaluje do žil shodně potentní projev úplně jiným způsobem.

Aprilia ztělesňuje hutnou sílu koncepce svého agregátu V4 a superbikového podvozku (byť o něco měkčího než na RSV), sedí jí táhlé zatáčky a velké autodromy – stačí posílit brzdy a BMW bude rázem mít pod mosteckým „matadorem“ velmi nepříjemného soupeře. Na malém okruhu v Sosnové však převládlo S 1000 R. Motoricky kupodivu příliš neztrácí, ba naopak, působí agilněji a rychleji vnímá pilotovy pokyny. Ochotněji jde do náklonu a jeho brzdná síla je nekompromisní i při použití jednoho prstu na páčce. Na nesourodém a lety poznamenaném povrchu českolipského okruhu (ideální obraz běžného provozu) vysypalo mnichovské R z rukávu rozhodující trumf – adaptivní odpružení DDC. Ale Tuono se rozhodně nevzdává – souboj na ostří zubů na rozetě se jistě zopakuje.

Seznam kapitol

Závěr

1. BMW S 1000 R
Věrná, ale zároveň kompromisní mutace superbiku S 1000 RR. Univerzál, který na zakroucených tratích a v provozu těží ze skvělého adaptivního podvozku DDC a ve středním pásmu perfektně posíleného čtyřválce. Nechybí kompletní paleta jízdních asistentů a o 100 000 Kč nižší cena než na Aprilii.

2. Aprilia Tuono V4 R ABS
Odkaz, se kterým se před třinácti lety zrodilo, hrdě nese dodnes. Tuono je čistokrevný superbike s rovnými řídítky, výbušnou V4 s geniálním zvukovým doprovodem a závodním šasi, které se nerado loudá. Na velkém dromu bude mezi nakedy jen těžko hledat pokořitele. Rozbitý povrch a série vraceček však dokáží potrápit i ten nejdrsnější streetfighter…

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Aprilia Tuono V4 R
Technické informace:
Objem motoru 999,6 cm3
Výkon 119 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 110 Nm při 9000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono V4 R APRC ABS (2014)
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 125 kW při 11500 ot/min
Točivý moment 113 Nm při 9500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono V4 R/APRC
Technické informace:
Objem motoru 1000 cm3
Výkon 123 kW při 11500 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 9500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
BMW S 1000 R
Technické informace:
Objem motoru 999 cm3
Výkon 118 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 112 Nm při 9250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono V4 1100 RR
Technické informace:
Objem motoru 1077 cm3
Výkon 129 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 9000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono 1000 R Factory
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 102 kW při 9500 ot/min
Točivý moment 107 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Technické informace:
Objem motoru 1077 cm3
Výkon 129 kW při 11000 ot/min
Točivý moment 120 Nm při 9000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia Tuono 1000 R
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 97 kW při 9500 ot/min
Točivý moment 101 Nm při 7250 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Aprilia RSV 1000 Tuono 2003-2005
Technické informace:
Objem motoru 998 cm3
Výkon 94 kW při 9300 ot/min
Točivý moment 103 Nm při 7000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: