MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Dva takty vášně: Suzuki GT380

Youngtimer

Stala se jedním z kamenů dláždících Suzuki cestu střední třídou. Její tříválcový dvoutakt při tom běžel podobně lehce jako šestiválcový čtyřtakt. Mohla stylová Japonka nabídnout ještě něco dalšího?

Génius jednoduchosti

Inženýři třetího největšího japonského výrobce si možná na počátku sedmdesátých let dost dobře neuvědomili, kam směřuje vývoj. V době, kdy byly v závodech úspěšné ty nejostřejší dvoutakty, představili velmi umírněnou řadu dvoudobých motocyklů GT. S dvouválci o objemech 125 a 250 cm3 dokázali ale na tomto poli konkurovat tehdy dominantní Yamaze jenom zčásti. Bylo třeba přijít se stroji, které by více šly svou vlastní cestou. Tříválcům Suzuki se to nakonec podařilo. Jenže pořád měly o jeden válec méně než Honda… Motory z Hamamacu ale profitovaly zejména z naladění zapalování, které stálo za absolutně klidným chodem. A právě ten jim konkurenční čtyřválce mohly leda tak závidět. Suzuki podtrhla kvality svého tříválce také tím, že se tolik nesoustředila na maximální výkon (na rozdíl od tříválců Kawasaki), nýbrž na průběh výkonu bez nepříjemných propadů. Na vrchol pomyslné hierarchie se v roce 1972 postavil model GT750, první japonský motocykl s kapalinovým chlazením, přezdívaný také „rychlovarná konvice“ nebo „vodní buvol“. GT750 později následovaly vzduchem chlazené varianty 550 a 380, jež se dovážely také do Evropy.

Na pětistovkovém závodním stroji (jezdil na něm i Barry Sheene) používala Suzuki hlavu se vzduchovými kanály. Jejich nejdůležitějším úkolem bylo snižováním teploty minimalizovat riziko přidření pístu a ochlazovat zapalovací svíčky. U série GT tyto kanály dostaly jméno – Ram Air System. Krásné a navíc efektivní řešení – tříválce Kawasaki si vzhledem k absenci podobného systému mnohem častěji zastávkovaly kvůli přidření. Spolehlivost agregátů GT zvyšovalo také přímé mazání pěti ze šesti ložisek klikové hřídele prostřednictvím olejového čerpadla regulovaného momentální zátěží motoru. 380 měla šestistupňovou převodovku, zatímco 550 měla pouze pět rychlostí – přesto byla považována za etalon převodového řemesla. Americká verze byla kvůli přísnějším hlukovým limitům okleštěna ze standardních 38 na 32 koní. Nikdo by si na to asi nestěžoval, pokud by se v roce 1973 neobjevila Yamaha RD350. Ta ze sebe díky membránovému systému v sání vymáčkla 39 pěkně nevycválaných dvoutaktních koní. Suzuki naproti tomu vsadila na konvenční vyplachování válce. Což ji nestálo pouze výkon, ale také spotřebu. Při 130 km/h si GT380 řekla o osm litrů mixu, který do válců dopravovala trojice 24mm karburátorů Mikuni. Solidní, ale přátelský temperament dávalo „gétéčko“ nejlépe znát od 4000 1/min až po omezovač. Podvozek byl poměrně stabilní, pokud se navíc vyměnily sériové zadní tlumiče, z proplétání se zakroucenými okreskami se stala výslovná radost.

GT380 se mohlo chlubit klasickými čistými liniemi typickými pro sedmdesátá léta, vkusným množstvím chromovaných dílů a smyslem pro symetrii (tříválec se čtyřmi výfukovými koncovkami). K sehnání jich dnes je pomálu, ale rozhodně jde o youngtimer, který má smysl opečovávat ve své garáži!

Seznam kapitol

Technické údaje

Vzduchem chlazený dvoutaktní tříválec, 371 cm3, 23,5 kW (32 k) při 7500 1/min, 29 Nm při 7000 1/min, šestistupňová převodovka, dvojitý rám z ocelových trubek, hmotnost s plnou nádrží 190 kg, pneumatiky vpředu 3.0 × 19, vzadu 3.5 × 18, objem nádrže 15 l, maximální rychlost 168 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: