MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda VFR800F vs. 1200F: Souboj techniky

Srovnávací test

Honda už 35 let staví motocykly s vidlicovým čtyřválcem a v polovině 80. let použila tento originální motor při zrodu nové třídy – sports toureru. Dnes lze vybírat hned ze dvou možností. VFR800F a VFR1200F se liší jak objemem, tak úhlem válců, sekundárním pohonem i převodovkou. Která lépe odpovídá nárokům svižného cestování?

Honda začala vidlicový čtyřválec používat v závodních strojích už v roce 1979, o tři roky později našla na tehdejší dobu odvážná konstrukce své místo i v sériových strojích. Za více než tři desetiletí se objevil bezpočet modelů – objemy se pohybovaly od čtyřstovky (VF400F) až po třináctistovku (CTX1300), motory byly uložené podélně i příčně. Když byla roku 1986 představena VFR750F (RC24), byl položen základ zcela nové třídy – sportovního cesťáku, který v pohodě umožňoval svižnou, až sportovní jízdu, a to i ve dvou a na dlouhé vzdálenosti. VFR se také postupně staly synonymem pro trvanlivou techniku, což platí i pro zcela nový model VFR800F i větší VFR1200F, která je nabízena od roku 2010.

Základem pro VFR800F je model RC46/II z roku 2002 – pod elegantní kapotáží se tedy skrývá dvanáctiletý agregát. Systém V-TEC byl ovšem výrazně přepracován. Do 6500 1/min jsou funkční pouze dva ventily na válec, následně se zapojí další ventilový pár. Zapojení druhé ventilové řady nyní probíhá pěkně plynule bez cukání. Motor se vyznačuje velmi kultivovaným chodem, jemně a snadno se vytáčí až k pětimístným otáčkovým hodnotám. To vše doprovází skvělým zvukem. Motor na vás zapůsobí, svojí elasticitou ale rozhodně neohromí. Dvanáctistovka jde naproti tomu suverénně za plynem v jakékoli situaci, mezi 3500 a 5500 1/min je nárůst výkonu snad až příliš ostrý. Zvuk čtyřválce s ojničními čepy přesazenými o 28 stupňů je ale dost nevýrazný. Sound osmistovky se vám bude líbit víc.

Při běžném tempu si „dvanáctka“ řekne na okreskách zhruba o litr na 100 km navíc (kolem 5,5 l), menší VFR má ale kupodivu o 2,5 litru větší nádrž. VFR1200F je také docela dost těžká – ručička váhy ukazuje 289 kg, i když 10 kg zde připadá na dvouspojkovou převodovku DCT, za kterou si připlatíte 25 000 Kč. DCT vyřeší řazení za vás, pokud byste však chtěli sami měnit rychlosti, je to možné tlačítky na řídítku. Automatiku je možné používat v režimu D nebo S. Na kardanu je zase potěšující minimální údržba oproti řetězu osmistovky, jenže za studena je téměř třímetrákový motocykl poměrně těžké byť jen vytlačit z garáže.

Dvanáctka s DCT vyjde na 400 000 Kč, VFR800F si ale svoji eleganci také nechá zaplatit – se sadou tří kufrů (za 43 752 Kč) stojí více než 363 000 Kč (VFR1200F bez DCT a kufrů pak vyjde na 374 900 Kč). Jenže i když jsou si cenově blízko, pocity z menší VFR jsou lepší. Řídí se snadněji, úzká stavba zaručuje pocit lehkosti a její chuť do zatáček je až neuvěřitelná (viz test, kdy jsme s ní jezdili na okruhu v Sosnové). V náklonech se chová jistě a naprosto precizně – jako na kolejích.

Odpružení reaguje velmi přesně, vyžehlí všechny nerovnosti a klasická přední vidlice funguje prvotřídně. Dvanáctistovka má vpředu obrácenou vidlici a během jízdy je rovněž dobře stabilní. Zadní pružicí jednotka reaguje ale na nerovnostech i kvůli těžkému kardanu v kyvce o něco nervózněji. Na nerovnostech se v zatáčkách navíc projevuje výrazná tendence k narovnání, totéž platí, i když vezmete za brzdu. Větší VFR je vybavena kombinovaným brzdovým systémem – když sešlápnete brzdový pedál, stisknou přední kotouč dva ze šesti pístků. Osmistovka má naproti tomu oddělený brzdový systém a vyžaduje při brzdění více síly na páčce. S menší VFR díky užší stavbě lépe splynete, k řídítkům je však třeba se dost natáhnout (ale Honda nabízí distanční podložky, které řídítka přiblíží o 1,5 cm). Ergonomickou výhodou je i nastavitelné sedlo (byť složitěji s pomocí nářadí).

Jízdní pozice daná konfigurací trojúhelníku stupačky – řídítka – sedlo je na obou VFR docela podobná. Na větší však sedíte o něco rovněji a především je nutné mít kolena dále od sebe, což není úplně příjemné. Dvanáctka je širší, i když zadní dvojice válců je užší. Nepříjemný je i větrný štítek, vzduch jej obtéká tak, že vám neustále nepříjemně fouká na krk. Menší VFR působí i díky LED světlometům hodnotněji. Cítíte se na ní exkluzivněji, což registrujete i v zaujatých pohledech okolí. Je rozhodnuto.

Závěr

VFR800F je podle nás sportovnější a atraktivnější motocykl. Jízda s ní je plynulejší a uvolněnější, přesto zanechá hlubší dojem. A to i navzdory tomu, že elasticitou si vás rozhodně nezíská. Dvanáctistovka je co do jízdní dynamiky sice úplně někde jinde, ale je o dost těžší a svým chováním není tak přesvědčivá. Umožňuje sice volbu dvouspojkové převodovky a není o moc dražší než VFR800F, ale ve výsledku není ani lepším sporťákem, ani lepším cesťákem než její menší sestra. Ta je sice drahá, ale vzpomínáte ještě na staré 750 – např. RC36 z roku 1990? Tak její kouzlo najdete právě ve VFR800F. I proto si nás získala.

+
HONDA VFR800F
skvělá stabilita, přesnost a neutralita v zatáčkách
motor se ochotně vytáčí
výborný zvuk
hodnotné zpracování, pěkné detaily
solidní zrychlení
HONDA VFR1200F
výborné zrychlení a elasticita
silný motor s možností volby dvouspojkové převodovky
kardan pracuje bez rázů
-
HONDA VFR800F
slabší výkon do 7000 1/min
horší elasticita
pocitově je jízdní pozice přece jen dost sportovní
vysoká cena
HONDA VFR1200F
tendence k narovnání na nerovnostech a při brzdění
vysoká spotřeba
vysoká hmotnost
vyšší cena vzhledem k celkové užitné hodnotě





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
Honda VFR1200F 2010
Technické informace:
Objem motoru 1237 cm3
Výkon 127 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 129 Nm při 8750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VFR 800 F (2015)
Technické informace:
Objem motoru 782 cm3
Výkon 78 kW při 10250 ot/min
Točivý moment 75 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VFR 800 F
Technické informace:
Objem motoru 782 cm3
Výkon 78 kW při 10250 ot/min
Točivý moment 75 Nm při 8500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VFR 1200 F (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1237 cm3
Výkon 127 kW při 10000 ot/min
Točivý moment 129 Nm při 8750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VFR (2013)
Technické informace:
Objem motoru 782 cm3
Výkon 80 kW při 10500 ot/min
Točivý moment 80 Nm při 8750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VFR
Technické informace:
Objem motoru 782 cm3
Výkon 80 kW při 10500 ot/min
Točivý moment 80 Nm při 8750 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
Honda VFR 800 2003-
Technické informace:
Objem motoru 782 cm3
Výkon 80 kW při 10500 ot/min
Točivý moment 80 Nm při 8750 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: