MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Prehistorie motopunku: KTM Duke

Youngtimer

S modelem Duke se Rakušanům podařilo vytvořit bike, který si podmanil nejednu zakroucenou okresku. Lví podíl na tom měl zejména jednoválec LC4, kterým KTM vytvořila pevný základ pro své stroje.

Hračka, která stále baví

Zejména ti mladší z nás KTM vnímají jako silného výrobce, který se na trhu prodaných motocyklů řadí mezi špičku. Ale ne vždy tomu tak bylo. Málokdo si uvědomuje, že zhruba před pětadvaceti lety byla světla v mattighofenské továrně téměř na zhasnutí. Katastrofu odvrátil až odvážný marketing pomáhající prosadit podobně odvážné biky, který motivoval jezdce endura, aby opustili dvoutaktní svět a okusili čtyřdobé oranžové hračky. A také nový čtyřventilový agregát. Ten oproti hektickým dvoutaktům těžil zejména z toho, že dokázal svou sílu 50 koní prezentovat daleko předvídatelnější formou. K tomu se přidaly ještě kapalinové chlazení a ryzí radost z otáček – zkrátka moderní, lehký a zábavný čtyřdobý jednoválec byl na světě.

Motor, který vážil 32,5 kg, se svým naturelem stal velkým lákadlem pro vyznavače supermota, kteří jej použili do svých „přestaveb“. Podobného nápadu se chytila i továrna a uznala, že 609 kubíků by mohlo být akorát pro radostnou jízdu po asfaltu – na první pohled ztřeštěný projekt dostal jméno „The Duke“. LC4 (Liquid Cooled Fourstroke) ale na delších etapách zlikvidoval nejednoho otrlého pilota. Bylo třeba jej při konstantních otáčkách zcivilizovat. Inženýři to vyřešili 750 gramů těžkou vyvažovací hřídelí, která byla obráceně k pohybu klikové hřídele roztáčena přímo primárním převodem a ulevila tak od necitlivých prstů a bolavých kloubů. Sami Rakušané, konkrétně vedoucí vývoje Wolfgang Fellner, se krátce před začátkem výroby řady Duke v roce 1994 nechali slyšet: „Nepovažujeme jej za funbike.“ Což šlo při typické rakouské obavě z definic přeložit jako: „Pokud hledáte motorku pro zábavu, je to Duke.“

KTM toho v případě Duka nenechala příliš náhodě a úsporným škrtům. Pyšnil se leštěnou zadní vidlicí s excentrem, kvalitními podvozkovými komponenty WP, výfukem z nerezové oceli a čtyřpístkovým předním brzdičem Brembo. Vše bylo poctivě a přesně sesazeno dohromady. Linka sedla a nádrže spolu se širokými hliníkovými řídítky jasně poukazovala na endurové kořeny značky, ale zmenšené zdvihy a nízké pneumatiky na 17“ ráfcích Dukovi vtiskly zcela jiný ráz. Doba, kdy potentní jednoválcové endurové motory v asfaltovém revíru pouze paběrkovaly, skončila. S Dukem přišel čas pořádného lovu. S plnou nádrží vážil pouhých 153 kg, při ruce měl pěkně živých 50 koní, pevné šasi a brutální přední brzdu. Už při pěti spálených litrech benzinu na sto kilometrů s ním byla kvalitní zábava, a to někteří jedinci zvládli i devět! Výsledek: všechny utažené a zakroucené okresky padly „Vévodovi“ za oběť.

Z Duka se stala droga. Droga, jejíž šíření KTM podmínila více nežli úctyhodnou cenou. Za prvního Duka jste v ČR zaplatili v roce 1996 plných 250 000 Kč, Duke II přišel v roce 1999 s cenovkou dokonce 284 455 Kč! Měl sice větší objem, výkon, elektrický startér a také víc kilo – vzhledem k cenovce ale rozhodně nebyl pro každého. Přesto zůstával Duke s vylepšenou LC4 tím nejlepším, co jste mohli mít na vyžití se v zatáčkách. V roce 2008 se s Dukem 690 otevřela další kapitola dějin této řady – za o něco málo přijatelnějších 260 000 Kč jste si mohli pořídit kultovní bike zítřka…

Seznam kapitol

Technické údaje

Kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec, 625 cm3, 40 kW (55 k) při 7500 1/min, 58 Nm při 5500 1/min, pětistupňová převodovka, jednoduchý rám z ocelových trubek, hmotnost s plnou nádrží 160 kg, pneumatiky vpředu 3.5 × 17, vzadu 4.25 × 17, objem nádrže 12 litrů, maximální rychlost 178 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,2 s.

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

4





Nahoru

Komentáře

Motokatalog
KTM 690 Duke (2013)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 51 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 690 Duke R
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 51,5 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 690 Duke R (2013)
Technické informace:
Objem motoru 690 cm3
Výkon 51,5 kW při 7500 ot/min
Točivý moment 70 Nm při 5500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 990 Super Duke R (2013)
Technické informace:
Objem motoru 1000 cm3
Výkon 92 kW při 9000 ot/min
Točivý moment 100 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM Duke 640 - 1999
Technické informace:
Objem motoru 625 cm3
Výkon 40 kW při 7000 ot/min
Točivý moment 58 Nm při 6000 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 1290 Super Duke R (2015)
Technické informace:
Objem motoru 1301 cm3
Výkon 132 kW při 8870 ot/min
Točivý moment 144 Nm při 6500 ot/min
Galerie Podrobné info
Motokatalog
KTM 125 Duke (2014)
Technické informace:
Objem motoru 125 cm3
Výkon 11 kW při 10500 ot/min
Točivý moment 12 Nm při 8000 ot/min
Galerie Podrobné info
Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: